Ľudia odnepamäti prepravovali tovar z jedného konca sveta na druhý. Ale len v čase globalizácie od posledných desaťročí 20. storočia sa začína neskutočné hemženie krížom-krážom ponad zemeguľu.
Premiestňujú sa výrobné prevádzky a trhy sa už nikdy nebudú chápať lokálne. Pre niekoho je to zlá správa a možno je zlá aj pre zemeguľu.
Tento trend však vytvoril príležitosti pre odvetvie logistiky prepravy, z ktorých dokázali profitovať aj slovenské firmy.
Andrea Spišáková začínala ako asistentka pracovať v logistike, keď prví podnikatelia na Slovensku vycítili príležitosť rásť v tomto druhu biznisu.
Dnes vlastní logistickú spoločnosť R-Cargo Slovakia, ktorá prepravuje prevažne tovar vyrobený na Slovensku do celého sveta.

Svet sa jej pred očami prvýkrát otvoril, keď mala 18 rokov a padla železná opona.
Dovtedy jej rodina zažívala veľa nepríjemností, pretože okrem Andreiných rodičov prakticky všetci jej dospelí členovia emigrovali.
Potom sa situácia obrátila a ona mohla cestovať, ponavštevovať rodinu od Nemecka cez USA a Brazíliu až po Austráliu. „Príbuzní v zahraničí ma naučili myslieť inak,“ spomína si.
Globalizácia, sťahovanie výroby do východnej Európy a ešte ďalej do Číny a s tým spojené zrýchlenie, zhustenie a zvýšenie objemov prepravy tovarov z jedného konca sveta na druhý, nie je až taký dávny jav.
Je to vec posledných pár desaťročí a logistika sa odvtedy neustále vyvíja. „Ak obchodník niekde niečo objaví, ihneď sa začínajú vytvárať koridory. Musíme preto mať neustále tie najaktuálnejšie informácie,“ hovorí A. Spišáková.
Začiatky logistiky na Slovensku
Aj zo Slovenska sa v tomto období vozia nové tovary, vytvárajú sa nové obchodné cesty. „Bola som pri tom, keď prví ľudia na Slovensku pochopili, že je dobré byť pri spojení výrobnej a prepravnej logistiky," spomína.
"Keď som v roku 1997 nastúpila ako referentka logistickej spoločnosti Lindbergh, boli sme pioniermi medzi klientmi aj prepravcami, leteckými a námornými spoločnosťami,“ opisuje svoje prvé zamestnanie v logistike.