SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Pracovná klíma vo Volkswagene je zlá, nejde nám len o platy (rozhovor)

Vyššie platy si podľa odborového predáka zaslúžia, lebo práca v Bratislave je ťažšia než v iných závodoch Volkswagenu: „Vyrábajú sa tu tie najluxusnejšie vozidlá koncernu.“

Zoroslav Smolinský pracuje v bratislavskom Volkswagene od roku 1992. (Zdroj: SME/Tibor Somogyi)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V utorok ráno sa pravdepodobne začne vôbec prvý štrajk v bratislavskom závode Volkswagenu, vedenie sa s odborármi ani cez víkend nedohodlo na zvyšovaní platov.

Predseda Moderných odborov Volkswagen ZOROSLAV SMOLINSKÝ nepopiera, že nimi požadované 16-percentné zvyšovanie platov môže nakoniec priniesť prepúšťanie či presun výroby do cudziny. „Žiadame zvýšenie v priemere o 160 eur, to nie je tak veľa,“ vraví.

Zvýšenie platov považuje za primerané zložitej práci na najluxusnejších modeloch áut, ktoré sa v bratislavskom závode vyrábajú.

Je možné, že nezačnete v utorok ráno štrajkovať?

„Šanca je vždy. Závisí to najmä od zamestnávateľa. Keď je tvrdohlavý, čo tí ľudia majú robiť?“

Volkswagen hovorí, že ponuka na súhrnné zvýšenie platov o 8,5 percenta v dvoch rokoch je posledná.

„Zamestnanci boli v minulosti vždy maximálne ochotní a lojálni. Keď prebiehali zmeny vo výrobe vozidiel, boli flexibilní a stále v práci. Keď sme pred dvoma rokmi riešili časové konto, zamestnávateľ tvrdil, že nám tie ťažké stavy vykompenzuje.“

Dnes sa celá energia sústreďuje na výrobu áut. Ľudia akoby tu neexistovali.

Zoroslav Smolinský

Je normálne, že zamestnanci sa prispôsobujú požiadavkám zamestnávateľa vzhľadom na zmeny na výrobných linkách.

„Za posledné roky u nás nabiehalo do výroby veľmi veľa zložitých a komplikovaných vozidiel. Či už to bol e-UP!, alebo facelifty Volkswagen Touareg, alebo Audi Q7. To všetko je spojené s nasadením zamestnancov, keďže nábeh nikdy nie je 100-percentný. Vždy sa vyskytnú nejaké problémy a v takej situácii zamestnanci reagujú aj na úkor voľného času.“

Keď sa však Volkswagen rozhodne, že bude v Bratislave vyrábať nový Touareg alebo Porsche Cayenne, nie je to nakoniec aj ocenenie kvality závodu a jeho zamestnancov?

„Určite, je to nejaké ocenenie. Týchto ocenení už ozaj máme veľa, ale s platovými záležitosťami sme sa za posledné roky ďaleko nepohli.“

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


9 h

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu