Napriek tomu, že sa v balónoch lieta už niekoľko storočí – bežné poistenie pre prípad nehody ho nekryje. Pretože pád s balónom sa vraj vždy skončí fatálne. To sa však stáva veľmi zriedka, lebo piloti sú školení, ďalej preškoľovaní a musia neustále opakovať skúšky. Sú veľmi náročné.
Okrem toho, že pilot musí poznať dokonale konštrukciu balóna a všetky jeho funkcie, je potrebné, aby absolvoval riadny pilotný výcvik a skúšky. Základom sú letecké predpisy, aerostatika, navigácia...
Okrem toho musí pilot vedieť obsluhovať prístroje na palube, teda v koši, a navyše musí byť aj odolný proti stresu. Ani netreba pripomínať, že musí byť v poriadku psychicky i fyzicky. Nielen piloti, ale aj balón podstupuje skúšky, a to ešte častejšie ako automobily.
Deje sa to raz do roka alebo po každých sto hodinách letu. Na Slovensku lieta približne dvadsať pilotov balónov. Profit sa o balónovom lietaní rozprával s Annou Nociarovou a Martinom Kupčom. Je zaujímavé, že obaja sa k balónu dostali postupne, cez lietanie s rogalom a paraglajding. Lákalo ich lietať čoraz vyššie, ďalej a v podstate bezpečnejšie.
Od paraglajding u k balónu
M. Kupčo si kúpil prvý balón v roku 2012 a dnes ich má šesť. Ako vraví,