SME

Výroba českých lietadiel L-410 sa má presunúť do Ruska

Továrenská hala v priemyselnej zóne v blízkosti Jekaterinburgu sa práve dokončuje.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR - MO SR)

PRAHA. Tradičné české lietadlá L-410 chcú vyrábať Rusi v Jekaterinburgu. Českí odborári sa však búria.

Tradičné české turbovrtuľové lietadlá L-410 by sa mali už budúci rok vyrábať v Rusku. Továrenská hala v priemyselnej zóne v blízkosti Jekaterinburgu sa práve dokončuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A zástupcovia nového závodu tvrdia, že bude pribúdať ruských dielov. Z tohto dôvodu vlani prebehla v kunovickej firme Aircraft Industries štrajková pohotovosť.

Nereálny plán

České ministerstvo priemyslu aj domáci odborári však dúfajú, že do Ruska, kde sídli súčasný vlastník firmy, sa kompletná produkcia presúvať nebude. V Kunoviciach by sa podľa nich mali vyrobiť celky, ktoré sa ako stavebnica v novom závode UZGA len zmontujú.

SkryťVypnúť reklamu

Ruská agentúra Interfax však citovala hlavného konštruktéra továrne UZGA Alexandra Platonova, ktorý tvrdí, že počas niekoľkých rokov bude výroba v Rusku lokalizovaná takmer kompletne. Bude teda využívať diely hlavne od miestnych dodávateľov.

"Teraz pracujeme aj na možnosti vybaviť L-410 domácimi motormi," tvrdí Platonov. To, čo hovorí, je úplne v rozpore s dohodou, ktorú v septembri minulého roka uzavreli zástupcovia českej a ruskej vlády. Podľa nej by výroba mala zostať v Česku.

Vtedajší český minister priemyslu Jan Mládek na rokovaniach zdôraznil, že česká vláda postupne podporila vývoj lietadla novej generácie sumou takmer 500 miliónov českých korún (19,08 milióna eur), čo malo zabezpečiť pokračovanie produkcie v Kunoviciach. Práve túto podporu by firma musela vrátiť, ak nedodrží zmluvné podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Odborári Aircraft Industries považujú kompletnú výrobu v Rusku za nereálny plán.

"Nie je to také jednoduché, žiadny vhodný ruský motor na trhu nie je a ani neviem o tom, že by sa niekde vyvíjal," hovorí šéf odborárov v Aircraft Industries Josef Mikula. Teraz je L-410 vybavená motorom z bývalej pražskej Waltrovky, dnes GE Aviation.

Mikula podobným spôsobom uvažuje aj o umiestnení výroby ďalších dielov. To by si vyžiadalo veľké investície a mnohokrát aj nové certifikácie, ak by nový v Rusku vyrábaný diel nebol úplne totožný s pôvodným českým.

"Neviem, či má zmysel toľko investovať do stroja, ktorý sa vyrába skoro päťdesiat rokov, a či nie je jednoduchšie rovno vyvinúť nový," podotýka Mikula.

Starnúci model

Josef Středula, šéf Českomoravskej konfederácie odborových zväzov, je skeptickejší: "V Rusku robia všetko pre to, aby sa tam výroba presunula. A majú podporu tamojšej vlády."

SkryťVypnúť reklamu

Pre Aircraft Industries je ruský trh dlhodobo najdôležitejší. Lietadlo je tam pomerne dobre zavedené. Každé obmedzenie podielu českých dielov pre tamojší trh by malo na výsledky kunovickej firmy, ktorá zamestnáva približne 900 ľudí, nepriaznivý dosah.

Starnúci model L-410, ktorý prvýkrát vzlietol už na konci 60. rokov, inak firma dokáže predávať len na menej náročných trhoch. Zmenu si sľubuje od nového modelu L-410NG, ktorý zodpovedá súčasným nárokom. Práve ten by sa mohol presadiť aj v západnej Európe.

V poslednom čase má na Aircraft Industries veľmi negatívny vplyv situácia v Rusku. Predovšetkým prepad rubľa, ktorý výrazne predražil české tovary, a európske aj odvetné ruské sankcie, ktoré skomplikovali vývoz na tento trh.

Predaje lietadiel preto výrazne klesli a firma sa dostala do ťažkostí. Vlani dvakrát čelila insolvencii, svoje záväzky však vždy včas uhradila. Tento rok plánuje vyrobiť 12 lietadiel, 11 z nich má už svojich zákazníkov. Budúci rok by malo ísť už o 15 strojov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 066
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 926
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 955
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 434
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 424
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 936
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 527
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu