SME
Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Výroba českých lietadiel L-410 sa má presunúť do Ruska

Továrenská hala v priemyselnej zóne v blízkosti Jekaterinburgu sa práve dokončuje.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR - MO SR)

PRAHA. Tradičné české lietadlá L-410 chcú vyrábať Rusi v Jekaterinburgu. Českí odborári sa však búria.

Tradičné české turbovrtuľové lietadlá L-410 by sa mali už budúci rok vyrábať v Rusku. Továrenská hala v priemyselnej zóne v blízkosti Jekaterinburgu sa práve dokončuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A zástupcovia nového závodu tvrdia, že bude pribúdať ruských dielov. Z tohto dôvodu vlani prebehla v kunovickej firme Aircraft Industries štrajková pohotovosť.

Nereálny plán

České ministerstvo priemyslu aj domáci odborári však dúfajú, že do Ruska, kde sídli súčasný vlastník firmy, sa kompletná produkcia presúvať nebude. V Kunoviciach by sa podľa nich mali vyrobiť celky, ktoré sa ako stavebnica v novom závode UZGA len zmontujú.

SkryťVypnúť reklamu

Ruská agentúra Interfax však citovala hlavného konštruktéra továrne UZGA Alexandra Platonova, ktorý tvrdí, že počas niekoľkých rokov bude výroba v Rusku lokalizovaná takmer kompletne. Bude teda využívať diely hlavne od miestnych dodávateľov.

"Teraz pracujeme aj na možnosti vybaviť L-410 domácimi motormi," tvrdí Platonov. To, čo hovorí, je úplne v rozpore s dohodou, ktorú v septembri minulého roka uzavreli zástupcovia českej a ruskej vlády. Podľa nej by výroba mala zostať v Česku.

Vtedajší český minister priemyslu Jan Mládek na rokovaniach zdôraznil, že česká vláda postupne podporila vývoj lietadla novej generácie sumou takmer 500 miliónov českých korún (19,08 milióna eur), čo malo zabezpečiť pokračovanie produkcie v Kunoviciach. Práve túto podporu by firma musela vrátiť, ak nedodrží zmluvné podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Odborári Aircraft Industries považujú kompletnú výrobu v Rusku za nereálny plán.

"Nie je to také jednoduché, žiadny vhodný ruský motor na trhu nie je a ani neviem o tom, že by sa niekde vyvíjal," hovorí šéf odborárov v Aircraft Industries Josef Mikula. Teraz je L-410 vybavená motorom z bývalej pražskej Waltrovky, dnes GE Aviation.

Mikula podobným spôsobom uvažuje aj o umiestnení výroby ďalších dielov. To by si vyžiadalo veľké investície a mnohokrát aj nové certifikácie, ak by nový v Rusku vyrábaný diel nebol úplne totožný s pôvodným českým.

"Neviem, či má zmysel toľko investovať do stroja, ktorý sa vyrába skoro päťdesiat rokov, a či nie je jednoduchšie rovno vyvinúť nový," podotýka Mikula.

Starnúci model

Josef Středula, šéf Českomoravskej konfederácie odborových zväzov, je skeptickejší: "V Rusku robia všetko pre to, aby sa tam výroba presunula. A majú podporu tamojšej vlády."

SkryťVypnúť reklamu

Pre Aircraft Industries je ruský trh dlhodobo najdôležitejší. Lietadlo je tam pomerne dobre zavedené. Každé obmedzenie podielu českých dielov pre tamojší trh by malo na výsledky kunovickej firmy, ktorá zamestnáva približne 900 ľudí, nepriaznivý dosah.

Starnúci model L-410, ktorý prvýkrát vzlietol už na konci 60. rokov, inak firma dokáže predávať len na menej náročných trhoch. Zmenu si sľubuje od nového modelu L-410NG, ktorý zodpovedá súčasným nárokom. Práve ten by sa mohol presadiť aj v západnej Európe.

V poslednom čase má na Aircraft Industries veľmi negatívny vplyv situácia v Rusku. Predovšetkým prepad rubľa, ktorý výrazne predražil české tovary, a európske aj odvetné ruské sankcie, ktoré skomplikovali vývoz na tento trh.

Predaje lietadiel preto výrazne klesli a firma sa dostala do ťažkostí. Vlani dvakrát čelila insolvencii, svoje záväzky však vždy včas uhradila. Tento rok plánuje vyrobiť 12 lietadiel, 11 z nich má už svojich zákazníkov. Budúci rok by malo ísť už o 15 strojov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 9. 2023)
USD 1.054
AUD 1.654
CZK 24.470
JPY 157.200
CAD 1.426
GBP 0.868
HUF 390.850
PLN 4.625
CHF 0.968
SEK 11.626

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  2. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  3. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Zvonenie v ušiach?!
  6. Významné holandské firmy pôsobiace na Slovensku spojili sily
  7. Toto je dokonalosť! Objavte výhody tepelných čerpadiel
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 290
  2. Všetkým lepí pred voľbami 9 964
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 7 800
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 728
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 5 249
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 126
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 405
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 3 923

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 009
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 42 526
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 666
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 354
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 338
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 966
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 775
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 515
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prečo premiér Ódor bije na poplach.


a 2 ďalší 3 h

Chceme dotované energie, dotované potraviny, dotovaný benzín, dotovaný život.


11 h
Ilustračná snímka.

Za skladovanie palív napokon zaplatia ľudia v drahšom benzíne a nafte.


9 h
Český premiér Petr Fiala.

Šetriť nebude v rezorte obrany, ktorý bude mať rekordné výdavky.


TASR 12 h

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 009
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 42 526
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 666
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 354
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 338
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 966
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 775
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 515
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu