SME

Na trhu aktuálne chýba 500 až 600 šoférov autobusov (rozhovor)

Nitru prídu pred kolapsom dopravy zachrániť vodiči z Ukrajiny. O situácii v sektore hovorí ŠTEFAN NORULÁK, riaditeľ ľudských zdrojov spoločností Arriva.

Štefan Norulák je riaditeľom ľudských zdrojov spoločností Arriva, ktoré prevádzkujú mestskú a prímestskú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Košickom 
a Žilinskom kraji.Štefan Norulák je riaditeľom ľudských zdrojov spoločností Arriva, ktoré prevádzkujú mestskú a prímestskú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Košickom 
a Žilinskom kraji. (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Na pracovnom trhu v okolí Nitry a Trnavy niet po príchode nových investorov ani nohy. Obrovský nedostatok ľudí pociťuje doprava. Vašej spoločnosti chýba aktuálne v Nitre 30 vodičov autobusov, preto musí mesto škrtať autobusové spoje. Ako došlo k takejto situácii?

„Problém s nedostatkom šoférov na trhu je spôsobený dvoma faktormi. Výchova vodiča nie je jednodňová záležitosť. Získanie licencie, oprávnení, psychotestov trvá pri dnešnej legislatíve aj pol roka. Navyše toto povolanie už nemá takú atraktívnosť, ako to bolo kedysi, keď bol šofér autobusu v hierarchii dediny hneď za farárom a učiteľom. Robil miestnej komunite službu, vozil ľudí do najbližšieho väčšieho mesta. Mnohí chlapci si to povolanie vysnívali ešte na vojenčine. Dnes vojenská služba neexistuje, štát zmenil legislatívu, poskočila hranica minimálneho veku vodičov na 24 rokov, čo znefunkčnilo prípravu vodičov.“

SkryťVypnúť reklamu

Súvisí odlev vodičov z Nitry s lepšími podmienkami, ktoré získali vodiči bratislavského dopravného podniku, kde zvýšili platy na 1200 eur a ponúkli vysoký náborový bonus?

„Do bratislavského dopravného podniku nám odišiel jeden vodič. Konkurencia v autobusovej doprave je však veľká, šoféri majú kam odísť. Viac ako polovica odchodov našich zamestnancov, ak to nie je do dôchodku, ale do iného zamestnania, smeruje do kamiónovej dopravy. To je pre nás zásadná konkurencia.“

V čom je pre nich kamiónová doprava atraktívnejšia?

„Určite z pohľadu okamžitého príjmu. Diéty, ktoré získa šofér po troch týždňoch ciest okolo Amsterdamu, sa nedajú porovnať s tým, čo zarobí na pravidelnej linke v regióne. Ale pozor, niektorí vodiči kamiónov sú platení minimálnou mzdou a diétami, preto ich odvody na sociálne, zdravotné a dôchodkové zabezpečenie sú minimálne. V určitej fáze života potrebujú byť doma, získať istotu práce pred dôchodkom.“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Štyritisíc eur dostanú len ľudia, ktorí zmenia trvalý pobyt Čítajte 

Združenie automobilových dopravcov ČESMAD hovorí, že spolu chýba 2400 vodičov autobusov a kamiónov. Koľko ľudí chýba v autobusovej doprave?

„V našom sektore po zaokrúhlení určite chýba v pravidelnej doprave 500 – 600 vodičov.“

Ako je možné, že obrovský dopyt po tejto profesii nedvíha súčasne aj ich platové ohodnotenie?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C54V9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 491
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 272
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 948
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 496
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 190
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 676
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 611
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 288
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Európsky ekonomický systém sa ešte nesformoval, tvrdí ECB.


TASR
Pšenica vyniesla málo.

V roku 2024 sa doviezli výrobky za vyše 7,8 miliardy eur.


TASR
Sídlo OPEC vo Viedni.

Ťažbu zvýši osem členských krajín aliancie, medzi nimi USA aj Rusko.


TASR
Ilustračné foto

Zvažuje sa odloženie povinného pokrytia tunelov do konca roka 2028,


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 277
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 330
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 971
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 16 085
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 745
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 624
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 376
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 317
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu