SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Polícia bombu nenašla, štrajk vo Volkswagene pokračuje (minúta po minúte)

Vedenie naplánovalo ďalšie rokovania s odborármi na stredajšie popoludnie.

  • Zamestnanci závodov Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi, Stupave a Martine vstúpili do časovo neobmedzeného štrajku.
  • Výroba SUV je ochromená, v závode sa pokúšajú o produkciu malých mestských vozidiel ako Citigo alebo Up!, je to len pár kusov.
  • Žiadajú zvýšenie platov o 16 percent alebo dlhšie prestávky.
  • Pred závodom v Devínskej Novej Vsi protestovalo odhadom štyritisíc ľudí.
  • „Požiadavky, ktoré odborári nastolili, sú rovnako vysoké ako na začiatku a my nevidíme žiadny priestor na ich naplnenie,“ vyhlásil v pondelok šéf Volkswagen Slovakia Ralf Sacht.
  • Je to vôbec prvý štrajk v histórii podniku, ktorý je s 12.300 zamestnancami najväčším súkromným zamestnávateľom v krajine.

Štrajk v bratislavskom Volkswagene sme sledovali minútu po minúte

21:45 Polícia už z areála Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi odišla, bombu tam nenašla.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajk naďalej pokračuje, o 22.00 h nastupuje do továrne nočná zmena. Na mieste je naďalej niekoľko stoviek štrajkujúcich a štrajk bude pokračovať aj cez noc.

18:41 Vedenie spoločnosti Volkswagen Slovakia bude so zástupcami Moderných odborov Volkswagen rokovať v stredu o 15:30. Ako ďalej informovala hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová, 12. kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční na požiadanie odborárov.

Vedenie dúfa, že sa nebude opakovať situácia z portugalského a španielskeho závodu, kedy sa podnik pre nezhody s odborármi rozhodol, že presunie výrobu vozidiel do inej krajiny.

18:26 Policajti robia v priestoroch pyrotechnickú prehliadku, zamestnancov museli zo závodu evakuovať.

18:10 Anonym nahlásil v závode bombu. Podľa hovorkyne firmy Lucie Kovarovič Makayovej prijali potrebné opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu

17:37 Štrajk je časovo neobmedzený, trvať bude aj cez noc. Odborárski predáci a štrajkujúci zamestnanci počkajú kolegov, ktorí nastupujú do práce pred 22.00 hod.

Podľa počtu ľudí, ktorí na nočnú zmenu nenastúpia, bude jasnejšie, či sa rozšíri výroba v závode v Devínskej Novej Vsi.

Nateraz sa v závode vyrábajú len malé mestské autá ako Škoda Citigo či VW Up! a aj to len v obmedzenom počte, výroba SUV je ochromená.

Odborári zatiaľ s vedením fabriky nerokujú. Vedenie Volkswagen Slovakia v utorok opakovane informovalo, že trvá na zvýšenie platov o 8,7 percenta a odborármi požadovaných 16 percent je nereálnych.

Štrajk bude pokračovať aj zajtra, denník SME bude o jeho priebehu informovať na webe.

16:53 "Tlak na rast miezd je prirodzeným dôsledkom rastúcej ekonomiky a negatívneho demografického vývoja (starnúce obyvateľstvo, nízka pôrodnosť, pozn. red.)," povedal pre agentúru Bloomberg ekonóm Tatra banky Juraj Valachy. "Firmy sa musia pripraviť na prudší nárast miezd než v minulosti."

SkryťVypnúť reklamu

16:40 Najbližšia zmena sa vo Volkswagene strieda pred 22.00 hod. Odborový predák Smolinský cez deň vyhlásil, že protestovať budú pred závodom aj cez noc a na striedanie zmien vyčkajú.

Volkswagen informoval, že v utorok do práce prišlo alebo len príde asi 3500 zamestnancov. Znamená to, že štrajk podporuje asi 8800 ľudí, čo sa zhoduje so skoršími číslami od odborárov.

15:46 Sacht povedal, že odborári nezvládli organizáciu štrajku. Volkswagen z vlastných nákladov preto zabezpečil vodu a prenosné toalety.

15:44 Aké budú následky výpadkov výroby? "Je to hypotetická otázka, nebudem sa k tomu vyjadrovať a len chcem povedať, že sme pripravení. Bez toho, aby som uvádzal presné čísla, vďaka zamestnancom, ktorí sem prišli, sme boli schopní vyrábať, hoci samozrejme, nie komplet všetko," dodal Sacht.

SkryťVypnúť reklamu

15:42 Na otázku, či je toto posledná ponuka Volkswagenu, Sacht odpovedá, že "stále hľadáme dohodu, ale pohybujeme sa na limite". Sacht vraví, že štrajk bol vyhlásený bez časového obmedzenia a podnik je na to pripravení.

15:26 Volkswagen zrejme neustúpi. "Očakávame ďalší krok od odborov, konštruktívny krok na základe toho, čo sme predložili ako ponuku," vraví Sacht.

15:24 Začal brífing vedenia Volkswagenu. Predseda predstavenstva Ralf Sacht vyratúva firemné benefity a opakuje to, čo už odznelo cez deň.

"Sme na čele odmeňovania v rámci V4, na rovnakej úrovni ako Portugalsko a Španielsko," vraví Sacht.

14:52 "Doobeda tu bolo 2500 až 3-tisíc ľudí, teraz tu môže byť približne 2-tisíc. Ak Volkswagenu chýbajú, mali by prísť von. Ale očividne im ráno nechýbali, keď neprišli," vraví predseda Moderných odborov Volkswagenu Zoroslav Smolinský.

SkryťVypnúť reklamu

14:49 SHMÚ zvýšil meteorologickú výstrahu pre Bratislavský okres na 2. stupeň. Teploty majú vystúpiť až na 35 stupňov.

14:45 Štrajkujúci si pred závodom stavajú stan.

14:19 Závod Volkswagenu v Bratislave funguje na systéme just-in-time, teda súčiastky od subdodávateľov prichádzajú niekoľko minút predtým, ako sa použijú pri montáži automobilu.

Samotný Volkswagen nemá také veľké sklady, aby dokázal poňať súčiastky na niekoľko tisíc áut.

„Trpieť tým budú tí, ktorí zabezpečujú logistiku. Časť dodávok asi pôjde, ale podľa našich informácií časť subdodávok bude stáť. Neviem povedať, čo sa stalo s kamiónmi, čo tam v utorok mali prísť. To nie je otázka na nás,“ povedal Juraj Sinay zo Zväzu automobilového priemyslu.

13:48 Medzičasom prichádzajú do popoludňajšej zmeny ďalší zamestnanci závodu. "Poďte s nami," skandujú štrajkujúci.

SkryťVypnúť reklamu

13:44 Sinay vraví, že celá situácia môže ohroziť investície v budúcnosti, napríklad zo strany Peugeota, Kie, no môže mať negatívny vplyv aj na rozhodnutie Jaguar Land Roveru.

13:40 Podľa Uhríka to veľmi presne vyjadril minister hospodárstva. "Je to iracionálne. Hrá sa tu o dôveru v automobilovom priemysle, môže to byť započatie problémov," vraví.

"Nie je to len Volkswagen, ale si predstavte, že sa toto spustí v celom slovenskom hospodárstve. Plat vo Volkswagene je najväčší spomedzi automobiliek a začnú sa tu preteky," dodáva Uhrík.

13:37 Zväz automobilového priemyslu, ktorý reprezentuje najmä záujmy automobilových závodov a ich subdodávateľov, sa postavil proti štrajkujúcim.

„Ostrý štrajk, ktorý sa začal dnes ráno vo Volkswagene, vážne ohrozuje zamestnanosť, ekonomiku, hospodárstva a pozíciu Slovenska na svetových trhoch,“ vyhlásil Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu.

SkryťVypnúť reklamu

Ilustruje na príkladoch z minulosti, kedy aj Volkswagen presunul výrobu niektorých modelov z cudziny do Bratislavy práve preto, že v iných fabrikách zamestnanci štrajkovali.

Zväz tvrdí, že okrem 12 300 ľudí priamo vo Volkswagene, je na výrobu v jeho závodoch naviazaných ďalších 50-tisíc ľudí.

„Požiadavka na rast miezd o 16 percent by výrazne ohrozila konkurencieschopnosť celého automobilového priemyslu v regióne V4,“ dodal Sinay.

13:31 "Pre mňa bolo zdesenie, že tým, že sa vytvorili dvoje odbory, urobili sa preteky, kto je lepší odborár. Výsledkom je požiadavka, ktorá sa stala predmetom rokovania. Je to iracionálna požiadavka. Niekoľko rokov som bol svedkom rokovaní s odborármi, nebolo to jednoduché, ale dohodli sme sa. Dnes mi to pripadá, že ide o zneužitie situácie, čo sa týka mzdovej oblasti. Myslím si, že tento postup je iracionálny," tvrdí Jozef Uhrík, čestný prezident Zväzu automobilového priemyslu a člen predstavenstva Volkswagen Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

13:19 Vedenie Volkswagenu práve oznámilo, že krátko po tretej hodine popoludní bude mať brífing k aktuálnym udalostiam.

13:02 Premiér Robert Fico (Smer) by privítal, keby pri štrajku v bratislavskom Volkswagene prišlo čo najskôr k dohode, píše agentúra TASR.

"Privítal by som, keby prišlo čo najrýchlejšie k dohode. Dohoda je pre mňa najpodstatnejšia vec. Je to však vzťah zamestnávateľov a zamestnancov. Veľmi by som si želal, aby sa čo najrýchlejšie dohodli," priblížil Fico.

Minister práce Ján Richter (Smer) sa neobáva, že by sa koncern pre štrajk rozhodol opustiť Slovensko.

"Bratislavský závod bol po dlhé roky vyhodnotený ako jeden z najlepších závodov celého koncernu. Pri takýchto hospodárskych výsledkoch sa neuteká, ale skôr sa hľadá cesta, ako sa dohodnúť a ako zabezpečiť ďalší rast. Treba vidieť tiež veľké investície spoločnosti v poslednom období. Ak budem môcť (k dohode) prispieť osobne, veľmi rád, ale v súčasnosti je to na sociálnych partneroch," dodal šéf ministerstva práce.

SkryťVypnúť reklamu

12:50 Odborári vyzývajú ľudí, aby si priniesli vlastné dáždniky a repelenty.

12:20 Štrajk v bratislavskom Volkswagene sa dostal aj na stránky najväčších svetových médií. The New York Times, The Washington Post či Fox News prebrali správu agentúry Reuters.

12:19 Odborári sa začínajú pripravovať na príchod obedňajšej zmeny, ktorá do závodu nastupuje o 14.00 hod.

Od toho, koľko ľudí z nej nenastúpi do práce, bude závisieť aj ďalší posun vo výrobe v podniku.

Nateraz nefunguje výroba veľkých luxusných SUV, vyrábajú sa v obmedzenom počte len malé mestské vozidlá.

12:00 Podľa hovorcu Sociálnej poisťovne Petra Višvádera je pri štrajku potrebné rozlišovať, či ide o štrajk zákonný alebo nezákonný.

"Pri zákonnom štrajku má zamestnanec ospravedlnenú neprítomnosť v práci, zamestnanec aj zamestnávateľ majú vylúčenú povinnosť platiť poistné na sociálne poistenie," informoval.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa hovorcu to znamená, že povinné nemocenské poistenie, povinné dôchodkové poistenie a povinné poistenie v nezamestnanosti zamestnanca trvá, neprerušuje sa, avšak poistné ani zamestnanec, ani zamestnávateľ na tieto poistenia neplatia.

Ak ide o nezákonný štrajk, nezákonnosť je preukázaná právoplatným rozhodnutím súdu, účasť zamestnanca na ňom sa považuje za neospravedlnenú neprítomnosť v práci.

Situácia je iná v prípade zdravotného poistenia. Ak zamestnanec nepracuje z dôvodu štrajku a nemá zo zamestnania príjem, musí sa prihlásiť v poisťovni ako samoplatiteľ na tie dni, počas ktorých sa zúčastnil štrajku.

11:25 Vedenie Volkswagenu práve vydalo tlačovú správu, kde zopakovalo svoju včerajšiu ponuku na zvýšenie platov o 8,9 percenta.

Hovorkyňa podniku Lucia K. Makayová zároveň potvrdila skoršie informácie, že v závode v Devínskej Novej Vsi sa vyrába len na montáži New Small Family, teda malé mestské vozidlá ako je Škoda Citigo či VW Up!.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba veľkých SUV je pozastavená. „Výroba v závodoch Martina Stupava beží bez obmedzení,“ povedala Makayová.

Vedenie podniku v správe opakovane vyzvalo odbory, aby boli ústretové a prijali včerajšiu ponuku.

„Veríme, že finančné straty a strata dôvery koncernu vo Volkswagen Slovakia nebudú mať za následok negatívne dopady na budúcnosť našej spoločnosti. Nezodpovedné požiadavky odborov ohrozujú pracovné miesta našich zamestnancov,“ píše sa v stanovisku.

11:17 Ľudia sa osviežujú pri fontáne pred závodom.

11:12 Zväz automobilového priemyslu na 13:30 zvolal mimoriadny tlačový brífing „k vážnej situácii vo Volkswagen Slovakia“. Informácie prinesieme on-line.

11:12 Reportérka denníka SME nateraz odchádza spred závodu v Devínskej Novej Vsi.

„Momentálne sa tu nič nedeje, ľudia postávajú, schovávajú sa v tieni, z asfaltu sála obrovské teplo,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský hydrometeorologický ústav na utorok vydal výstrahu pred západné a južné Slovensko pred veľkými horúčavami.

11:10 Video anglického okruhu RTVS.

Načítavam video...

10:40 Reportérka Jana Trebulová z miesta informuje, že pred závodom je obrovský chaos a hluk. Ľudia vypískali manažérov fabriky, ktorí prišli za odborármi.

Boris Michalík zo stredného manažmentu podniku sa prišiel rozprávať s odborármi.

Smolinský vzápätí médiá e-mailom informoval, že sú pripravení rokovať, „ale od vedenia stále neprišla žiadna ponuka na rokovanie“.

10:25 Podľa informácií denník SME sa v utorok Volkswagen opakovane pokúša vyrábať vozidlá napriek štrajku.

Nateraz z pásov závodu v Devínskej Novej Vsi schádzajú najmä malé mestské vozidlá ako je Škoda Citigo či Volkswagen Up!.

Ide však len o pár kusov, je to výrazný pokles oproti bežnej dennej výrobnej kapacite (1000 áut/denne). Výroba veľkých SUV je úplne ochromená.

SkryťVypnúť reklamu

10:22 Ospravedlňujeme sa všetkým čitateľom, na SME.sk ste sa nedokázali pripojiť pre prebiehajúci DDoS útok.

10:15 „Vedenie sa zatiaľ neozvalo,“ vyhlásil pred davom odborový predák Smolinský. Zopakoval požiadavky štrajkujúcich ako je zvýšenie platov či iných benefitov alebo predĺženie prestávok. „Je neadekvátne porovnávať Volkswagen s inými tunajšími automobilkami a odvetviami, nakoľko oni sú úplne inde, my sme špička,“ tvrdí Smolinský. Štrajkujúcich povzbudzuje rovnakými vyhláseniam, aké odborári komunikujú už dva týždne.

09:24 Zamestnancom, ktorí štrajkujú, zabezpečili dáždniky. Minuli sa do niekoľkých sekúnd.

Prečítajte si tiež: Slovensko zasiahnu horúčavy, na juhu môže byť až 34 stupňov

09:03 Odborový predák tvrdí, že zamestnanci v Bratislave sa chcú podieľať na úspechoch materského koncernu v Nemecku. Ibaže ten prechádza rozsiahlou reorganizáciou po emisnom škandále. Plánuje investovať do výroby elektromobilov a prepustiť 30-tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

08:43 Ľudia ešte nevedia, dokedy ostanú štrajkovať. Niektorí štrajkujúci vravia, že ostanú, "kým bude nálada".

"Dnes mám rannú zmenu a ostanem do druhej. Dlhšie nie, lebo do Trnavy sa musím vrátiť firemným autobusom. Inak by sa mi skomplikovala cesta. Som rád, že prišlo toľko ľudí. Je lepšie pariť sa tu ako vo vnútri na linke," vraví 38-ročný Martin.

08:23 "Ľudia sedia na obrubníkoch, ležia na tráve či pod slnečníkmi. Aktuálne oddychujú, hudba zatiaľ nehrá," opisuje situáciu reportérka SME Jana Trebulová, ktorá je na mieste. "Vyzerá to tu ako na veľkom pikniku, ľudia ležia na tráve pod slnečníkmi, niektorí hrajú karty, iní si vyberajú veci z prenosných chladničiek."

08:20 Smolinský vraví, že od rána sa odborom zo závodu nik neozval a zatiaľ nedostali žiadnu ponuku.

SkryťVypnúť reklamu

08:18 Na facebook odborári zavesili prehľad tabuľkových platov v slovenskom a nemeckom Volkswagene. Kým nástupný plat v Bratislave je 679 eur, v Nemecku je to 2037 eur.

V absolútnom vyjadrení majú Nemci síce vyššie platy, ale vzhľadom na stav hospodárstva sú slovenskí robotníci platení lepšie než nemeckí.

Nástupný plat v bratislavskom Volkswagene totiž tvorí 76 percent priemerného slovenského platu, pričom nemecký nástupný plat tvorí 55 percent priemerného nemeckého platu.

07:57 "Keď sme začali pripravovať štrajk, Volkswagen sa začal ľuďom vyhrážať, klamať ich. V letákoch tvrdili, že ľudia budú mať krátené dovolenky a bonusy, boli to ale nezmysly," vraví Smolinský.

"Vieme, ako fungujú nadčasy, aké nátlaky sú na linkách, no potrebujeme sa zbaviť strachu a bojovať za svoje práva," dodáva Smolinský.

Volkswagen rozposlal zamestnancom začiatkom júna leták, v ktorom sa písalo, že tí, čo štrajkujú, môžu za deň prísť až o 75 eur zo mzdy denne.

07:48 V bratislavskom závode VW sa denne vyrobí v priemere tisíc vozidiel. Zatiaľ nie je známe, aké výpadky vo výroby spôsobí štrajk. Denník SME zisťuje, ako ovplyvní štrajk momentálnu výrobu.

07:41 Vedenie VW Slovakia tvrdí, že požadované 16-percentné zvýšenie by poškodilo podnik. Naznačuje, že by to dokonca znamenalo prepúšťanie alebo presun výroby niektorých vozidiel do cudziny.

Odborári na sociálnych sieťach tieto hrozby zľahčujú. Niekdajší prezident Zväzu automobilového priemyslu Jozef Uhrík pre TASR tvrdí, že je to naozaj jednoduché.

„Za môjho pôsobenia vo Volkswagene prišlo k dvom prípadom, keď odborári mali prehnané požiadavky a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny. Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu Seat Ibiza až na dva roky (2003-2005),“ povedal Uhrík.

07:36 Odborári vysielajú štrajk naživo cez Facebook.

07:31 „Tých 1800 eur je zavádzajúcich, tam sú spriemerované aj vyššie pozície a triedy, to majú možno supervízori, ale my, bežní ľudia, to zďaleka nedosahujeme,“ tvrdí 28-ročná Monika.

07:29 O pol hodinu sa začne otvorí frankfurtská burza, kde sú obchodované akcie materského koncernu Volkswagen AG.

07:26 „Prekvapilo ma, koľko ľudí prišlo. Čakal som výrazne menej. Situácia vo fabrike je napätá, však to vidíte aj tu. Výpovede sa nebojím, museli by prepustiť všetkých týchto ľudí a kto by im potom robil? Veď už teraz je to bieda a nemajú koho prijať,“ hovorí 31-ročný Martin, ktorý tiež štrajkuje.

07:17 Volkswagen Slovakia bude priebežne počas dňa informovať o aktuálnom dianí v podniku.

07:10 Na parkovisko pred hlavný závod v Devínskej Novej Vsi prišli aj odborári z nástrojární Volkswagenu v Martine a továrne na prevodovky v Stupave, aj pracovníci týchto dvoch závodov sa zapojili do štrajku.

07:09 Smolinský potvrdil informácie, že v dôsledku štrajku je odstavených niekoľko výrobných liniek v závode. Odhaduje, že na mieste je tritisíc až tri a pol tisíc ľudí.

„Presné čísla budú známe až po sčítaní účastníckych listín.“ Tvrdí, že odborári chcú ďalej rokovať, ale rokovania, ktoré prebehli, boli arogantné.

„Ak spoločnosť v pondelok vyhlásila, že jej ponuka je konečná, tak nevidím priestor na ďalšie rokovania,“ povedal. Odhaduje, že ide o jeden z najväčších štrajkov v krajine, ak nie o najväčší od Nežnej revolúcie.

07:07 „Úprimne ďakujeme všetkým zamestnancom, ktorí dnes prišli do práce. Mrzí nás, že napriek ústretovej vyššej ponuke, ktorú včera predložilo vedenie podniku, neprišlo k dohode,“ informovala hovorkyňa Voklswagen Slovakia Lucia K. Makayová.

Podnik vyzýva odborárov, aby boli ústretoví a akceptovali dohodu. „Nezodpovedné požiadavky odborov ohrozujú budúcnosť podniku a pracovné miesta našich zamestnancov,“ tvrdí Makayová.

07:04 „Pýtajú sa ma, či 1800 eur nie je veľa peňazí. Vravím, že vzhľadom na životnú úroveň to nie je až tak veľa. Mám husiu kožu z toho, že sa nám niečo také veľké podarilo zorganizovať,“ vyhlásil Smolinský.

07:02 Televízia Markíza bez spresnenia podrobností informovala, že v dôsledku štrajku je odstavená jedna z výrobných liniek Volkswagenu.

06:59 Takto vyzerajú zamestnanci, ktorí si vážia sami seba, povzbudzuje predseda Občianskeho združenia Pracujúcej chudoby Milan Kuruc.

06:58 Na miesto dorazili dve cisterny s vodou, sanitka aj zdravotníci.

06:55 Smolinský krátko pred siedmou ráno vystúpil pred zamestnancov na improvizovanom pódiu. Vraví, že štrajk bude pokračovať aj popoludní, počas nočnej zmeny či zajtra, alebo dokonca budúci týždeň. „Lebo čo? My sa nevzdáme,“ vraví Smolinský.

06:52 Zatiaľ nie sú známe dopady štrajku na aktuálnu prevádzku tovární Volkswagenu na Slovensku. Na stanovisko spoločnosti sa čaká.

06:49 Odborový predák Zoroslav Smolinský stojí na improvizovanom pódiu a prihovára sa štrajkujúcim zamestnancom.

06:33 Nočná zmena skončila dnes ráno o šiestej, ľudia z nej odchádzajú domov na niekoľkých autobusoch. Ostatní im na cestu pískajú a rapkajú.

07:02 Televízia Markíza bez spresnenia podrobností informovala, že v dôsledku štrajku je zastavená jedna z výrobných liniek.

06:30 Do štrajku sa zapoja aj nástrojárne, ktoré má Volkswagen v Stupave, a výrobňa komponentov pre prevodovky a podvozky, ktorá sídli v Martine.

06:24 Na mieste vládne chaos, všetci sa chcú podpísať do účastníckych listín, hoci odborári ľudí upozorňujú, že na to majú celý deň. Program sa ešte nezačal, štrajkujúci pískajú, majú rapkáče, niektorí si na mieste rozložili deky.

06:20 Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský avizuje, že na mieste ostanú poobede, večer aj v stredu ráno. „Počkáme, koľko ľudí príde a tiež na zajtrajšiu rannú zmenu,“ povedal Smolinský.

Dianie v pondelok: Ani v pondelok sa nedohodli, štrajk vo Volkswagene bude Čítajte 

06:13 „Máme svoje práva.“ „Neponižujte nás. „Sme súčasťou koncernu.“ „Vy pre nás minimum, my pre vás maximum.“ To sú len niektoré z transparentov, ktoré sa objavujú pred fabrikou v Devínskej Novej Vsi.

06:00 Pred bratislavským závodom Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi postáva niekoľko stoviek ľudí, počet sa presne určiť nedá. Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský tvrdí, že štrajk podporuje 8600 z 12300 zamestancov, teda asi 70 percent.

Podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní musí so štrajkom súhlasiť nadpolovičná väčšina zamestnancov, inak je nezákonný a odborári musia zaplatiť stratu za štrajk.

Prečítajte si tiež: Fico sa zastal odborárov vo Volkswagene Čítajte 

Vplyv na ekonomiku a podnik

Riaditeľka vládneho Inštitútu finančnej politiky Lucia Šramková v pondelok povedala, že vplyv na ekonomiku by štrajk mal, keby trval nepretržite 12 dní.

„Denné tržby automobilky dosahujú 6,3 milióna eur. Ak by teda štrajk vo Volkswagene trval 12 dní, už by to malo vplyv na ekonomiku vo výške 0,1 percenta hrubého domáceho produktu,“ povedala Šramková.

Odborármi požadované zvýšenie platov o 16 percent percent by znamenalo, že vedenie podniku by muselo nájsť tento rok navyše 33,2 milióna a na budúci rok ďalších 11,1 miliónov eur. Spolu teda 44,3 milióna eur.

Volkswagen naproti tomu ponúka zvýšenie o 8,7 percenta, čo znamená zvýšenie mzdových nákladov o 12,4 milióna tento rok a 11,6 milióna eur na budúci rok. Spolu teda 24 miliónov eur.

Argumentujú platmi v Nemecku

Premiér Robert Fico (Smer) ešte v pondelok vyhlásil, že požiadavky odborárov sú oprávnené.

„Prečo by mal mať človek v Bratislave o polovicu alebo dokonca o dve tretiny nižší plat ako človek, ktorý robí pre koncern v inej krajine na Západe, pričom u nás sa vyrábajú luxusnejšie autá a je tu aj vyššia produktivita práce?“ opýtal sa predseda vlády.

Automobilka nevylučuje, že časom bude platiť slovenských zamestnancov rovnako ako nemeckých. „Ale nemôže to byť šmahom ruky zo dňa na deň, ale výsledkom postupného vývoja v priebehu desaťročí,“ povedal Sacht.

Nemeckými platmi pritom argumentujú aj samotní odborári. Tvrdia, že v Bratislave vyrábajú najluxusnejšie vozidlá celého koncernu Volkswagen a majú najvyššiu produktivitu práce.

Na facebook odborári zavesili prehľad tabuľkových platov v slovenskom a nemeckom Volkswagene. Kým nástupný plat v Bratislave je 679 eur, v Nemecku je to 2037 eur.

V absolútnom vyjadrení majú Nemci síce vyššie platy, ale vzhľadom na stav hospodárstva sú slovenskí robotníci platení lepšie než nemeckí. Nástupný plat v bratislavskom Volkswagene totiž tvorí 76 percent priemerného slovenského platu, pričom nemecký nástupný plat tvorí 55 percent priemerného nemeckého platu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2022)
USD 1.052
AUD 1.498
CZK 24.647
JPY 135.760
CAD 1.349
GBP 0.847
HUF 382.880
PLN 4.644
CHF 1.049
SEK 10.468

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 787
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 103
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 614
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 964
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 767
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 691
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 179

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 896
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 737
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 105
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 436
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 754
  6. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 464
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 987
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 718
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prvé zasadnutie vlády Eduarda Hegera.

Voliči si pamätajú pád Radičovej vlády.


10 h
Hráči Slovenska a tréner Craig Ramsay na MS v hokeji 2022.

Pardavý vysvetľoval nedorozumenie v závere.


7 h
Aj keď Ukrajinci zožnú úrodu, nemajú ju ako dostať do sveta.

V dôsledku ruskej agresie narástli ceny múky. Robí to Moskva zámerne?


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Koalícia sa navzájom obviňuje z vlastizrady a znásilnenia demokracie.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

Vyhovuje až tretina územia Slovenska.


a 1 ďalší 6 h
Alexej Beljajev patrí medzi najvplyvnejších mužov biznisu.

Podnikateľ s ruskými koreňmi patrí medzi najbohatších Slovákov.


9 h
Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Branislav Tréger

Mestá a obce reaguje na návrhy z dielne rezortu financií.


TASR 15 h
Moskovské Červené námestie.

Riziko platobnej neschopnosti Ruska sa prudko zvýšilo.


TASR 15 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 896
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 737
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 105
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 436
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 754
  6. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 464
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 987
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 718
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu