PRAHA, BRATISLAVA. Televízia Markíza, ktorá patrí do skupiny CME, sa môže dostať do rúk regionálnych oligarchov.
O predaji televízie sa hovorí už dlhšie, no rokovania nikdy nevyšli, pretože záujemcovia sa nevedeli s americkou mediálnou skupinou Time Warner dohodnúť na cene.
Pre miestnych oligarchov sú totiž dve miliardy eur, čo si vraj Američania pýtajú za CME, priveľa; samotnú Markízu pritom predať odmietajú.
Český týždenník Euro teraz priniesol informáciu, že na kúpu celej mediálnej skupiny CME by sa nakoniec mohli poskladať viacerí česko-slovenskí oligarchovia. Kupovali by teda nielen Markízu, ale celkovo asi 30 televíznych kanálov v štyroch krajinách Európy, ktoré sú v CME zoskupené.
Euro tvrdí, že o takomto financovaní rokujú Daniel Křetínský z Energetického a priemyselného holdingu (EPH), ľudia z vedenia skupiny J&T, partneri skupiny Penta a majiteľ skupiny PPF Petr Kellner.
„Špekulácie nekomentujeme,“ povedal pre týždenník Euro hovorca EPH Daniel Častvaj.
Zmysluplný obchod

Zdroje týždenníka pritom zatiaľ hovoria len o neformálnych rozhovoroch medzi Timer Warner a českými miliárdmi.
Američania, ktorí sú vlastníkmi CME, totiž zatiaľ oficiálne neoznámili zámer predať svoju skupinu v strednej Európe. Stať by sa to však malo v priebehu nasledujúcich dní.
Zámer kúpi televízie Markíza a Nova by dával zmysel všetkým stranám. Napríklad J&T na Slovensku financuje JOJ Media House - vysielateľa televízie JOJ.
Ak by Markízu kupovalo samo, J&T by sa muselo jednej z televízií podľa regulačných pravidiel vzdať. Takýto krok by tak mohol pomôcť nielen J&T, ale aj Pente, ktorá sa o televíziu Markíza dlhodobo snaží, špekuluje týždenník. Penta by televíziu nemohla priamo kúpiť, pretože už podniká v oblasti tlačených médií a krížové vlastníctvo zakazuje zákon.
„Svetom behá množstvo informácií, ktoré sú často len dohadmi. Okrem toho Penta nikdy nekomentuje žiadne obchody dovtedy, než sa stanú realitou. Také je železné pravidlo pre všetky oblasti našich aktivít,“ konštatoval pre týždenník Ivo Mravinac.
Nováčikom v mediálnom biznise nie je ani Křetínský. V Česku vlastní viaceré médiá, napríklad o denníky Aha!, Blesk či Sport. Televízia mu v jeho portfóliu ešte chýba.

Čo sa deje na trhu
Na mediálnom trhu sa dejú po troch rokoch, odkedy Penta kúpila podiel vo vydavateľstve Petit Press, ako aj týždenníky Trend či Plus 7 Dní, veľké zmeny.
V pondelok popoludní švajčiarsky vydavateľ najčítanejšieho denníka Nový Čas - Ringier Axel Springer oznámil jeho predaj. Kupuje ho slovenský milionár Anton Siekel. Pod Pentu zas od Švajčiarov prejdú týždenníky ako Život či Nový Čas pre Ženy.
Ešte v lete sa pritom Penta dohodla s vydavateľstvom Petit Press dohodla na kúpe maďarského denníka Uj Szó a týždenníka Vasárnap. Za to sa Penta vo vydavateľstve vzdala päťpercentného podielu, čím vstúpila do trvalého menšinového postavenia.
Vo vydavateľstve vlastnila 45-percentný balík akcií, pričom na päť percent akcií mala predkupné právo.