SME

ČESMAD žiada samostatnú európsku smernicu pre cestnú dopravu

Cestní dopravcovia majú výhrady aj k cestnému balíku Európskej komisie, v ktorom podľa nich prevládajú negatívne zmeny nad pozitívnymi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Pripravený návrh smernice Európskej komisie o vysielaní pracovníkov podľa Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia značne skomplikuje medzinárodnú cestnú dopravu a spôsobí veľké administratívne a ekonomické problémy slovenským dopravcom.

Medzinárodná cestná doprava by podľa združenia mala byť z uvedenej smernice vylúčená, prípadne pre cestnú dopravu by mala vzniknúť samostatná smernica.

Prezident ČESMAD-u Pavol Jančovič si myslí, že viaceré navrhované opatrenia v európskej smernici sú nezmyselné a nerealizovateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Nezmyselný návrh

"Náš cieľ je vytvoriť špeciálnu smernicu pre cestnú dopravu. Naši zahraniční kolegovia sú oveľa radikálnejší a trvajú na tom, a bodaj by sa nám to podarilo, aby cestná doprava bola absolútne vyňatá zo smernice pre vysielanie pracovníkov," povedal Jančovič v piatok na tlačovej besede.

Prečítajte si tiež: Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri Čítajte 

Za nezmyselný označil napríklad návrh, aby vodiči strávili odpočinok 45 hodín mimo vozidla v zahraničí. Napríklad vodič kamiónu naloženého televízormi má povinnosť od poisťovne neopúšťať kamión, stáť len na vopred určených parkoviskách.

"Neviem si predstaviť, že by sme mali vodiča odtiaľ zobrať, ísť ho niekam uložiť, kde si má odpočinúť. Alebo má ísť spať do stanu vedľa parkoviska? Nie je to v tomto smere jasné," uviedol Jančovič.

Ako ďalší príklad spomenul 24-mesačný limit na to, že vysielaný pracovník musí skončiť, alebo sa prihlásiť.

SkryťVypnúť reklamu

Kam sa majú prihlásiť

"Chápem robotníka na stavbe atómovej elektrárne, ktorá možno trvá päť alebo desať rokov, že je tam najatý na celú dobu. Po dvoch rokoch sa prihlási v konkrétnom štáte. Neviem, kam mám prihlásiť vodiča, ktorý cestuje do Rakúska, Nemecka, Francúzska," priblížil šéf ČESMAD-u Slovakia.

Sektor medzinárodnej cestnej dopravy je veľmi špecifický, keďže vodiči často jazdia z jednej krajiny do druhej v Európe.

"Preto je nezmyselné uplatňovať na vodičov rovnaké pravidlá ako napríklad na montážnikov alebo stavebných robotníkov, ktorí sa na pracovisku v danej krajine zdržia aj niekoľko mesiacov. Dopravcom by tým vznikla vysoká administratívna záťaž," uviedol generálny tajomník združenia Ivan Rusko.

"Ide nám o to, aby vodiči mali slušný príjem, aby sme všetci cestní dopravcovia v rámci Európskej únie mali rovnaké pravidlá. Máme mať rovnaké pravidlá, rovnaký prístup k trhu ako akýkoľvek francúzsky, nemecký, rumunský alebo český dopravca," povedal Jančovič s tým, že sú rozhodne proti diskriminácii.

SkryťVypnúť reklamu

Cestovný balík

Cestní dopravcovia majú výhrady aj k cestnému balíku Európskej komisie, v ktorom podľa nich prevládajú negatívne zmeny nad pozitívnymi. Opatrenia, ktoré boli predstavené koncom mája tohto roku, sú zamerané na modernizáciu európskej mobility a dopravy.

"Jeden z návrhov cestného balíčka hovorí o tom, že vodiči budú musieť tráviť svoj týždenný čas odpočinku doma. Prakticky to znamená, že vodič po troch týždňoch sa musí vrátiť domov. Týmto ustanovením by sa mali obmedziť praktiky niektorých dopravcov z krajín ako napríklad Rumunsko, Bulharsko, ktorí vysielali svojich vodičov na dlhšie cesty trvajúce aj tri mesiace," informoval prvý viceprezident ČESMAD-u Pavol Hudák.

Nedostatok vodičov

Združenie opäť upozornilo na nedostatok vodičov nákladných vozidiel a autobusov, ktorých chýba zhruba tisícdvesto. Súvisí to aj s minimálnym vekom vodičov, kedy môžu začať jazdiť s kamiónmi a autobusmi. V súčasnosti môžu vodiči kamiónov jazdiť od 21 a vodiči autobusov od 24 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

"Uvítali by sme zmenu zákona o cestnej premávke, keby sa táto veková hranica posunula pri vodičoch kamiónov na osemnásť rokov a pri vodičoch autobusov na 21 rokov," povedal druhý viceprezident ČESMAD-u Peter Sádovský.

"Pre nás dopravcov je veľmi dôležité podchytiť si vodičov skôr, a nie až vo veku 21 rokov, pretože dovtedy sa zamestnajú v inom sektore," dodal Sádovský.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 442
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 080
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 622
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 048
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 877
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 714
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 581
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 357
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 560
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 788
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 556
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 260
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 514
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 602
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 357
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 560
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 788
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 556
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 260
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 514
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 602
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu