BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) chcú obnoviť svoj vozový park. Plánujú si obstarať 507 nových vozidiel, z čoho má byť 244 úžitkových a 263 osobných.
Na zákazku už spoločnosť vyhlásila súťaž, o ktorej informovala vo vestníku verejného obstarávania. ŽSR chcú autá obstarať formou operatívneho lízingu na dobu štyroch rokov.
Hodnotu mesačných splátok na toto obdobie firma odhaduje vo výške 14,2 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Ročná údržba stála 6,9 milióna eur
Záujemcovia o tender môžu predložiť ponuky alebo žiadosti o účasť v súťaži do 14. mája tohto roku. Zákazka nebude spolufinancovaná z eurofondov.
Takto sa podľa ŽSR obnoví časť vozového parku, keďže železnice majú celkovo 998 áut. Určitú časť z nich pritom potrebujú okamžite vyradiť.
"Ročne sme na údržbu dávali 6,9 milióna eur, čo je podľa mňa neprimeraná čiastka," konštatoval generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Posledných desať rokov sa podľa spoločnosti obnova vozového parku neriešila.
Medzi osobnými autami je najstaršie z roku 1987
ŽSR spravujú železničnú infraštruktúru na Slovensku. Starajú sa teda o 6871 kilometrov (km) koľají a 8404 výhybiek, tiež o 5375 budov a 4969 km trakčného vedenia a zároveň aj o 2094 priecestných zabezpečovacích zariadení, 2292 mostov a 76 tunelov.

Spomedzi 610 úžitkových vozidiel, ktoré firma vlastní, je najstaršie vozidlo z roku 1956. Nákladné a úžitkové vozidlá využíva spoločnosť na prepravu nákladu. Je to hlavne kamenivo, časti železničného zvršku a spodku, stavebný materiál.
Špeciálne vozidlá používa firma napríklad na ľahšie a ťažké zemné práce, dodávku pohonných látok, na čistenie kanalizácií alebo na montážne práce vo výškach s plošinou, zdvíhanie ťažkých bremien a kosenie porastu.
Medzi osobnými autami je najstaršie z roku 1987. "ŽSR majú taký nedostatok osobných áut, že zamestnanci často využívajú na služobné účely súkromné vozidlá na vlastné náklady," argumentovala spoločnosť.
V nasledujúcich etapách pripravuje ŽSR obnovu aj ďalších vozidiel. Napríklad ešte v tomto roku chystá obstarávanie diagnostických vozidiel. Malo by ísť o dva kusy týchto vozidiel za predpokladanú hodnotu 30 miliónov eur. Obstarávať by sa tiež mali aj dvojcestné autá a špeciálne pojazdné dielne, či koľajové mechanizmy.