ŠTOKHOLM. Medzinárodný obchod s textilom Hennes & Mauritz (H&M) má za sebou skôr horší rok.
„Náš výkon v roku 2017 bol zmiešaný, v niektorých oblastiach nastal pokrok, v iných sa reťazcu nedarilo,“ konštatuje švédsky obchodný reťazec vo výročnej správe.
Firma v správe tiež uvádza, že v roku 2017 dosiahla rast o tri percentá, čo je však hlboko pod ich očakávaním. V poslednom štvrťroku sa navyše celkový predaj znížil o dve percentá. Zlé výsledky mali najmä kamenné predajne, ktoré len ťažko konkurujú rýchlim zmenám v módnom biznise. Aj preto H&M do budúcnosti chce, aby kamenné obchody boli viac prispôsobené miestnym potrebám zákazníkom.
Sieť s módny oblečením sa plánuje viac sústrediť na e-shopy, ktoré dokážu promptnejšie reagovať na požiadavky zákazníkov. Online ponuka oblečenia by sa mala neustále zdokonaľovať a rozširovať.

Obchodná sieť H&M, ktorá má po celom svete vyše 4700 predajdní, plánuje v tomto roku zavrieť 170 predajní, no zároveň otvorí približne 390 nových obchodov, čím vznikne čistý prírastok približne 220 obchodov.
"Čo sa týka Slovenska, žiadne zatváranie predajní nie je v pláne, naopak aj v tomto roku je naplánovaná expanzia v ďalších mestách," povedala pre denník SME hovorkyňa Katarína Tomášiková z H&M.
Koncernu zostali na sklade ešte vysoké zásoby tovaru z posledného štvrťroka 2017, ktorý trval od septembra do konca novembra.
V ňom sa čistý zisk firmy medziročne znížil zo 6 miliárd švédskych korún (603,69 milióna eur) na štyri miliardy švédskych korú.
H&M sa zbaví vysokých zásob tovaru len veľkými zľavami. Koncern pociťuje silný tlak internetových spoločností ako Zalando a Asos, ktoré získavajú jeho doterajších zákazníkov. Švédsky reťazec zaostáva aj za konkurentom Zara, ktorý je podstatne rýchlejší v prispôsobení sa novým módnym trendom.
H&M v tomto roku viac ako polovicu investícií vynaloží na zriaďovanie onlinového predaja.