Je krátko po desiatej ráno, keď odbáčame do areálu trenčianskej leteckej školy Seagle Air-ATO. Zvuky rozkrúcajúcich sa vrtúľ zaplavujú celé okolie a na dráhu postupne rolujú malé, zväčša jednomotorové lietadlá.
V slnečný deň je medzi oblakmi vždy rušno. Z hangáru k nám kráča mladá Košičanka. Ivana Krzánová je jednou z mála žien, ktorá sa môže hrdiť oslovením pilotka. Práve s ňou dnes poletíme.
Neľahký začiatok

„Veľa žien tu nie je, to je pravda. Zatiaľ mám licenciu súkromného pilota, ale ďalej trénujem, aby som mohla pilotovať aj veľké dopravné lietadlá. Tam potom uvidím, ako ma mužskí kolegovia budú akceptovať,“ hovorí Ivana s úsmevom.
K tomu, aby sa mohla stať dopravnou pilotkou, musí mať okrem teoretických skúšok nalietaných minimálne 200 hodín. Licencia stojí bez rôznych poplatkov, napríklad letiskových, vyše 36-tisíc eur a štúdium trvá zvyčajne dva roky.
„Po takomto pilotovi potom môžu siahnuť nízkonákladové letecké spoločnosti, ktoré ho zaškolia na typ lietadla, ktorým lietajú. Samozrejme, najväčšie svetové aerolínie, napríklad Emirates, vyžadujú pilotov, ktorí majú nalietaných niekoľko tisíc letových hodín,“ vysvetľuje slovenská pilotka s tým, že ročne dokáže pilot nalietať maximálne 900 hodín.