PEKING. Čínskemu internetovému obchodu Alibaba stačili len dve minúty od spustenia nákupného festivalu Singles Day (Deň slobodných), aby predal tovar za 1 miliardu dolárov (858-miliónov eur).
Na ilustráciu, vlani trvalo klientom Alibaby takmer päť minút, než prekročili hranicu 1 miliardy dolárov (858-miliónov eur).
Za prvých 30 minút od štartu Singles Day, po polnoci miestneho času (po 17. h SEČ), hodnota predaných položiek prekročila vlaňajšie tržby z on-line predaja v USA za celý tzv. Čierny piatok alebo Kybernetický pondelok (Cyber Monday).
Tisíce Číňanov vyčkávalo, kým hodiny odbijú polnoc a začne sa 11. november a s ním nákupný festival, aby si kúpili elektroniku, oblečenie, ale aj potraviny za zvýhodnené ceny.
Mnohí maloobchodníci sa snažili vyvolať nákupnú horúčku rôznymi lákavými akciami.

Do konca prvej hodiny od spustenia nákupného festivalu prekročili tržby obchodníkov 8 miliárd dolárov (6,86 miliardy eur).
Na porovnanie, Američania minuli vlani počas Čierneho piatka (to je piatok po Dni vďakyvzdania, keď majú Američania predĺžený víkend a začína sa vianočná nákupná sezóna) na on-line nákupy "len" 3,3 miliardy dolárov (2,8 miliardy eur).
Alibaba odhaduje, že jej celkové tržby za 24 hodín by mali prekonať vlaňajších 17,8 miliardy dolárov (vyše 15 miliárd eur).
Čínsky internetový obchod zorganizoval prvý 24-hodinový nákupný festival na svojich platformách 11. novembra 2009. Chcel tak zvýšiť odbyt v tejto časti roka, ktorá je v Číne z hľadiska maloobchodného predaja slabou sezónou. Alibaba sa rozhodol zamerať na slobodných ľudí a prilákať ich na veľké zľavy.
Skrytou cenou tejto najväčšej nákupnej udalosti vo svete je však znečistenie. Podľa Greenpeace East Asia minulý rok sa cez Singles Day vygenerovalo 258-tisíc ton emisií oxidu uhličitého.