BRATISLAVA. Hľadáte si zamestnanie? Pošlite nám svoj motivačný list a životopis na adresu... Tak sa končí takmer každá z ponúk práce nielen na internete. Zmapovať svoj profesný život nemusí byť problém, no osloviť zamestnávateľa listom, ktorý bude originálny, dá zabrať.
Väčšina stránok o zamestnaní na internete radí dodržiavať tie isté pravidlá. Uchádzač má uviesť svoje silné stránky, prezentovať, čo vie o firme a prečo chce pracovať práve pre ňu a, samozrejme, písať čistú pravdu.
Problém je, že motivačné listy podľa podobných návodov často končia ako vzory žiadostí a ťažko ich odlíšiť jeden od druhého.
Keď prídu na rad obligátne frázy ako flexibilný, ambiciózny a dynamický, tak pravdepodobne každý, kto list číta, prestáva vnímať, o čom človek píše.
Komunikatívny, flexibilný či odolný voči stresu vie byť na papieri každý, trik je v niečom vyčnievať.
Uchádzač by preto nemal v liste opisovať to, čo motivuje k práci jeho samého, ale skôr to, čo by malo motivovať zamestnávateľa, aby si vôbec našiel čas na osobné stretnutie.
Netreba zabúdať ani nato, že list nemá byť životopisom prepísaným do súvislého textu. A ako podotýka portál Forbes, text má byť čo najkratší. Krátka forma je tá jednoduchšia časť, problémom je obsah.
Problém a jeho riešenie
Kariérny portál The Muse radí v motivačnom liste zvoliť metódu problému a riešenia. Firma si zamestnanca nenajíma preto, že chce pre ňu pracovať, ale pretože jej má priniesť nejakú hodnotu, z ktorej plynie zisk.

Je preto lepšie začať niečím takpovediac chytľavejším než záujmom o ponúkané miesto, ten človek prejavuje, keď list pošle.
Teraz treba postúpiť o schodík vyššie. Metóda problému a riešenia funguje v troch krokoch. Najskôr treba problém nájsť, potom ho špecifikovať a nakoniec ponúknuť riešenie.
V liste by mal človek hneď na začiatku predostrieť problém, ktorý podľa neho firma rieši. Vezmime si ako príklad pozíciu tvorcu webového obsahu pre internetový obchod.
Spoločnosť nehľadá posilu na tvorbu webu, pretože potrebuje dynamického pracovníka, ktorý vo voľnom čase rád pozerá filmy a stará sa o záhradku. Problémom je obsah, ktorý musí niekto napísať.
Konkrétne by to mal byť obsah, ktorý vyhľadávače na internete zaradia na prvé priečky spomedzi výsledkov vďaka textu, ktorý sa dotýka ponúkaného produktu či služby.
Nakoniec prichádza riešenie. Tým by mal byť človek, ktorý list píše. Flexibilitu, odolnosť voči stresu a podobné formulky, ktoré sú ako vzduch v balíku čipsov, je oveľa lepšie nahradiť konkrétnym problémom a schopnosťou ho riešiť.
Príkladom je talent písať takzvaný SEO friendly text (text optimalizovaný pre webové vyhľadávače pozn. red.) a zaujímavý motivačný list je na svete.
Posledné úpravy
List nie je listom len svojím obsahom, ale aj formou. Portál Forbes jednoznačne odporúča v prípade elektronického kontaktu zasielať dokument vo formáte PDF, keďže si ho otvorí každý priamo vo svojom prehliadači, prípadne voľne dostupným softvérom.

Nevzniknú pritom chyby z formátovania a odosielateľ má maximálnu kontrolu nad tým, ako sa dokument druhej strane zobrazí.
Pozornosť treba venovať aj e-mailovej adrese, z ktorej dokument odosielame. Rôzne prezývky nepôsobia profesionálne, a preto ak nemáte adresu, ktorá obsahuje meno, priezvisko a nejaké to číslo navyše, tak je načase ju založiť.
Keď človek nevie, koho v liste osloviť, tak je lepšie začať bez oslovenia a jednoducho prejsť rovno k jadru. Rozhodne sa neodporúča začínať svojím predstavením.
Meno, priezvisko a minimálne posledné profesné zaradenie pozná zamestnávateľ už zo životopisu a v motivačnom liste to nepôsobí dobre.