Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Záujem o šoférov na Slovensku vrcholí

Plat aj nad tisíc eur, voľné víkendy a iné benefity. To všetko sľubujú firmy nádejným vodičom autobusov či kamiónov, len aby ich prilákali do práce.

Šoféri kamiónov a autobusov sú na Slovensku žiadaní a nedostatkoví. Šoféri kamiónov a autobusov sú na Slovensku žiadaní a nedostatkoví. (Zdroj: Fotolia)

Dá sa povedať, že kvalifikovaný šofér je dnes na Slovensku „úzky profil“. Nedostatok šoférov autobusov a kamiónov potvrdzujú dopravné firmy, personálne agentúry, ale aj pracovné portály.

„Ak porovnáme počet inzerátov na pozíciu vodiča kamiónu za prvých deväť mesiacov minulého roka s týmto rokom, tak stúpol o takmer 12 percent na 1 596 inzerátov,“ informuje Nikola Richterová, hovorkyňa portálu Profesia.sk. Pri číslach dopytu po vodičoch autobusov bol nárast až 63-percentný na 171 inzerátov.

„Treba dodať, že jeden inzerát sa nemusí automaticky rovnať jednej pracovnej pozícii, ale zamestnávatelia môžu na jeden inzerát hľadať niekoľko pracovníkov,“ vysvetľuje N. Richterová. Takže hľadaných vodičov môže byť ešte viac.

SkryťVypnúť reklamu

Málo atraktívne

Problém so šoférmi nie je úplne nový a má viacero dôvodov. Práca kamionistov a šoférov autobusov podľa odborníkov nemá šancu zaujať také veľké spektrum ľudí ako napríklad pozície v administratíve, pretože je špecifická a náročná na čas. Šofér kamiónu strávi na cestách dlhé hodiny, dni a často nemá voľné ani víkendy. Rodinu si teda veľmi neužije, ak nejakú má.

Romantika vodičov kamiónov, ktorí sa voľne prevážajú krížom-krážom po Európe, je už dávno preč, pretože tvrdé dopravné obmedzenia či hustý itinerár jázd im priveľkú voľnosť nedávajú. Vodič autobusu jazdí aj v noci či cez víkendy. Navyše má veľkú zodpovednosť za pasažierov aj za vozidlo či tovar.

Podľa ľudí z brandže hlavným dôvodom, prečo je na Slovensku nedostatok vodičov nákladnej a autobusovej dopravy, sú prísnejšie dolné limity na ich vek. Momentálne môžu vodiči kamiónov jazdiť od 21 rokov a vodiči autobusov od 24 rokov. „Uvítali by sme zmenu zákona o cestnej premávke, ktorá by túto vekovú hranicu posunula pri vodičoch kamiónov na 18 a vodičoch autobusov na 21 rokov,“ hovorí Martina Baumann, hovorkyňa združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Pre dopravcov je veľmi dôležité podchytiť si vodičov v skoršom veku, pretože ak sa zamestnajú v inom sektore, tak sa už k doprave nevrátia. Okrem veku odrádza záujemcov o vodičský preukaz na kamión a autobus tiež vysoká cena na získanie oprávnenia skupín C a D. „Pohybuje sa okolo dvetisíc eur,“ informuje Jozef Kičura, riaditeľ SAD Prešov. Odrádzať môže aj dĺžka školenia, ktoré trvá niekoľko mesiacov. Napokon na nich čaká aj psychologická a zdravotná prehliadka.

Aj preto je vekový priemer vodičov autobusov dosť vysoký. Spoločnosť SAD Prešov má napríklad šesť percent vodičov v dôchodkovom veku a až 45 percent starších než 50 rokov.

Platy ako na Západe

Prečítajte si tiež: Deväť veľkých dopravcov odpovedá, či budú ich autobusy riadiť cudzinci Čítajte 

Dopravným firmám na Slovenku spôsobuje hlavybolenie aj čerstvý návrh EÚ, aby vodiči dostávali rovnaké platy ako šoféri v krajinách, kam ich vysielajú. To znamená, že slovenská firma by mala platiť svojho vodiča podobne ako v krajine, kde jazdí. To je pre mnohých nákladných dopravcov likvidačné.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane by táto novinka mohla motivovať uchádzačov o prácu vodičov. Aj preto mnohé firmy, ktoré inzerujú prácu vodiča kamiónu či vodiča autobusu, zverejňujú aj plat. „Na inzeráty, kde sú uverejnené aj mzdové podmienky, zareaguje v priemere o desatinu viac uchádzačov,“ potvrdzuje N. Richterová.

V inzerátoch firmy okrem platov, ktoré neraz prekračujú tisíc eur, ponúkajú aj iné benefity, ako napríklad garanciu voľných víkendov či nástupný bonus, ktorý dostane zamestnanec za podpis pracovnej zmluvy alebo úspešné ukončenie skúšobnej lehoty.

Z údajov zo mzdového portálu Platy.sk je priemerný plat vodiča autobusu na Slovensku 911 eur v hrubom. Kamionista zarobí o niečo viac, pričom celoslovenský priemer je okolo 990 eur v hrubom. „Celoštátne platové priemery sú skreslené pre veľké regionálne rozdiely medzi Bratislavou a stredným či východným Slovenskom,“ vysvetľuje Richterová.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C56V2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M56V2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 440
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 739
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 304
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 026
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 519
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 412
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 231
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 238
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Testovanie v Dolnom Kubíne.