HELSINKI. Zákazníci fínskej leteckej spoločnosti Finnair dostávajú podľa BBC v posledných dňoch pri vybavení na letisku v Helsinkách netradičnú otázku.
Zamestnanci spoločnosti sa ich pri registrácii pýtajú, či sú ochotní sa pred nástupom do lietadla dať odvážiť.
Obavy z diskriminácie
Niektorí cestujúci sa obávajú toho, že letecká spoločnosť plánuje podobne ako Samoa Air v roku 2013 zaviesť ceny leteniek na základe hmotnosti.

Havajské airolinky začali vlani vážiť cestujúcich, ktorí prichádzali alebo odlietali zo Samoy, aby dokázali rovnomerne rozložiť hmotnosť v lietadle. Samoa patrí medzi krajiny s najväčším počtom obéznych ľudí.
Finnair však tvrdí, že váženie cestujúcich nemá nič spoločné s cenami leteniek, ale súvisí s bezpečnosťou. Cieľom je podľa nich zistiť, či odhady, ktoré využíva pri stanovení celkovej hmotnosti lietadla, sú presné.
„Letecká spoločnosť vie, koľko váži lietadlo, koľko váži batožina, ale nie to, koľko vážia cestujúci,“ vysvetlila pre BBC Päivyt Tallqvistová, hovorkyňa Finnair.
Hmotnosť cestujúcich
Fínsky prepravca doteraz využíval, rovnako ako väčšina leteckých spoločností, odhady Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA).

Priemerná hmotnosť mužov sa podľa odhadov EASA pohybuje okolo 84,6 kilogramu, žien 66,5 kilogramu a priemerná hmotnosť osôb mladších ako dvanásť rokov je približne 30,7 kilogramu.
EASA však zistila, že priemerná hmotnosť nezahŕňa celý rad premenných. Muži cestujúci v prvej triede majú tendenciu vážiť viac, ako v ekonomickej, zatiaľ čo u žien je to naopak.
Takisto priemerná batožina podľa EASA váži 6,1 kilogramu, ale jej hmotnosť výrazne klesá v letných mesiacoch, muži majú pritom ťažšie veci ako ženy.
S vážením podľa BBC zatiaľ súhlasilo 180 cestujúcich. Spoločnosť podľa Tallqvistovej potrebuje celkovo dvetisíc ľudí.
Finnair však hľadá viac dobrovoľníkov, s vážením chce pokračovať aj v zimných mesiacoch a na jar, keď cestujúci odložia teplé oblečenie.