NEW YORK. Americký kaviarenský reťazec Starbucks kúpi za 1,3 miliardy amerických dolárov (v prepočte 1,1 miliardy eur) zvyšný 50-percentný podiel v spoločnom čínskom podniku East China.
Informovala o tom agentúra Reuters. Pre Starbucks je to zatiaľ najväčšia akvizícia a Čína je preň najrýchlejšie rastúci zahraničný trh podľa počtu kaviarní.

Pribudnú mu stovky kaviarní
Vďaka dohode sa Starbucks stane majiteľom zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.
Šanghaj má najviac prevádzok zo všetkých miest, takmer 600. Bude tiež prvým mestom mimo Spojených štátov amerických, ktoré bude mať pražiareň kávy s ponukou ochutnávok. Otvoriť sa má v decembri.
Cieľom Starbucksu je mať do roku 2021 v pevninskej Číne 5000 kaviarní.
Podiel v East China kupuje Starbucks od svojich partnerov, ktorými sú Uni-President Enterprises Corp a President Chain Store Corp. Dohoda by mala byť dokončená na začiatku budúceho roka.

Najprv sa rozkukajú, potom kupujú
Starbucks sa pre spomalenie predaja na domácom americkom trhu snaží expandovať v zahraničí. Generálny riaditeľ Kevin Johnson začiatkom tohto roka uviedol, že Čína v najbližších 10 až 15 rokoch zrejme prekoná Spojené štáty a stane sa pre firmu najväčším trhom.
Koncom minulého roka bolo v Číne 1811 kaviarní Starbucks, ktoré prevádzkovala firma alebo na ne poskytovala licenciu.
Analytička Jennifer Bartashusová z Bloomberg Intelligence upozornila, že dohoda kopíruje stratégiu Starbucksu v Japonsku.
Aj tam Starbucks vstúpil do spoločného podniku, určitú dobu spoznával zvyklosti miestneho trhu a v roku 2014 podiel od svojich partnerov za 913,5 milióna amerických dolárov odkúpil.