BRATISLAVA. Keď sa v marci objavili na Slovensku tony nakazeného brazílskeho mäsa, ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná apelovala na ľudí, aby si viac všímali pôvod potravín v obchodoch.
To isté urobila aj v auguste, keď sa zistilo, že k nám z Holandska prišli nakazené vajcia a napríklad v hoteloch sa z nich vyrábali jedlá.
Uplatniť ministerkine rady je však v praxi o niečo zložitejšie. Napríklad obchodné reťazce predávajú množstvo potravín pod svojou privátnou značkou a na ich obaloch často výrobca a krajina pôvodu chýba.
Výrobcu odmietli povedať
Na vlastnej koži si to vyskúšal aj čitateľ denníka SME Martin, ktorý si chcel minulý týždeň kúpiť v predajni Lidl kyslú kapustu.
Preferuje len výrobky z určitých krajín, a preto ho zaujímalo, odkiaľ kapusta pochádza. Na obale to však nenašiel, nebol tam výrobca ani krajina, iba adresa slovenského a českého reťazca Lidl.

„Kto vyrobil tú kapustu, som sa išiel opýtať predavačky. Nevedela a zavolala mi vedúcu. Tá mi to odmietla povedať,“ posťažoval sa Martin. Preto si kapustu nekúpil.
Nejde o výnimočný prípad, zatajený pôvod je na väčšine potravín, ktoré sa predávajú pod privátnou značkou reťazcov.
Reťazce totiž nepredávajú len originálne značkové produkty, ale aj produkty so svojou vlastnou značkou, napríklad v Tescu je to Tesco Value, v Kauflande K-Classic a v obchodoch Lidl Pilos či Saguaro. Keď si zákazník kupuje džús v Lidli, na obale vidí len adresu reťazca.