WASHINGTON, MNICHOV. V Nemecku zatkli bývalého zamestnanca firmy Audi, ktorá je divíziou Volkswagenu, v súvislosti s emisným škandálom automobilky.
Informovala o tom v piatok mníchovská prokuratúra, ktorá uviedla, že zatknutý bývalý zamestnanec pracoval pri vývoji motorov v juhonemeckom meste Neckarsulm a je obvinený z podvodu a zavádzajúcej reklamy.
Prokuratúra nepotvrdila, či ide o Giovanniho Pamia, ktorého vo štvrtok americké úrady obvinili z toho, že prikázal naprogramovať dieselové motory tak, aby oklamali emisné testy.
Obvinenie a zadržanie
Americká vláda obvinila bývalého manažéra automobilky Audi z nemeckého koncernu Volkswagen, že nariadil zamestnancom vytvoriť softvér umožňujúci falšovanie testov emisií naftových vozidiel.
Oznámilo to v noci zo štvrtka na piatok americké ministerstvo spravodlivosti. Podľa nemeckých médií bol bývalý manažér tento týždeň zadržaný v Nemecku.
Šesťdesiatročný taliansky občan Giovanni Pamio je ôsmym bývalým zamestnancom koncernu Volkswagen obvineným v kauze, ktorú vyšetruje Federálny úrad pre vyšetrovanie (FBI) a kriminálna divízia Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA), napísala agentúra AP.
Mníchovská prokuratúra potvrdila, že v Nemecku bol v pondelok v rámci vyšetrovania Audi kvôli emisnému škandálu zadržaný prvý obvinený, nespresnila však jeho totožnosť. Podľa denníka Bild je týmto zadržaným práve Giovanni Pamio, ktorému vraj teraz hrozí vydanie do USA.
Drahý škandál
EPA predvlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen následne priznal, že softvér po celom svete inštaloval do asi 11 miliónov naftových áut.
Škandál sa týka aj približne 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto. Automobilka Volkswagen priznala vinu a súhlasila so zaplatením pokuty v sume 2,8 miliardy dolárov.
Volkswagen sa už dohodol, že na riešenie emisného škandálu v Spojených štátoch vynaloží až 25 miliárd dolárov. Táto suma zahŕňa náklady na riešenie požiadaviek regulačných orgánov a štátnych úradov, ako aj na odškodnenie majiteľov a predajcov naftových áut umožňujúcich manipuláciu s testami emisií.