SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Rozšírenie D1 medzi Bratislavou a Trnavou bez kolektorov je údajne bezpečnejšie

Pôvodné aj aktuálne riešenie majú plusy a mínusy, ale bez vyriešenia podmienok verejnej osobnej dopravy sa nedá pohnúť ďalej.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Plánované rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na osem, resp. šesť pruhov bez súbežných komunikácií namiesto šiestich pruhov s dvomi kolektormi je podľa Výskumného ústavu dopravného, a. s., (VÚD) bezpečnejšie a lepšie aj z pohľadu priepustnosti.

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva inštitúcie Ľubomír Palčák upozornil na potrebu viacerých vjazdov do Bratislavy, nie v jednom koridore, pričom funkciu kolektorov by malo splniť rozšírenie cesty prvej triedy I/61 z hlavného mesta na Senec, prípadne cesty okolo Pezinka.

"Uvažovali sme aj o predĺžení R1 na obchvat D4, čiže hľadať viacej vstupov do Bratislavy a nemať dvanásť pruhov v jednom koridore. Dopravné modely ukazovali toto riešenie lepšie a bezpečnejšie," povedal Palčák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenia

So šiestimi pruhmi na D1 a paralelnými komunikáciami pôvodne uvažovali Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS).

Proti zmene technického riešenia rozšírenia diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou na osem pruhov po križovatku Blatné a šesť po Trnavu, ale bez kolektorov začali protestovať aktivisti z Občianskeho združenia Triblavina (názov križovatky na D1) a trvali na pôvodnom variante, s ktorým počítal aj územný plán Bratislavského samosprávneho kraja.

"Ani jedno riešenie nebude dostačujúce pre obsluhu celého územia (pri D1), o ktorom hovoria aktivisti. Ak chceme zlepšiť dostupnosť ľudí z tohto regiónu do Bratislavy a naspäť, treba hovoriť aj o témach ako verejná osobná doprava," uviedol Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodné aj aktuálne riešenie majú podľa neho plusy a mínusy, ale bez vyriešenia podmienok verejnej osobnej dopravy sa nedá pohnúť ďalej.

"Keď sme to riešili, bolo nám vyčítané, že sme nezahrnuli potenciálny nárast obyvateľstva v tomto území. Aktivisti uvádzali, že by tam malo pribudnúť viac ako stotisíc obyvateľov, tak nám vychádzalo, že by skolabovalo jedno aj druhé riešenie. Čiže tam by už ani kolektory nepomohli," upozornil šéf VÚD.

Pomohli by kolektory?

Kolektory by podľa Palčáka boli výhodou len pre najbližšie územie v okolí diaľnice, ale nevyriešili by problémy vzdialenejších území.

"Najväčšie nebezpečenstvo z pohľadu VÚD sme videli v tom, že mať v jednom koridore dvanásť pruhov, problém presunieme do Bratislavy. Preto je potrebné rozplynúť dopravu, keď už bude vybudovaný obchvat, vo viacerých častiach do Bratislavy, nie v jednom úzkom koridore," povedal Palčák. Vstup do hlavného mesta po diaľnici je podľa neho problém už v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu

"Prístavný most je limitujúci, na vstupe máme 65-70 tisíc vozidiel a tento vstup kapacitne už nestačí," doplnil.

Viac vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., napríklad navrhuje zvýšenie kapacity osobnej vlakovej dopravy na trati Bratislava - Trnava vybudovaním tretej koľaje a k jednostrannému rozširovaniu diaľnice má výhrady.

"Železničiari majú pravdu v tom, že z pohľadu dopravných riešení sa nedá diaľnica neustále rozširovať a musíme využívať iné módy dopravy. Dostať ľudí z áut do verejnej osobnej dopravy, aj železničnej, je trend v západnej Európe. My sme ešte len v plienkach, ale už sú tu aspoň úvahy," poznamenal Palčák.

Zvýšenie kapacity železničnej dopravy pridaním ďalšej koľaje má podľa šéfa VÚD zmysel, musí to byť však rýchla doprava s kvalitným prístupom a úrovňou cestovania.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak sa to podarí, ľudia určite radi nechajú autá doma," uviedol Palčák. Súčasný nepriaznivý stav možno zlepšiť výstavbou záchytných parkovísk na začiatku Bratislavy a využitím rýchlej železničnej dopravy do centra mesta. "Toto je vec, ktorou sa dá do budúcna zlepšovať situácia. Nedá sa zlepšovať neustálym rozširovaním len cestnej dopravy," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (3. 12. 2022)
USD 1.054
AUD 1.546
CZK 24.377
JPY 141.320
CAD 1.416
GBP 0.859
HUF 410.000
PLN 4.684
CHF 0.983
SEK 10.902

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 480
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 900
  3. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 4 869
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 002
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 932
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 535
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 349
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 755

Blogy SME

  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  2. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 173
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 10 453
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 815
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 507
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 467
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 619
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 250
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 220
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Obvinený advokát Marek Para.

O tom, či budú súdiť advokáta Mareka Paru, rozhodne Najvyšší súd.


17 h
Zjazdovka za sedem rokov zarástla, pred spustením ju kompletne vyčistili.

Deti budú môcť trénovať na svahu pred vyučovaním.


Nikola Baďová 23 h
Ilustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Strop na ruskú ropu dovážanú po mori začne platiť o niekoľko dní.


TASR 5 h

Ropa prepravovaná po mori sa nebude môcť predávať za viac ako 60 dolárov za barel.


ČTK 16 h
Ilustračná snímka.

Reader’s Digest Výber sa zviditeľnil kontroverznými praktikami.


17 h
Reggie Townsend, dátový expert SAS

Práca s dátami môže byť demagogická, vysvetľuje expert na etiku dát Reggie Townsend.


18 h

Blogy SME

  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  2. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 173
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 10 453
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 815
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 507
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 467
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 619
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 250
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 220
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu