SME

Štrajk vo Volkswagene víťaza nemá, odbory sa chceli zviditeľniť

V závode sa vlani odčlenili odbory od OZ KOVO. Vznikli Moderné odbory, na čele ktorých stojí Zoroslav Smolinský

Analytik Revue priemyslu Martin JesnýAnalytik Revue priemyslu Martin Jesný (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Bratislavský závod nemeckej automobilky Volkswagen minulý týždeň prvýkrát v histórii prerušil na šesť dní svoju výrobu. Tamojší odborári totiž požadovali zvyšovanie platov, na ktorom sa mesiace predtým nedokázali dohodnúť s vedením.

Platy zamestnancov sa nakoniec zamestnancom zvýšia celkovo o 14,12 percenta, ale počas 27 mesiacov. Prvé zvýšenie príde už za tento mesiac, a to o 4,7 percenta.

„V konečnej podobe dostali takmer to, čo by dostali aj bez štrajku. Navyše, značnú sumu si takpovediac, preštrajkovali, keďže zamestnávateľ zo zákona neprepláca účasť na štrajku,“ hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu a Revue priemyslu MARTIN JESNÝ.

SkryťVypnúť reklamu

Zahraničné médiá hodnotili štrajk v bratislavskom Volkswagene ako vzburu proti zaužívanej predstave, že východná Európa je dobrá len ako lacná pracovná sila. Vnímate to tak?

„Nie. Naozajstná vzbura je, že za štvrť storočia potom, čo priemysel v podstate padol, sa podarilo vybudovať funkčné odvetvie, ktorého súčasťou je aj automobilový priemysel, ktorý je nielen moderný, ale ľudia v ňom zarábajú nadštandardné platy.“

Ako vnímate štrajk?

„Bola to akcia skôr na zviditeľnenie sa odborovej organizácie a konkrétnych odborárov. Nespĺňa to preto charakter vzbury či revolúcie. Chýbala negatívna strana, proti ktorej sa treba búriť.

Je nerozumné tváriť sa, že tou zlou stranou je veľká medzinárodná firma, ktorá výraznou mierou prispela k transformácii priemyslu, zamestnáva tu viac ako 12-tisíc ľudí a pomerne slušne ich platí.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo to tak niekto môže vidieť?

„Možno mali pocit, že do istej miery to môže byť nedoriešený komplex krajín východného bloku. Podobná automobilová výroba, akú v západnej Európe budovali sto rokov, vznikla u nás za citeľne kratší čas a je konkurencieschopná.

U nás je preto priestor na pomerne veľkú zdravú hrdosť, viac než na pocit, že je slovenský závod v medzinárodnom koncerne niečo menej.“

Prečo to niekto vníma tak, že je to vzbura proti západoeurópskej korporácii, ktorá nás pomaly nieže vykorisťuje?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4YJ9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 392
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 104
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 882
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 575
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 266
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 719
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 373
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 103
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 834
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 660
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 021
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 711
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 685
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 232
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 354
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 472
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3

Zamestnancov trápi nadmerné množstvo práce a nízky plat.


TASR 1
Ilustračné foto.

Viacerí top dlžníci skončili v konkurze, ktorý súd zastavil pre nedostatok majetku.


1
Kancelársky komplex Apollo Business Center II.

Developer zatiaľ na Slovensku rezidenčný projekt nerealizoval.


2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 834
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 660
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 021
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 711
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 685
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 232
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 354
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 472
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu