BRATISLAVA. Živnostníci, advokáti, lekári či drobní farmári môžu ešte za rok 2017 podať daňové priznanie k dani z príjmov v papierovej forme.
Informuje o tom finančná správa, ktorá v tomto období eviduje viacero otázok týkajúcich sa povinnosti fyzických osôb - podnikateľov komunikovať elektronicky.

Povinná elektronická komunikácia pre tieto osoby je od 1. júla tohto roku.
Keďže tento rok pripadol riadny termín na podanie daňového priznania k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie 2017 na 3. apríl, fyzické osoby - podnikatelia, teda osoby, ktoré dosiahli v minulom roku príjmy z podnikania či inej samostatnej zárobkovej činnosti, môžu podať daňové priznanie k dani z príjmov ešte osobne na daňovom úrade alebo ho doručiť poštou.
Daňové priznanie
Takýmto spôsobom môžu fyzické osoby podnikatelia podávať daňové priznanie, aj ak si posunú termín na podanie priznania a zaplatenie dane.
V tom prípade však musia dať pozor, aby stihli priznanie osobne alebo poštou odovzdať najneskôr do konca júna. Koniec prvej možnej predĺženej lehoty na podanie daňového priznania v roku 2018 totiž pripadne až na 2. júla 2018.
"Ak si teda fyzická osoba podnikateľ požiada o predĺženie lehoty na podanie daňového priznania, daňové priznanie doručené po 1. júli už musí byť podané elektronicky," uviedla finančná správa.

Ak však bude mať napríklad živnostník príjmy aj zo zahraničia a požiada o predĺženie lehoty na podanie daňového priznania až na koniec septembra, takéto daňové priznanie už bude musieť podať elektronicky.
"V takomto prípade finančná správa odporúča proces registrácie a autorizácie na portáli finančnej správy spraviť najneskôr do polovice septembra. Aj to však len v prípade, že voči finančnej správe nebude musieť dovtedy splniť žiadnu inú povinnosť," dodáva finančná správa.
Povinná elektronická komunikácia
Povinná elektronická komunikácia sa totiž nebude týkať iba podávania daňových priznaní k dani z príjmov. Od 1. júla budú fyzické osoby podnikatelia akékoľvek podanie na finančnú správu podávať výlučne elektronicky.
Preto ak majú napríklad zamestnancov, budú za nich elektronicky podávať prehľady o zrazených a odvedených preddavkoch počnúc júlom.

V praxi to tak bude podľa finančnej správy znamenať, že prvý prehľad budú podávať elektronicky do konca júla za mesiac jún. Výhradne elektronická komunikácia bude pre nich platiť aj v prípade, ak budú náhodou po 1. júli žiadať napríklad o potvrdenie o nedoplatkoch, alebo budú podávať akékoľvek odvolanie a pod.
Správcovia dane zároveň upozorňujú, že ak bude fyzická osoba - podnikateľ chcieť využívať na elektronickú komunikáciu elektronický občiansky preukaz a takýmto spôsobom podpisovať všetky dokumenty, musí si ho najskôr vybaviť.
"Je teda nevyhnutné v prvom rade navštíviť niektoré z klientskych centier okresných úradov alebo oddelenia vydávania dokladov okresných riaditeľstiev policajného zboru," dodala finančná správa.