VIEDEŇ. Projekt dlhšie zamýšľaného predĺženia Transsibírskej magistrály, železničnej trate so širokým rozchodom, až do regiónu Viedne, zostáva stále živý.
Pred štyrmi rokmi predstavitelia železničných spoločností Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska podpísali letter of intent (potvrdenie predbežného prísľubu) zaoberať sa projektom.
Teraz je už hotová štúdia o realizovateľnosti projektu. Konštatuje sa v nej, že projekt dáva obrovské ekonomické šance.
Vo Viedni predstavili štúdiu spolkový minister pre infraštruktúru Jörg Leichtfried, člen správnej rady pre infraštruktúru Rakúskych železníc Franz Bauer a autor štúdie, partner spoločnosti Delloitte Alexander Kainer.
Najvhodnejší čas
Konečný terminál v Rakúsku by dal ekonomike krajiny silný rastový impulz. Malo by v ňom končiť 20.000 nákladných vlakov ročne.

Leichtfried vyjadril názor, že pre rozhodnutie predĺžiť širokorozchodnú trať z Košíc o 400 km do viedenského regiónu je teraz najvhodnejší čas. Minister zámer v celom rozsahu osobne veľmi podporuje.
"Rakúsko je logicky krajinou, v ktorej by Transsibírska magistrála mala končiť. Vo Viedni by na ňu nadväzovala veľmi kvalitná železničná sieť, vodná cesta a k dispozícii by bolo aj Letisko Viedeň," uviedol minister. Miesto, kde by mal stáť terminál, nechcel uviesť, lebo to pokladá za predčasné.
Projekt by sa mohol začať realizovať v roku 2023. Prvý vlak by potom prešiel po trati do desiatich rokov.
Ako by trať vyzerala
Trať by mala byť jednokoľajná s miestami pre vyhýbanie sa vlakov. Na realizácii projektu by sa podľa Bauera mohli zúčastniť aj súkromní investori. S nimi by sa dohodlo aj rozdelenie nákladov na projekt.
Predĺženie trate bude stáť okolo 6,5 miliardy eur. Na rakúskom území by stála trať asi 85 miliónov eur. Kontajnerový terminál sa dá postaviť za 850 miliónov eur. Na zosilnie súčasnej rakúskej železničnej siete sa ráta s jednou miliardou eur.
Sankcie EÚ voči Rusku nemôžu projekt ani ohroziť, ani pribrzdiť. EÚ už signalizovala, že sa k projektu stavia kladne.
Kainer povedal, že projekt by v čase realizácie až po jeho úplné uvedenie do prevádzky priniesol Rakúsku 127.000 pracovných miest. Neskôr by pracovných príležitostí bolo 9000. Vznikli by počas výstavby závodov, ktoré by sa usadili blízko terminálu. Dlhodobých pracovných miest v súvislosti s prevádzkou terminálu by malo byť okolo 4000. Do roku 2054 by vznikla hodnota okolo 30 miliárd eur. Polovica z nej by zostala Rakúsku, 10 miliárd eur by získalo Slovensko.
Projekt jednoznačne podporuje aj Hospodárske združenie Viedne.