SME

Výstavba úseku D1 pri Ružomberku sa môže predĺžiť o štyri roky

Vyše 15-kilometrový úsek mal byť pôvodne odovzdaný do užívania v júni tohto roka.

Ťažký mechanizmus počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka - 19. september 2014Ťažký mechanizmus počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka - 19. september 2014 (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba diaľnice D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať pri Ružomberku sa môže predĺžiť najmenej o štyri roky.

Vyše 15-kilometrový úsek mal byť pôvodne odovzdaný do užívania v júni tohto roka, no Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) očakáva, že to môže byť predbežne v roku 2021.

Zdôvodňuje to tým, že počas prác pri západnom portáli tunela Čebrať sa vyskytli nedpredvídateľné geologické podmienky, pre ktoré musí byť prehodnotená trasa tejto časti diaľnice.

Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane DPH) je od konca roku 2013 združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., Brno a Váhostav - SK, a. s.

SkryťVypnúť reklamu

Práce meškajú

Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) upozornilo, že na stavbe sa už dva roky nerazí tunel Čebrať z dôvodu "údajného zosuvu v tomto tuneli."

Strana má podozrenie, že niekoľkoročné meškanie s dokončením diaľničného úseku pri Ružomberku nie je spôsobené objektívnymi geologickými skutočnosťami, ale špekuláciami ako navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu. KDH preto vyzvalo NDS, aby zverejnila geologický prieskum tunela Čebrať.

Prečítajte si tiež: Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018 Čítajte 

"Diaľničný obchvat Ružomberka prinesie nielen úsporu jazdného času pre motoristov, ale aj ekonomické prínosy vo forme úspory prevádzkových nákladov a znížené emisie znečisťujúcich látok," informoval podpredseda KDH Pavol Zajac.

Súčasne dodal, že veľkým prínosom mohlo byť aj zvýšenie bezpečnosti dopravy a z toho vyplývajúce zníženie nehodovosti. Všetky tieto prínosy sú podľa Zajaca v dokumente Analýza nákladov a prínosov, ktorý má k dispozícii NDS.

SkryťVypnúť reklamu

Preto vyzývajú NDS, aby zverejnila aj tento dokument, v ktorom sa nachádza zoznam všetkých prínosov.

"Ak NDS nezverejní geologický prieskum a analýzu bezpečnosti, tak KDH bude pokračovať v ďalších protestných akciách, aby poukázalo na závažnosť tohto problému," upozornil Zajac.

Kolóny a dopravné nehody

Vodiči pri jazde cez Ružomberok po ceste prvej triedy I/18 strácajú čas v kolónach, pričom na tomto úseku vznikajú závažné dopravné nehody.

Prečítajte si tiež: Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky Čítajte 

Najkritickejším miestom v Ružomberku je križovatka ciest I/18 a I/59 v smere na Banskú Bystricu s vysokou intenzitou dopravy, čo spôsobuje výrazné zvýšenie nehodovosti. V piatok tohto týždňa obyvatelia dolného Liptova blokovali cesty v okolí Ružomberka.

"Premiér Robert Fico vládne na Slovensku už desať rokov, sľúbil postaviť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do roku 2010, ale namiesto toho musia vodiči stáť v Ružomberku v kolónach a závažné dopravné nehody sú tu veľmi častým javom. Termín dokončenia obchvatu Ružomberka, ale aj diaľnice do Košíc, sa neustále predlžuje, za čo nesie politickú zodpovednosť strana Smer-SD a jej predseda Robert Fico," dodal Zajac.

SkryťVypnúť reklamu

Situáciu riešia

NDS tvrdí, že problém dokončenia úseku D1 Hubová - Ivachnová intenzívne rieši. Keďže tento úsek je v zásobníku na financovanie zo zdrojov Európskej únie, diaľničiari pravidelne a intenzívne rokujú so zástupcami Európskej komisie a odborníkmi Jaspers o tom, ako čo najskôr túto stavbu ukončiť. Každý krok NDS je tak pod podrobnou kontrolou EÚ.

Prečítajte si tiež: Diaľničný tunel pri Ružomberku sa predraží o sto miliónov eur Čítajte 

"Akékoľvek stavebné práce na razení tunela Čebrať sa môžu začať robiť až po rozhodnutí EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) o konečnej polohe novej trasy. Bez ukončeného procesu EIA únia stavbu neuhradí," zdôraznila NDS.

"Odštartovanie prác na razení tunela Čebrať predpokladáme na prelome rokov okamžite po získaní všetkých relevantných povolení, ktoré umožnia realizáciu prác, teda rozhodnutie EIA o konečnej polohe novej trasy, povolenie na trhacie práce a podobne," uviedla NDS.

SkryťVypnúť reklamu

Trasovanie

Zhotoviteľ stavby, ktorý zabezpečuje aj projektovú dokumentáciu, navrhol dva varianty trasovania, ktoré bolo potrebné posúdiť cez proces EIA.

NDS dostala správu EIA a jej špecialisti ju pripomienkovali, pričom po zapracovaní pripomienok správu EIA posúdi Ministerstvo životného prostredia SR a verejnosť bude oboznámená s jej obsahom.

"Zároveň prebiehajú rokovania so zhotoviteľom o zmluvných možnostiach pokračovať v realizácii diaľnice na základe záverov, ktoré vyplynú z EIA. Tento proces bude mať za následok dopad na lehotu výstavby. Predbežný odhad ukončenia realizácie je rok 2021," dodala NDS.

Na stavbe D1 Hubová - Ivachnová sa podľa NDS realizujú práce na všetkých mostných objektoch (má ich byť 21).

Zhotoviteľ zatiaľ zrealizoval práce za 61,96 mil. eur, čo je 27,3 % zo zmluvnej ceny stavby. Z toho v tomto roku bolo preinvestovaných 12,85 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel Čebrať mal mať pôvodne dĺžku takmer dva kilometre, po zmene projektu to bude pravdepodobne viac.

Na stavbe úseku sa počítalo aj s dvoma mimoúrovňovými a jednou úrovňovou križovatkou, ako aj jedným ľavostranným odpočívadlom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 405
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 626
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 212
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 749
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 259
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 857
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 845
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poslankyňa Veronika Remišová.

Samosprávy môžu prísť podľa poslancov minimálne o 400 miliónov eur.


TASR
Ilustračné foto.

Ide o jej prvý pokles za tri roky. Prispeli k tomu clá prezidenta Trumpa.


TASR 2
Najmladší Slováci menia zamestnávateľa najčastejšie.

Zárobky Slovákov patria podľa odborárov medzi najnižšie v EÚ.


TASR
Fabrika Stellantisu v srbskom Kragujevaci.

Investori zvažujú aj výšku daní a odvodov.


3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 405
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 626
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 212
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 749
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 259
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 857
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 845
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu