BRATISLAVA. Zrejme každá rodina má doma niekoľko škatúľ alebo zásuviek s rôznymi dokladmi, o ktorých si myslí, že sa jej raz zídu. Odkladá si bločky od drahšieho oblečenia a spotrebičov, zmluvy s plynármi, elektrárňami či bankou, faktúry od internetu, ako aj rodné listy detí či vojenské knižky.
Ktoré z týchto dokladov sa naozaj oplatí mať, ako dlho a čo sa deje v prípade, že ich človek stratí? Denník SME prináša veľký prehľad.

Aspoň dva roky
Na všetky spotrebné výrobky, napríklad oblečenie, spotrebiče, nábytok či autá platí zo zákona dvojročná záruka, počas ktorej sa dajú reklamovať. Niektorí predajcovia túto záruku aj predlžujú, môže teda trvať aj viac.
K všetkým výrobkom, ktoré by sa mohli pokaziť alebo ktoré sú vzhľadom na svoju cenu pre človeka dôležité, by si mal odkladať bloček a záručný list, a to počas celej ustanovenej záručnej lehoty. Inak mu reklamáciu nemusia uznať.
Zákon predávajúcim prikazuje, aby používali také pokladničné pásky či papiere, na ktorých budú všetky informácie čitateľné až päť rokov od konca roka, keď ich vytlačili. Kvalitu pások kontrolujú daňové úrady, no ak by si človek všimol, že mu písmo bledne, je v jeho záujme urobiť si fotokópiu.
24 mesiacov
trvá väčšinou záručná doba spotrebných výrobkov a počas nej je dobré si nákupné bločky odkladať.
„Zákon vyslovene nehovorí, akým dokladom sa má spotrebiteľ napríklad pri reklamácii preukázať, preto by mal predávajúci uznať aj fotokópiu dokladu o kúpe, ako aj jeho fotografiu napríklad v mobile. Predávajúci nesmie človeka obmedzovať pri jeho práve na reklamáciu,“ vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová.