SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Vyjednávania vo VW zlyhali, štrajk bude aj cez víkend (minúta po minúte)

Bola by chyba to vzdať, tvrdia odborári.

Štrajk vo Volkswagene neskončil ani po troch dňoch.Štrajk vo Volkswagene neskončil ani po troch dňoch. (Zdroj: TASR - Michal Svítok)
  • Vo štvrtok už tretí deň pokračoval časovo neobmedzený štrajk v bratislavskom Volkswagene, je to vôbec prvý štrajk v továrni a najväčší štrajk v súkromnej firme v histórii krajiny.
  • Výroba v hlavnom závode v Devínskej Novej Vsi je ochromená, nevyrábajú sa luxusné autá a SUV. Malých mestských áut ako VW Up! a Škoda Citigo sa vyrába len pár kusov. Inak je bežná denná výroba tisíc kusov áut.
  • Odborári a vedenie továrne vo štvrtok rokovali opäť niekoľko hodín, výsledkom bola ponuka, ktorú odbory odmietli prijať.
  • Štrajk pokračuje, ľudia sú ochotní štrajkovať aj cez víkend.
  • Nateraz nie je termín ďalšieho vyjednávania.
  • Moderné odbory VW žiadali výrazné zvýšenie platov, predĺženie obedňajšej prestávky či viac dovolenky.

Štrajk v bratislavskom Volkswagene sme sledovali minútu po minúte

21:43 Minútu po minúte sme ukončili. Ďakujeme za pozornosť.

SkryťVypnúť reklamu

21:38 "Skončilo sa 13. kolo kolektívneho vyjednávania. V priebehu vyjednávaní urobil Volkswagen viaceré ústretové kroky a dnes opäť predložil vylepšenú ponuku, odbory však našu ponuku so zvýšením platov o viac ako deväť percent odmietli," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Lucia K. Makayová.

Vraví, že ďalšie kolo vyjednávaní nebolo dohodnuté. "Ďalšie rokovanie sa uskutoční až na žiadosť odborov," povedala Makayová.

"Dúfame, že pokračujúci štrajk nespôsobí ďalšie prehĺbenie straty dôvery koncernu, ktoré môže mať za následok negatívne dopady na budúcnosť našej spoločnosti a stabilitu pracovných miest," dodala hovorkyňa závodu.

21:20 Prichádza nočná zmena.

20:37 Štrajkujúci chcú cez víkend prísť aj s rodinami. Zdravotníci upozornili ľudí, ako sa brániť proti úpalu.

SkryťVypnúť reklamu

20:16 Volkswagen Slovakia má k štrajku a rokovaniam vydať stanovisko v najbližších minútach.

19:57 „Stojí pomaly celé západné Slovensko, dodávatelia. Stoja rôzne firmy v Česku,“ tvrdí Smolinský o dôsledkoch štrajku.

19:56 "To, čo nám ponúkli, je zlé. Vadí mi, že vlastných zamestnancov nevedia zaplatiť," vraví Smolinský.

19:50 „Preštudujeme si ďalšie právne možnosti, ako ďalej štrajkovať aj iným spôsobom, ako teraz. Nie oni budú rozhodovať o všetkom, vy zamestnanci o tom budete rozhodovať. Nerobíme revolúciu.“ Avizuje, že štrajk bude pokračovať v piatok aj cez víkend. „Najväčšia chyba by bola teraz to vzdať.“

19:49 Smolinský avizuje, že štrajk sa pritvrdí.

19:48 Sme ochotní tu ďalej štrajkovať? Pýta sa podpredsedníčka Moderných odborov. „Potrebujem vážnu odpoveď.“ Dáv buráca: „Áno, vydržíme.“ Naozaj? „Áno“

SkryťVypnúť reklamu

19:48 „Nevieme, či sa stretneme alebo nestretneme,“ tvrdí Smolinský o ďalších rokovaniach s vedením fabriky. „Na dnes sme rokovania ukončili, teraz čakáme my.“

19:45 Odborári tvrdia, že zľavili z požiadavky 16-percentného navýšenia. Protinávrh znel: zvýšenie o 13,9 percenta na zvýšenie na dve kolá.

„Tento návrh bol konečný, máme držať tento mandát od vás?“ pýta sa Smolinský štrajkujúcich. „Áno,“ kričia a pískajú.

19:43 Volkswagen zvýšil ponuku iba nepatrne: 4,5 percenta zvýšenie tento rok a 4,5 percenta na budúci rok, plus jednorazový bonus 350 eur tento rok.

Ponuku Volkswagen teda navýšil o 0,3 percenta. Volkswagen zároveň pridal ďalšiu jednorazovú platbu 200 eur. „Hanba, hanba, hanba,“ skanduje štrajkujúci dav.

19:41 „Teraz vám prečítam, čo vám Volkswagen navrhol. Mám pocit, že zamestnávateľovi nechýbate,“ hovorí Smolinský.

SkryťVypnúť reklamu

19:40 Smolinský prišiel po rokovaniach medzi ľudí s návrhmi, ktoré vzišli z vyjednávaní.

19:04 Rokovania stále pokračujú. Ich definitívny koniec sa však odhadnúť nedá. Zamestnanci už prišli v priemere o 225 eur.

Zároveň už niektorí zamestnanci začali žiadať o prechod zo štrajku na dovolenku. "Môžem potvrdiť, že sa nám objavili aj takéto prípady," povedala hovorkyňa fabriky Lucia K. Makayová.

18:06 "A že je celý štrajk len ego zápasom medzi starými a novými odbormi? To je v poriadku. Ak prídu noví s lepšou ponukou, vybudujú si meno. Budú konkurenciou pre najväčšie KOVO. Nielen vo VW, ale aj v iných závodoch. Donesú organizačné a vyjednávacie know-how a stanú sa jednoducho lepšími zastupiteľmi svojich klientov," píše komentátorka denníka SME Zuzana Kepplová.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Prečo na štrajku vo VW záleží Čítajte 

17:23 Pracovníci Volkswagenu v diskusii pod videom odborovej organizácie tvrdia, že sa dnes na rannej zmene vyrobilo zopár SUV a niekoľko desiatok VW Up!. Bežná denná výrobná kapacita závodu v Devínskej Novej Vsi je tisíc kusov áut.

17:17 Rokovania stále pokračujú, takto to vyzerá v press centre.

17:15 "Štrajkovať je dnes iba teatrálnosť. Ak urobím dvoj- alebo trojdňový štrajk, firmu to vôbec nepoškodí. Môže jej to eventuálne uškodiť v médiách, keď urobíme nejaké scény a budeme kričať a pískať s piatimi píšťalkami v ústach, ale aj to len na chvíľu. A efekt nie je taký účinný, pretože firma výrobu do konca mesiaca dobehne alebo odovzdá inam. Ak pri štrajku nevyrobia prevodovky vo Vrchlabí, vyrobia ich v El Prate de Llobregat v Španielsku alebo na Slovensku či v Číne," povedal pred tromi rokmi predseda odborov Škoda Auto ČR Jaroslav Povšík v rozhovore pre týždenník TREND.

SkryťVypnúť reklamu

16:01 "Bojujeme za všetkých zamestnancov na Slovensku," hovorí Peter, ktorý pracuje na montážnej hale, kde sa vyrába SUV, teda Volkswagen Touareg, Porsche či Audi.

15:43 Na miesto dorazili hasiči. Štrajkujúci sa osviežujú.

15:38 "Platovo je to slabé," hovorí jeden z pracovníkov závodu, ktorý vyrába prevodovky.

Traja zamestnanci, s ktorými sa reportér SME rozprával, vravia, že im na účet chodí niečo vyše 900 eur mesačne. Ani jeden z nich nezarába v priemere 1800 eur po započítaní všetkých bonusov.

"V hale je 34 stupňov. Médiá si mylne myslia, že haly sú klimatizované," vraví jeden zo štrajkujúcich.

15:33 Rokovanie medzi vedením Volkswagenu a odborármi sa začalo.

15:27 Je krátko pred začiatkom vyjednávania. Ľudia si krátia čas aj hrami.

SkryťVypnúť reklamu

15:26 Podľa štrajkujúcich sú pred závodom aj ľudia z kancelárií.

14:48 "Myslím si, že sme na dobrej ceste a tým je podpísanie kolektívnej zmluvy. Dnes máme stretnutie, chceme to ťahať čo najdlhšie," opakuje Smolinský. "Keď vás budú potrebovať, budú konštruktívni, musíme vydržať," vraví štrajkujúcim. Odbory sa chystajú na vyjednávanie.

14:45 Matej pracuje vo Volkswagene dva roky, podieľa sa na výrobe SUV. Na účet mu chodí mesačne 800 eur, v tom má započítané aj nočné príplatky či príplatky za nepretržitú zmenu.

Trinásty a štrnásty plat mu tvorí zhruba 60 percent platu. "To, čo hovorí vedenie závodu, je blud. Neverím, že by zvýšenie miezd o 16 percent mohlo ohroziť pracovné miesta," vraví.

14:43 Prišlo jedlo. Zamestnancom rozdávajú pečivo, papriku a tavený syr.

SkryťVypnúť reklamu

14:31 Odchádza ranná zmena štrajkujúcich zamestnancov, ktorí nenastúpili do práce. Ľudia im tlieskajú.

14:10 Meteorológovia aj dnes varujú pred vysokými horúčavami. Pred fabrikou je pristavená cisterna s vodou.

Prečítajte si tiež: Na Slovensko príde extrémne sucho. Hrozia aj požiare Čítajte 

13:55 "Milé vedenie, keby vám náhodou chýbali ľudia, sú tu na parkoviskách, začnite pre nich niečo robiť," odkazuje odborový predák vedeniu fabriky.

13:53 "Sme tu zasa čiastočne dve zmeny. Poriadne zahučme, aby nás vedenie počulo," povzbudzuje Smolinský štrajkujúcich. "To, čo tu máme dnes, nemá obdobu. Bojujme za svoje práva," dodáva.

13:50 Zamestnanec fabriky Tomáš robí vo Volkswagene šesť rokov. Mesačne mu chodí na účet približne 800 eur. Keď nastúpil, zarábal zhruba 650 eur. "Odhadujeme, že sa dohodnú na 12 percentách. To by bola zlatá stredná cesta," vraví.

SkryťVypnúť reklamu

13:48 Pred závodom sú stovky zamestnancov.

13:26 Momentálne sa mení zmena, časť ľudí prichádza do práce, štrajkujúci ostávajú. Zdá sa, že protestuje menej ľudí ako v stredu či v utorok, kedy štrajk začínal.

13:31 "Ľudia tu kempujú, niektorí zamestnanci vypĺňajú tlačivá do zdravotnej poisťovne", vraví reportér SME Marek Poracký, ktorý je na mieste.

13:20 Volkswagen práve vydal stanovisko, v ktorom zopakoval svoju utorkovú pozíciu.

„Do ďalšieho vyjednávania prebehne príprava dohodnutých podkladov. V našom záujme je aj naďalej dospieť čo najskôr k dohode akceptovateľnej pre obe strany,“ píše sa v stanovisku.

Vedeniu podniku avizuje, že počas rokovaní nebude púšťať novinárom žiadne informácie o ich priebehu.

Anketa:
Podporujete štrajk zamestnancov vo Volkswagene?
Áno
7
Nie
2
Hlasovalo: 9
Hlasovanie otvorené:
od: 22.06.2017 12:28

13:06 Smolinský avizuje, že vedeniu Volkswagenu popoludní navrhne, aby sa rokovalo do noci. Predpokladá, že dohoda môže padnúť najneskôr v piatok, možno už vo štvrtok v noci. „Myslím si, že sme len kúsok od úspechu,“ hovorí šéf odborov.

SkryťVypnúť reklamu

13:04 „Už stoja aj kamióny v Nemecku, lebo nám sem nemôžu nič dovážať,“ vyhlásil pred štrajkujúcimi odborový predák Zoroslav Smolinský.

Tvrdí, že o chvíľku sa zastaví aj výroba v Škode Mladá Boleslav, pretože sa tam z Bratislavy dovážajú prevodovky, ktoré od utorka Volkswagen nevyrába.

Táto správa sa šíri už od noci z utorka na stredu, ale Mladá Boleslav ju dementuje. „Z bratislavského závodu Volkswagenu odoberáme jeden z typov prevodoviek pre modely Škoda Superb a Škoda Octavia, v súčasnej dobe beží výroba aj zásobovanie podľa plánov a nie sme nútení ich nijakým spôsobom obmedzovať,“ povedal pre SME Zdeněk Štěpánek z oddelenia firemnej komunikácie Škoda Auto ČR.

13:00 „Požiadavky a odhodlanie odborárov slovenského Volkswagenu presahujú čokoľvek podobné v posledných rokoch a naznačujú nový trend: stredoeurópske štáty už nebudú môcť v budúcnosti konkurovať lacnou pracovnou silou tak ako doteraz,“ hodnotia štrajk české Hospodářské noviny.

SkryťVypnúť reklamu

8:00 Medzi zamestnancami sa na facebooku šíria informácie, že fabrika sa snaží vyrobiť aspoň pár kusov SUV. Súvisí to pravdepodobne so snahou uvoľniť priestor pre nové súčiastky, keďže sklady v Lozorne sú podľa neoficiálnych informácií plné.

Pracujete vo Volkswagene? Štrajkujete? Napíšte nám, aká je teraz situácia v továrni, prečo štrajkujete a aký je váš plat. Nezabudnite na celé meno. Odpovede budeme zverejňovať.

*
*
*
*
* Povinná položka
Pred odoslaním formulára sa oboznámte so Zásadami nakladania s osobnými údajmi používateľov.

6:00 „Prídu ľudia, ktorí sa rozumejú financiám a vo štvrtok o pol štvrtej budeme ďalej rokovať,“ vyhlásil v stredu v noci predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský. Vyjednávanie medzi odborármi a vedením fabriky sa odložilo na dnes od 15.30 h.

„Nepohneme sa odtiaľto skôr než bude podpísaná nová kolektívna zmluva.“ Tým potvrdil, že štrajk bude pokračovať aj vo štvrtok. Odhaduje, že na „65 percent sme na konci cesty“.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (21. 5. 2022)
USD 1.058
AUD 1.498
CZK 24.670
JPY 135.340
CAD 1.353
GBP 0.848
HUF 382.930
PLN 4.637
CHF 1.028
SEK 10.492

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 435
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 5 466
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 923
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 124
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 774
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 411
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 000
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 993

Blogy SME

  1. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 13 964
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 142
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 764
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 544
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 107
  6. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 093
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 148
  8. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 2 855
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Galuščáková má doktorát z počítačovej lingvistiky. Na univerzite vo Francúzsku sa venuje oblasti vyhľadávania a získavania informácií.

Petra Galuščáková pôsobí vo Francúzsku.


18. máj
Slovenskí hokejisti po zápase Slovensko - Kazachstan na MS v hokeji 2022.

Pre Talianov sú Slováci výzvou.


60m
Vladimír Baláž

Jednorazová pomoc by nestačila. Inflácia bude trvať.


19. máj
Ilustračné foto

Vojna na Ukrajine pokračuje 87. deň.


a 4 ďalší 14 h

Neprehliadnite tiež

Pred ruskou agresiou na Ukrajine sa dovážali spoza východnej hranice Slovenska zväčša suroviny pre fabriky, teraz sú to hlavne obilniny a oleje.

Pomohol by logistický park v lokalite Bočiar.


a 1 ďalší 17 h

Pripájajú sa k štrajkovej pohotovosti.


24 h

Počas dvoch dní ho predstavia vo viacerých slovenských mestách.


SITA 24 h
Šéf Odborového zväzu KOVO Emil Machyna počas tlačového brífingu v Žiline.

Odborári začiatkom júna zmapujú ochotu ľudí zapojiť sa do štrajku.


SITA 20. máj

Blogy SME

  1. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 13 964
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 142
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 764
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 544
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 107
  6. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 093
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 148
  8. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 2 855
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu