BERLÍN, BRATISLAVA. Vyše 42-tisíc ľudí zahlasovalo v ankete s názvom „Zavádzajúci obal roka“, ktorú organizuje nemecké Spotrebiteľské združenie Hamburg (VZHH).
Medzi tohtoročnými kandidátmi bolo päť produkov, a to cereálie Vitalis Früchtemüsli od Dr. Oetkera, arašidové chrumky Lorenz Erdnuß Locken od spoločnosti Lorenz Snack-World, keksíky Milka Nussini od výrobcu Mondelēz, Mentos Pure White žuvačky od firmy Perfetti Van Melle a čokoládové tyčinky Mars Minis od Mars Deutschland.

Najčastejším dôvodom, prečo sa výrobok v ankete ocitol bolo, že výrobca potajomky znížil gramáž výrobku, pričom cenu zachoval.
Tým sa skryto obohacoval. Ďalším dôvodom bolo, že výrobca negatívne zmenil zloženie výrobku.
Nemci 23. januára spoznali úplného víťaza tejto spotrebiteľskej ankety, ktorej cieľom je verejne pranierovať výrobcov, ktorí obalmi zavádzajú svojich zákazníkov.
Odsypali sto gramov
Viac ako tretina hlasujúcich (15 642 ľudí z celkových 42 819 hlasujúcich) dala svoj hlas výrobku müsli Vitalis Früchtemüsli od Dr. Oetkera.

Cereálie sa do ankety dostali najmä pre zníženie hmotnosti. Výrobca z pôvodného 600-gramového balenia urobil 500-gramové.
Celých sto gramov odsypal z balenia bez toho, aby sa to prejavilo na cene výrobku, čím došlo k skrytému 20-percentnému nárastu ceny.
Výrobca zmenil aj zloženie, o čom na etikete informoval pod nálepkou „zlepšená receptúra“. Pozornejší spotrebiteľ si všimol, že výrobca nahradil sušené ovocie cukrom a tiež znížil množstvo obilnín v balíku.
Cereálie so „zlepšenou receptúrou“ navyše obsahovali rovnaké množstvo ovocia ako pôvodná verzia výrobku.
Jediná zmena k lepšiemu je, že nová receptúra müsli neobsahuje žiadnu arómu.
Tento výrobok sa na slovenskom trhu nepredáva, zakúpiť si ho môžu zákazníci v Nemecku.
Chýbalo 15 žuvačiek

Na druhom mieste skončili žuvačky Mentos, za ktoré zahlasovalo takmer 12-tisíc ľudí. V novom balení žuvačiek zákazník nenašiel 50 kusov žuvačiek, ale len 35 kusov.
Výrobca sa tento radikálny úbytok množstva žuvačiek snažil obhájiť tým, že jedna žuvačka po novom váži dva gramy namiesto pôvodného 1,5 gramu.
Zákazníci si však všimli, že aj napriek väčšej žuvačke je celé balenie o päť gramov ľahšie v porovnaní s pôvodnou verziou. Aj v tomto prípade výrobca cenu za balenie žuvačiek nezmenil.
Ubrali z lieskovcov
A na treťom mieste skončili keksíky Milka Nussini od výrobcu Mondelēz. Zahlasovalo za ne 7543 ľudí.

Balenie keksov sa zmenšilo o necelých 6 gramov – z 37 gramov na 31,5 gramu. Avšak keksy výrobca predáva v balení po piatich kusoch, celkový úbytok hmotnosti je tak 27 gramov. Cena sa nezmenila, a preto spotrebiteľ zaplatí o necelých 18 percent viac.
Odlišné je aj zloženie keksov – z údajov na zadnej strane vyplýva, že výrobca šetril na lieskovcoch. Pôvodné balenie uvádzalo 14-percentný podiel, v súčasnosti deklaruje 9,5-percentný.
Štvrté miesto patrilo čokoládovým tyčinkám od spoločnosti Mars, ktoré sa na zozname ocitli taktiež pre zníženú hmotnosť balenia. Najmenej hlasov dostali arašidové chrumky Lorenz Erdnuß Locken od firmy Lorenz Snack-World.
