BRATISLAVA. V akom stave je príprava výstavby diaľnice D3 na Kysuciach? Kedy by sa mal začať stavať úsek rýchlostnej cesty R2 neďaleko Lučenca?
Aj na takéto otázky verejnosť aj médiá môžu nájsť rýchlo odpoveď. Mimovládna organizácia INEKO v stredu predstavila mapu, kde ukázala, v akom stave sú stavby diaľnic a rýchlostných ciest na všetkých úsekoch.

Na jednom mieste si verejnosť môže nájsť viaceré informácie. Ide nielen o termíny výstavby a ich reálnosti, či intenzity dopravy, teda koľko áut po danom úseku jazdí, ale ponúkne aj hodnotenie analytikov o tom, ktorý úsek Slovensko potrebuje naliehavejšie, a ktorý naopak menej.
„Nechýbajú ani informácie o hotových a zostávajúcich fázach projektovej prípravy. Ukazujú, že prezentované termíny výstavby často nereflektujú ani minimálny čas nutný na zostávajúce stupne prípravy,“ povedal analytik Inštitútu INEKO Ján Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy v čase Jána Figeľa (KDH).
Podobný web má aj Národná diaľničná spoločnosť, ale nie je interaktívny a ani tak prehľadný ako má INEKO.
Ministerstvo dopravy, ktoré vedie Árpád Érsek (Most-Híd), s tvrdeniami INEKO nesúhlasí. Skutočný termín výstavby podľa neho závisí od viacerých faktorov a procesov, preto nie je dopredu uvedený, aby nebol nesprávne interpretovaný.
„Rovnako ako v minulosti je schopná (NDS, pozn. red.) poskytnúť teoretický termín výstavby v prípade ak mala neobmedzené zdroje a tento úsek by bol zaradený ako top priorita,“ napísalo ministerstvo dopravy.
Tieto dátumy sa vždy zo strany ministerstva komunikovali ako prvé technicky možné realizovateľné a nikdy neboli prezentované ako oficiálny plán výstavby, dodal rezort.
Napríklad diaľnicu D1 do Košíc chce štát dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.