WASHINGTON, PRAHA. Milióny dolárov ročne v súčasnosti zarábajú najobľúbenejší youtuberi – ľudia, ktorí publikujú svoje vlastné videá na internete. Témy sú často banálne, zo života bežných ľudí. A to je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa táto aktivita stala fenoménom za posledných desať rokov.

Sledovanosť youtuberov prináša obrovské reklamné zisky. Silu divákov môžu využiť aj na získavanie finančných prostriedkov na charitu alebo napríklad na predvolebnú kampaň, ako to urobila pred niekoľkými dňami spolková kancelárka Angela Merkelová.
Autori domácich videí, ktorí sú často populárnejší než celebrity zo sveta filmu a hudby, získavajú svojich fanúšikov práve preto, že sa tvária ako "jedni z nich".
Vystavujú svoje súkromie, takže iným ľuďom môžu pomôcť vyrovnať sa s rôznymi problémami. Populárne sú aj inštruktážne videá na účesy, nanášanie make-upu, či dokonca videá, ktoré radia, ako najlepšie umývať toaletu.
Využívajú svoju popularitu
Niektorí youtuberi podporujú práva menšín. Napríklad jeden z najsledovanejších Američanov Tyler Oakley, ktorý vlani zarobil šesť miliónov dolárov, prispieva na nadáciu, ktorej cieľom je prevencia samovrážd medzi mladými homosexuálmi.
Od roku 2007 zverejňuje dvadsaťosemročný Oakley komediálne videá. Vďaka svojej popularite urobil aj videorozhovor s Michelle Obamovou či Hillary Clintonovou.
Najsledovanejším youtuberom na svete je 25-ročný Švéd Felix Kjellberg, ktorý sa nazýva PewDiePie. Bol obzvlášť známy svojimi Let's Play výstupmi, v ktorých komentoval rôzne videohry. Prvý účet ako PewDiePie si zaregistroval v roku 2010 a za dva roky mal milión sledovateľov. Dnes má jeho kanál viac ako 56 miliónov divákov a je najlukratívnejším YouTuberom na svete. V minulom roku zarobil 15,5 milióna dolárov.
Kjellberg, ktorého v roku 2016 časopis Time zaradil medzi 100 najvplyvnejších ľudí sveta, svoju popularitu využíva aj na získavanie peňazí na charitu, napríklad pre detské nemocnice, pre boj s AIDS v Afrike, pre Svetový fond na ochranu prírody, či pre organizáciu Save the Children.
Justin Bieber bol youtuber
Ako youtuber začínal aj slávny kanadský spevák Justin Bieber. Videá, v ktorých spieval ako tínedžer piesne od známych hudobníkov, začala na YouTube zdieľať jeho matka, vďaka čomu ho objavil lovec hudobných talentov.
Ale YouTube nie je len otázka teenagerov a mladých ľudí. V roku 2006 sa osemdesiatročný Peter Oakley stal najstarším youtuberom s najviac odoberateľmi. Vystupoval pod pseudonymom geriatric1927.
Na kratučkých videách zdieľal okrem iného svoje zážitky z druhej svetovej vojny, rozprával aj o svojej životnej láske k motorkám. Posledné video vydal vo februári 2014, asi mesiac pred jeho smrťou.
Keď prekročia hranice
Mnohí sú ochotní pre sledovanosť svojich videí prekročiť hranice vkusu alebo etiky.
Napríklad jeden z najslávnejších youtuberov Američan Roman Atwood, ktorý vlani zarobil sedem miliónov dolárov, sa preslávil takzvanými Pranks – scénami, v ktorých je niekto zaskočený bizarnými či dramatickými správami.

Atwood si vystrelil aj zo svojej priateľky, keď jej povedal, že zabila trojročného syna, čo nebola pravda.
Tragicky skončila honba za sledovanosťou v americkom štáte Minnesota. Pred niekoľkými mesiacmi médiá oznámili, že tehotná dievčina zastrelila pri natáčaní videa svojho priateľa. Obaja a aj niektorí z divákov verili, že guľku zastaví encyklopédia s pevnou väzbou, s ktorou si mu muž kryl hrudník.
Youtuberi a ich fanúšikovia sa každoročne stretávajú na VidCon Festivale, ktorý sa konal prvýkrát v roku 2010 v Kalifornii. V tomto roku sa po prvý raz uskutočnila európska verzia VidCon EU v Amsterdame.