JURAJ ČERMÁK bol investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti, keď Robert Fico (Smer) v rokoch 2006 až 2010 viedol svoju prvú vládu.
Práve v tom čase dal Fico sľub, že diaľnica do Košíc bude do roku 2010. „Chceme urobiť všetko pre to, aby do roku 2010 mohli ľudia plynulo prechádzať z Bratislavy do Košíc,“ vyhlásil vtedy.
Čermák to považuje za chybu. „Bola to aj jeho chyba, keď termín oznámil bez toho, aby sa naň opýtal nás v Národnej diaľničnej spoločnosti.“
Termín dokončenia diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Košicami sa odvtedy neustále posúva, terajšia tretia Ficova vláda hovorila najprv o roku 2020, čo neskôr minister dopravy Árpád Érsek korigoval na rok 2026.
Je to reálny termín?
„S božou pomocou áno. Dokončeniu bráni len jeden úsek, medzi Turanmi a Hubovou. Zatiaľ sa nedokončila ani jeho príprava.“
Nechýba aj druhá rúra tunela Branisko?
„Ak chcete byť detailista, tak áno. Jej postavenie bude ťažké, pretože budú musieť vymyslieť ako udržať bezpečnosť pri budovaní druhej tunelovej rúry za plnej prevádzky tunela. Na takéto povolenie bude musieť Národná diaľničná spoločnosť žiadať spoluprácu hasičov. Ak ho nedostane, ľudia budú nervózni, lebo NDS tunel bude musieť zavrieť.“
“Bola aj chyba premiéra Roberta Fica, keď oznámil rok 2010 bez toho, aby sa opýtal Národnej diaľničnej spoločnosti.
„
Prečo hrozí, že by povolenie nedostali?
„V každom tuneli totiž musia byť dve rúry. Jedna je na dopravu, druhá slúži ako úniková štôlňa. Ak by sa v Branisku niečo stalo, ľudia vedia prejsť cez únikovú štôlňu von z tunela. Ak sa táto úniková rúra bude rozširovať za plnej prevádzky, logicky nebude iná rúra na únik. Takýto projekt bude náročný a drahý.“
V čom?
„Keď sa začal stavať tunel, pri jeho razení sa odstreľovala zemina. Na zaistenie bezpečnosti a nehybnosti zeminy sa do Braniska vsádzalo veľa železa. To sa bude musieť rezať, páliť a nikto dnes nevie povedať, koľko zeminy vypadne pri ďalšom odstrele. A to je potrebné v prípade všetkých tunelov, ktoré sa razia v polovičnom profile (tunel s jednou rúrou, pozn. red.). Je to ekonomický, technický a prevádzkový nezmysel.“
Ak sa nedokončí Branisko, nedá sa hovoriť o dokončenej D1?
„Áno.“
Ak by sa razila druhá rúra tunela Braniska, koľko by to stálo? Prvá rúra stála po navýšení 7,7 miliardy korún, v prepočte 256 miliónov eur.