BRATISLAVA. Nie každý obal na pizzu alebo obedňajšie menu si reštaurácie môžu účtovať. Vyhlásila to Slovenská obchodná inšpekcia pred niekoľkými dňami a zaskočila tým podnikateľov na celom Slovensku.
Nie je to novinka, v zákone je táto téma upravená už od roku 1998, napriek tomu reštaurácie a donáškové služby bežne účtujú extra poplatok za obal, hoci by nemali.
Zisťovali sme, ako majú reštaurácie postupovať, ak ponúkajú viac obalov, predávajú rýchle občerstvenie a či v tom majú jasno.
1. Kedy si firmy môžu pýtať poplatok za škatuľu, box alebo iný obal na jedlo?
Zákon vraví, že reštaurácie a donáškové služby musia každé jedlo podávať alebo baliť do zdravotne neškodného obalu.

Reštaurácie to spĺňajú tak, že jedlo podávajú na tanieroch. V prípade, že ho človek nedoje a chce si ho dať zabaliť, reštaurácia si od neho môže pýtať poplatok za obal. Dôvodom je, že človek chce už akoby druhý obal na svoje jedlo.
O cene obalu musí reštaurácia dopredu informovať, napríklad v jedálnom lístku.
2. Kedy si firmy nesmú účtovať poplatok za obal?
V prípade, že podnik nedokáže podať jedlo na tanieri, musí ho zabaliť do iného zdravotne neškodného obalu. A nesmie za to pýtať peniaze, pretože podľa zákona je to jeho povinnosť. Týka sa to napríklad donáškových služieb.
Jedlo, ktoré ľuďom dovážajú, musia dať do nejakej škatule, aby sa neznehodnotilo. Pýtať za takýto obal peniaze, však nemôžu.