BRATISLAVA. Vláda má v rukách nástroj, ako znížiť počet kamiónov, ktoré prechádzajú cez diaľničný obchvat hlavného mesta a ráno alebo pred víkendom tak zavadzajú osobnej doprave.
„Zamedziť tranzitu cez mesto sa dá využitím elektronického mýta, sadzba by sa menila v čase podľa toho, aká intenzívna doprava je v konkrétnych úsekoch,“ povedal v rozhovore pre SME bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Ako príklad uvádza pondelkové rána, keď pred Bratislavou vznikajú zápchy. „Sadzbu by som zvýšil na štvornásobok, aby kamionisti na ceste nezavadzali,“ povedal.
Kamióny by z cesty úplne nezmizli, do dopravcovia by si rozmysleli, či ich na cestu pošlú, hoci s drahším mýtom, alebo im naplánujú cestu v inom čase.
Nápad, aby sa počet kamiónov na cestách reguloval premenlivou sadzbou mýta, sa dá technicky realizovať, ale pre politikov to nikdy nebola priorita a navyše dopravcovia sú proti.
Systém je pripravený, ale nepoužíva sa
Mýto pre nákladné autá funguje na Slovensku od roku 2010.