BRATISLAVA, BERLÍN. Tie najmenšie písmenká na zadnej strane obalu skrývajú zmeny, ku ktorým sa výrobca prizná len keď musí.
Kým na prednej strane hlása o „novej vylepšenej receptúre“ výrobku, na zadnej strane obalu zákazník zistí, že vylepšená receptúra znamená viac cukru a menej obilnín.
Pozorný zákazník si všimne aj to, keď výrobca potajomky zníži gramáž výrobku, no cenu zachová. O podobných praktikách písal na začiatku januára aj denník SME, konkrétne šlo o čokoládu Milka, ktorú začali predávať o niečo menšiu, pričom cena sa nezmenila.
Nemci majú anketu
Nemecká spotrebiteľská anketa s názvom „Zavádzajúci obal roka“ verejne pranieruje výrobcov, ktorí zavádzajú spotrebiteľov. Medzi tohtoročnými kandidátmi sú aj müsli od značky Dr. Oetker, pri ktorých výrobca ubral z hmotnosti o 100 gramov, no cenu zachoval, čím došlo k skrytému 20-percentému zdraženiu tohto výrobku.

Piatich kandidátov do tohtoročnej ankety vybralo nemecké Spotrebiteľské združenie Hamburg (VZHH) z držiteľov titulov Zavádzajúci obal mesiaca, ktoré združenie udelilo priebežne počas roka. Na anketu poukázal slovenský spotrebiteľský web Gazduj.sk.
Tipy na zavádzajúce obaly výrobkov posielajú spotrebiteľskému združeniu ľudia, ktorí na začiatku roka rozhodujú aj o absolútnom víťazovi v internetovom hlasovaní.
Hlasovanie nie je obmedzené, a preto sa do ankety môžu zapojiť aj Slováci, či občania iných štátov. Výsledok bude zverejnený 23. januára na webovej stránke Verbraucherzentrale Hamburg.