BRATISLAVA. Rast návštevnosti a zvyšovanie prínosov cestovného ruchu pre ekonomiku na Slovensku by mali pokračovať aj v tomto roku.
Ministerstvo dopravy a výstavby to očakáva vzhľadom na aktuálnu situáciu na medzinárodnom trhu a trendy, ktoré momentálne určujú správanie dovolenkárov.
Slovensko má tak podľa rezortu veľmi dobré predpoklady na rozvoj cestovného ruchu a aby tu návštevníci trávili svoj voľný čas. Výzvou je nielen nárast počtu návštevníkov, ale aj predlžovanie ich pobytu a zvyšovanie počtu nocľahov.
Veľtrh turizmu
Rôzne možnosti turizmu, cestovania, oddychu a spoznávania zaujímavostí na Slovensku, ale aj v zahraničí predstavuje od štvrtka 24. ročník veľtrhu ITF Slovakiatour v bratislavskej Inchebe.
Prvý deň patril odborníkom a pre širokú verejnosť bude otvorený od piatka do nedele 28. januára. Na najväčšom domácom veľtrhu cestovného ruchu sa zúčastňuje 347 vystavovateľov zo sedemnástich krajín, vrátane SR, na ploche 17 tisíc štvorcových metrov. Súbežne s týmto veľtrhom sa tradične konajú výstavy Poľovníctvo a oddych a Wellness a fitness.
"Našou dlhodobou a nemennou prioritou je prilákať na Slovensko čo najviac turistov na čo najdlhší čas. Ministerstvo dopravy bude pri všetkých príležitostiach naďalej aktívne pracovať so značkou a subsloganom Travel in Slovakia Good Idea," povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek pre agentúru SITA.
"Slovensko zažíva momentálne veľmi dobré obdobie - po rekordnom roku 2016 počet hostí rástol aj v roku 2017. Očakávame, že tendencia sa nezmení a domáci a zahraniční návštevníci budú aj naďalej prínosom pre slovenskú ekonomiku," uviedol.
Podpora turizmu
Ministerstvo má v tomto roku použiť na podporu cestovného ruchu 7,65 mil. eur, z toho na dotácie organizáciám cestovného ruchu 5,7 mil. eur a na propagáciu 1,95 mil. eur.
"Cieľom ministerstva dopravy je vynakladať prostriedky na podporu cestovného ruchu účelne a efektívne. Cez dotácie podporujeme 35 oblastných a päť krajských organizácií cestovného ruchu, ktoré sú kľúčovým prvkom jeho rozvoja na miestnej a regionálnej úrovni," poznamenal Érsek.
Peniaze na marketing a propagáciu sú určené na zabezpečenie účasti na 25 medzinárodných veľtrhoch cestovného ruchu, na organizovanie infociest pre novinárov a odborníkov z cestovného ruchu, na prezentácie možností slovenského turizmu v zahraničí, ako aj na spoluprácu krajín V4 v propagácii na vzdialených trhoch, či propagačné materiály.
Slovenský stánok
Stánok Slovenska na veľtrhu ITF Slovakiatour ponúka domácim dovolenkárom rozmanité možnosti a atraktivity domáceho cestovného ruchu, kde môžu stráviť svoj voľný čas.
Veľtrh má prvýkrát troch partnerov - Nitriansky samosprávny kraj - Region Nitra predstavuje panoramatickú 3D prehliadku svojich atrakcií, Žilinský turistický kraj zas Oravský hrad, orloj v Starej Bystrici, expozíciu drotárstva v Budatínskom zámku, maľované drevenice v Čičmanoch či plavbu plťou pod hradom Strečno a Moravskosliezsky kraj sa prezentuje v štýle prvej spoločnej republiky v rámci stého výročia vzniku Československa.
V piatok sa zároveň uskutoční konferencia Hospitality & Tourism Summit so zameraním na cestovný ruch, hotelierstvo a gastronómiu.
Experti z týchto oblastí budú riešiť tému ako maximalizovať tržby a optimalizovať náklady. Cez víkend bude šestnásty festival cestovateľských filmov Bubo bál - Camera Slovakia. V Inchebe sa zároveň začal 25. ročník veľtrhu Danubius Gastro so zameraním na najnovšie trendy v gastronómii. Predstavuje sa na ňom 390 vystavovateľov z jedenástich krajín na ploche 19 tisíc štvorcových metrov.
Priamy podiel cestovného ruchu na hrubom domácom produkte v SR v roku 2016 dosiahol 2,7 % a predpoklad na minulý rok je 2,8 %. "Nepriamy príspevok k podielu na HDP predstavoval v roku 2016 na Slovensku 6,2 % (v Maďarsku 10,5 %, v Českej republike 7,8 %, v Poľsku 4,5 %, v Rakúsku 3 %). Hlavným lákadlom Maďarska je Budapešť a Česka Praha a týmto turistickým veľkomestám Bratislava nedokáže konkurovať," uviedlo ministerstvo dopravy pre agentúru SITA.