Slovenská pošta chce ďalej rozšíriť sieť vlastných balíkomatov, doručovanie balíkov z internetových obchodov je totiž sľubný segment, ktorý firme zarába.
Riaditeľ podniku si nevie predstaviť, že by teraz zamestnancom skokovo zvýšili platy o 10 percent. „Je to nereálne,“ vraví generálny riaditeľ Slovenskej pošty RÓBERT GÁLIK (45).
Vlani ste vykázali zisk štyri milióny eur, hoci v pláne bol len milión. Čo je príčina?
„Strategické výnosy, najmä medzinárodná pošta. Obyvatelia si čoraz viac objednávajú tovar v zahraničných e-shopoch, vďaka čomu medzinárodná pošta rastie dvojciferným číslom nielen v počte prepravených balíkov, ale aj vo výnosoch. Rastieme aj v poskytovaní služieb štátu pre obyvateľov cez integrované obslužné miesta. Pomohli nám aj produkty a servis pre mobilného operátora Štvorka.“
Je to práve medzinárodná pošta, ktorá drží poštu v zisku?
„Ide o jeden z najvýraznejšie rastúcich produktov. Ale je toho viac, napríklad rastúce služby štátu na integrovaných obslužných miestach (list vlastníctva, obchodný register a pod. na pošte, pozn. red.), chceme mať významnú úlohu pri kontakte štátu s obyvateľstvom. Ťahajú nás aj služby Štvorky, Poštovej poisťovne a Poštovej banky.“
Aký podiel máte na trhu doručovania zásielok z internetových obchodov?
„V rámci Česka a Slovenska máme zmluvu so všetkými veľkými e-shopmi, spolu je to niekoľko tisíc obchodov. Ale ťažko povedať, aký konkrétny podiel v porovnaní s alternatívnymi dodávateľmi máme.“
Keď si balík zákazník objedná napríklad cez eBay či Alibabu, aká je pravdepodobnosť, že balík mu doručí práve Slovenská pošta?
„Zo zahraničia je to zložitejšie, keďže tamojšie e-shopy majú vlastné spoločnosti na dodanie tovaru. Podarilo sa nám však posilniť naše postavenie na ázijskom trhu, v rámci ktorého máme otvorené rokovania o zaujímavé kontrakty s rôznymi spoločnosťami, ktoré by cez nás realizovali rozvoz balíkov v rámci regiónu strednej Európy.“
S kým rokujete?
„Mená by som ešte nespomínal. V najbližšom čase však vstúpime do pilotného projektu so spoločnosťou, čo by nám po skončení mohlo výrazne zvýšiť objem doručovaných balíkov.“
V priebehu roka ste spustili asi dvadsať balíkomatov v rámci Slovenska. Koľko to stálo?