Vo filme režiséra Eliu Kazana z roku 1969 hlavný hrdina na vrchole svojej manažérskej kariéry vymyslí kampaň o „čistej cigarete“.
Čistota bola iba v pocite, ktorý reklama u zákazníkov vyvolávala – cigarety boli ako každé iné.

V tom čase tabakové firmy ešte popierali vedecké dôkazy o tom, že fajčenie spôsobuje rakovinu, že je návykové, a na súdoch vyhrávali procesy s poškodenými konzumentmi.
Dnes už takáto kampaň nikde vo svete nie je možná. Naopak, pravidlá reklamy a dizajnu tabakových výrobkov určujú zákony. Situácia sa obrátila a tabakové odvetvie muselo vyplatiť poškodeným desiatky miliónov dolárov.
Najväčší producent cigariet Philip Morris dnes na trh opäť prichádza s novým „čistým“ produktom – cigaretou bez dymu iQOS, ktorá má byť alternatívou ku klasickým cigaretám.
Tabakové firmy boli v minulosti známe aj tým, že bojovali s protifajčiarskymi zákonmi a vedeckými dôkazmi o škodlivosti fajčenia. Kedy nastala vo filozofii vašej firmy zmena?
"Historicky už veľa rokov podporujeme striktné zákony o tabakových výrobkoch. Fajčenie nie je neškodlivé a je návykové, a preto by malo byť striktne regulované. Pre nás je zásadné, ako môže regulácia ovplyvniť priestor, v ktorom si spoločnosti navzájom konkurujú.
Bojujeme o trh medzi dospelými fajčiarmi a chceme súperiť s konkurenciou kvalitou výrobku. Pri reguláciách by mal byť dôraz na prevenciu a odvykanie. Dnes je na svete 1,1 miliardy fajčiarov.
Podľa našich analýz by však o desať rokov mala byť na svete ešte takmer miliarda fajčiarov. Takže budúcnosť tabakového odvetvia by mala byť o tom, ako vyvinúť lepšie alternatívy ku klasickým cigaretám."
Vaša spoločnosť poskytla financovanie na dvanásť rokov Nadácii za svet bez fajčenia. Uveria ľudia tomu, že tabakovej firme úprimne ide o svet bez tabaku? Neplatí tak trochu to, čo o vás často píšu svetové médiá, že ste „vlkom v ovčej koži“?