Na Slovensku je ich menej ako pätina českých a pomalšiu rýchlosť rastu ovplyvňuje predovšetkým spotrebná daň.
V roku 2009 bolo na Slovensku sedem minipivovarov, pričom veľkých priemyselných bolo rovnako sedem, uvádza pre Profit Ľubomír Vančo, predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska.
Heineken medzitým dobyl 52 percent slovenského trhu s pivom, priemyselné pivovary ostali iba štyri, pričom slovenského majiteľa má už iba banskobystrický Urpiner.
No zároveň na Slovensku pribudlo do 60 minipivovarov. Čo je neporovnateľné s Českou republikou, kde podľa Českomoravského zväzu minipivovarov iba za uplynulý rok pribudlo 56 malých pivovarov a celkovo ich je 338.
Priestor pre malých

Po vstupe dvoch veľkých investorov – juhoafrickej spoločnosti SAB a holandského Heinekenu – v roku 1996 na Slovensku za osem rokov zaniklo jedenásť pivovarov. Ale trh si žiada pestrosť, remeselné potraviny sú čoraz populárnejšie, a preto vzniká priestor aj pre malých pivovarníkov.
„Spočiatku to bolo dosť ťažké, tento druh podnikania nespadal ani do europrojektov a v prvom rade nebol dostatok ľudí, ktorí mali oprávnenie podnikať v pivovarníckkm odvetví. Táto činnosť patrí pod remeselnú živnosť, kde musíte spĺňať určité podmienky vzdelania a praxe,“ hovorí Ľ. Vančo.
Hlavou XXII bolo, že vzdelanie, aké vyžadovalo oprávnenie, sa na Slovensku nedalo získať.
„Vyriešili sme to v spolupráci so Slovenskou živnostenskou komorou, ktorá dostala od ministerstva akreditáciu na vzdelávací kurz Sladovník a pivovarník. Slovenská poľnohospodárska univertita v Nitre zabezpečila teoretickú časť výučby a banskobystrický pivovar Urpiner praktickú časť. Tak sa ľuďom, ktorí vedeli variť pivo, len nemali na to papier, zabezpečila možnosť podnikať v tomto odvetví.“
Rozdiel medzi pivom a pivom pritom môže byť zásadný. „Dobré pivo sa varí osem hodín, hlavné kvasenie trvá desať dní a ležanie štyri týždne,“ opisuje Eduard Rada, majiteľ malého pivovaru ERB.
V malom pivovare ingrediencie nedávkuje automatika, ale sládok, chuť sa nezakladá na výpočtoch, ale na cite. Otvára sa priestor na experimentovanie s rôznymi druhmi sladu a chmeľu. Pivo veľkých výrobcov je pritom niekedy hotové za osem dní.
Dane
Aj vysoká spotrebná daň v minulosti prispela k zániku pivovarov na Slovensku, dnes situáciu komplikuje predovšetkým malým. „U nás sú len dve sadzby, základná a potom sadzba pre malé pivovary, kde je zvýhodnenie zhruba 30 percent,“ hovorí Ľ. Vančo.
“V malom pivovare ingrediencie nedávkuje automatika, ale sládok, chuť sa nezakladá na výpočtoch, ale na cite.
„
Sadzbu pre malé pivovary využíva napríklad priemyselný Steiger, ktorý drží svoju produkciu pod 200-tisíc hektolitrami ročne.
Do rovnakej kategórie však spadajú aj minipivovary s niekoľko tisíc hektolitrami ročnej produkcie.
V Česku pritom vláda veľké pivovary v čase príchodu zahraničných producentov podržala aj vďaka nižšej spotrebnej dani a dnes to majú aj malí ľahšie.
„Ťažko sa môžeme porovnávať s Českom, tam je vyše tristo malých pivovarov rôznych veľkostí produkcie a majú tam napríklad až päť sadzieb spotrebnej dane na pivo. Tí najmenší majú päťdesiatpercentnú úľavu zo základnej sadzby,“ uzatvára Ľ. Vančo.