BRATISLAVA. Konzorcium firiem Škoda Transportation a slovenské ŽOS Trnava dodá štátnemu slovenskému železničnému dopravcovi Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) 25 elektrických vlakových jednotiek za 160 miliónov eur.
Plzeňskú Škodu Transportation kúpila na konci minulého roka Investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera.
Obe firmy uspeli v doposiaľ najväčšom tendri svojho druhu od vzniku ZSSK, oznámil to dopravca ČTK. Skupina Škoda Transportation dodala vlakové jednotky ZSSK už v minulosti.

„Víťazstvo Škodovky nie je žiadnym prekvapením. V regióne Česka a Slovenska sa im v súťažiach celkom darí,“ povedal pre SME ešte v decembri minulého roka Rastislav Cenký z mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Zmluva s víťazným konzorciom už bola podpísaná, zákazku bude ZSSK financovať aj z európskych fondov.
Konzorcium českej a slovenskej firmy porazilo vo verejnej súťaži švajčiarsku spoločnosť Stadler Bussnang.
Prvú súťaž na dodávku vlakových jednotiek ZSSK v roku 2016 zrušila po výčitkách Európskej komisie kvôli podmienkam tendra. Nový tender dopravca vypísal vlani v apríli.
Stroje zmontujú na Slovensku
"Naše konzorcium uspelo nielen kvôli cene, ale predovšetkým kvalitou a technickým riešením už osvedčeného a moderného vozidla, ktoré jazdí na Slovensku pod názvom RegioPanter," uviedol obchodný riaditeľ Škoda Transportation Jaromír Jelínek.
Škodovka vyrobí, vyskúša a zhomologuje prvé dve súpravy vrátane všetkých najnovších zmien podľa priania ZSSK. Pre ďalšie objednané vozidlá následne vyrobí hrubé stavby skríň, podvozky a trakčné sety, ktoré pristaví do montáže vozidiel na Slovensko.
Väčšina objednaných vlakových jednotiek bude totiž zmontovaná na Slovensku vo firme ŽOS Trnava.
"Som rád, že vozidlá budeme montovať na Slovensku v spolupráci so ŽOS Trnava, kde majú mnohoročné skúsenosti s týmto typom prác," dodal Jelínek.
Kde budú nové vlaky jazdiť
ZSSK nasadí novo objednané súpravy na trate v okolí Žiliny na severe krajiny. Nové elektrické jednotky nasadia do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h.
ZSSK budú dodané do 24 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy v dvoch verziách - kratšej, s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 kusov), a dlhšej, 106-metrovej, s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (12 kusov).
"Cestujúci určite ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky, klimatizáciu, štýlové LED osvetlenie interiéru a vybavenie vozidla priestorným moderným WC. Súpravy ponúknu aj informačný a komunikačný systém, monitorovanie bezpečnostnými kamerami a wi-fi pripojenie na internet," doplnil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
V každej jednotke bude aspoň jedno oddelenie pre imobilných cestujúcich aj so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestor na prepravu detských kočíkov a bicyklov