Na pracovnom trhu v okolí Nitry a Trnavy niet po príchode nových investorov ani nohy. Obrovský nedostatok ľudí pociťuje doprava. Vašej spoločnosti chýba aktuálne v Nitre 30 vodičov autobusov, preto musí mesto škrtať autobusové spoje. Ako došlo k takejto situácii?
„Problém s nedostatkom šoférov na trhu je spôsobený dvoma faktormi. Výchova vodiča nie je jednodňová záležitosť. Získanie licencie, oprávnení, psychotestov trvá pri dnešnej legislatíve aj pol roka. Navyše toto povolanie už nemá takú atraktívnosť, ako to bolo kedysi, keď bol šofér autobusu v hierarchii dediny hneď za farárom a učiteľom. Robil miestnej komunite službu, vozil ľudí do najbližšieho väčšieho mesta. Mnohí chlapci si to povolanie vysnívali ešte na vojenčine. Dnes vojenská služba neexistuje, štát zmenil legislatívu, poskočila hranica minimálneho veku vodičov na 24 rokov, čo znefunkčnilo prípravu vodičov.“
Štefan Norulák ¶
- Je riaditeľom ľudských zdrojov spoločností Arriva na Slovensku.
- Kariéru začínal v spoločnosti Pepsi-Cola na Slovensku.
- Ďalších 15 rokov pracoval v poradenskej firme Hay Group, kde pomáhal slovenským a medzinárodným spoločnostiam s rozvojom systémov riadenia ľudí a manažmentu.
- Má 41 rokov.
Súvisí odlev vodičov z Nitry s lepšími podmienkami, ktoré získali vodiči bratislavského dopravného podniku, kde zvýšili platy na 1200 eur a ponúkli vysoký náborový bonus?
„Do bratislavského dopravného podniku nám odišiel jeden vodič. Konkurencia v autobusovej doprave je však veľká, šoféri majú kam odísť. Viac ako polovica odchodov našich zamestnancov, ak to nie je do dôchodku, ale do iného zamestnania, smeruje do kamiónovej dopravy. To je pre nás zásadná konkurencia.“
V čom je pre nich kamiónová doprava atraktívnejšia?
„Určite z pohľadu okamžitého príjmu. Diéty, ktoré získa šofér po troch týždňoch ciest okolo Amsterdamu, sa nedajú porovnať s tým, čo zarobí na pravidelnej linke v regióne. Ale pozor, niektorí vodiči kamiónov sú platení minimálnou mzdou a diétami, preto ich odvody na sociálne, zdravotné a dôchodkové zabezpečenie sú minimálne. V určitej fáze života potrebujú byť doma, získať istotu práce pred dôchodkom.“

Združenie automobilových dopravcov ČESMAD hovorí, že spolu chýba 2400 vodičov autobusov a kamiónov. Koľko ľudí chýba v autobusovej doprave?
„V našom sektore po zaokrúhlení určite chýba v pravidelnej doprave 500 – 600 vodičov.“
Ako je možné, že obrovský dopyt po tejto profesii nedvíha súčasne aj ich platové ohodnotenie?