BRATISLAVA. Na Európske spotrebiteľské centrum (ESC) na Slovensku, ktorého úlohou je sprostredkovanie mimosúdneho riešenia cezhraničných spotrebiteľských sporov, sa v roku 2017 obrátilo takmer 1100 ľudí.
TASR o tom informoval právny poradca centra Pavel Pavlovkin. ESC pomohlo pri riešení cezhraničného spotrebiteľského sporu 493 ľuďom.
Služby sú bezplatné
Jeho služby sú bezplatné, pretože centrum rovnakým dielom financuje štátny rozpočet a Európska únia.
"V uplynulom roku sa podarilo ukončiť 242 prípadov s celkovou úspešnosťou 65,29 %. Riešenie jedného prípadu trvalo v priemere 68 dní," povedal právny poradca s tým, že spolupracujú s partnerským centrom v krajine podľa sídla obchodníka.
V súvislosti s náplňou práce zdôraznil, že ESC nie je kontrolným orgánom. Na rozdiel od Slovenskej obchodnej inšpekcie nemá donucovaciu ani sankčnú právomoc.
Pavlovkin uviedol, že najviac riešených sporov súvisí s odškodnením pri letových problémoch cestujúcich a nesúladom doručeného tovaru s objednávkou pri nakupovaní prostredníctvom internetu. V roku 2017 zaznamenalo centrum aj zvýšený počet otázok o internetových podvodoch.
"V týchto prípadoch spotrebiteľom zvyčajne nie sme schopní pomôcť, preto sme venovali pozornosť prevencii. Publikovali sme informácie na našej stránke, facebookovom profile a na seminároch," vysvetlil.
Reklamácie tovaru
Podľa neho sa ESC sa stretáva s prípadmi, keď spotrebitelia pri reklamácii v kamennom obchode v zahraničí predpokladajú, že reklamačný proces bude rovnaký ako v ich domovskej krajine.
"Rovnako tak sa stáva, že aj obchodníci, ktorí majú svoj e-shop pre viacero krajín, vybavujú reklamácie podľa predpisov svojej domovskej krajiny, hoci by mali brať do úvahy právo krajiny, z ktorej sa zákazník sťažuje," konštatoval Pavlovkin.
Webová stránka ESC uvádza, že centrum pomáha pri sporoch a reklamáciách s obchodníkmi z krajín Európskej únie, Islandu a Nórska, nie však z tretích krajín ako USA, Čína a Turecko.