BRATISLAVA. Naučiť ľudí darovať. S touto filozofiou rozvíja svoje filantropické aktivity softvérová spoločnosť Anasoft. V súťaži Via Bona 2017 vyhrala v kategórii Zodpovedná malá/stredná firma.
„Do aktivít, ktoré realizujeme alebo podporujeme, sa usilujeme čo najviac zapojiť našich ľudí,“ vysvetľuje marketingová manažérka Lucia Turiničová.
Každoročne sa napríklad spoločnosť zapája do finančnej zbierky Úsmev ako dar. „Minulé Vianoce sme prvýkrát usporiadali aj finančnú dražbu, do ktorej naši zamestnanci vložili zaujímavé dražobné predmety, napríklad vlastnoručne vytvorené maľby či originálne šperky,“ prezrádza Turiničová.
Vyzbieranú sumu tak zamestnanci zvýšili na viac ako 2300 eur, ktoré pomohli rodinám v núdzi.
Viac ako peniaze
Itečkári však vedia ponúknuť aj viac ako peniaze. A to sú skúsenosti a zručnosti priamo z odboru. Technologicky napríklad Anasoft podporuje známy online darcovský portál ludialudom.sk. Portál pomáha získať peniaze pre ľudí v núdzi, pacientov, ktorí potrebujú v krátkom čase zohnať peniaze na liečbu, či organizáciám s konkrétnym cieľom.
„Naši zamestnanci prinášajú do firmy aj ďalšie námety na dobrovoľnícke aktivity,“ hovorí Turiničová. Spravujú napríklad webové stránky pre občianske združenia, organizujú zbierky oblečenia a zariadenia do bytov pre deti z detských domov, pomáhajú organizovať podujatie Míľa pre mamu.
Súčasťou filantropických aktivít je aj odovzdávanie skúseností mladším.
Už ôsmy rok spoluorganizuje firma najväčšiu medzinárodnú robotickú súťaž First Lego League pre tínedžerov, ktorí sa vzdelávajú v oblasti robotiky a programovania. V rámci tejto súťaže programujú deti od 10 do 16 rokov robot z lega tak, aby plnil rôzne misie. „Sme hrdí, že naši zamestnanci sa spolupodieľajú či už ako tréneri, alebo ako rozhodcovia,“ hovorí Turiničová.
Podobný charakter má aj Junior Achievement, ktorý sa zameriava na vzdelávanie študentov. „Študenti prídu na určitý čas priamo do Anasoftu, kde sa im venuje tím ľudí, ktorý ich prevedie jednotlivými oddeleniami a zaujímavými témami – ako je vedenie firmy, projektový manažment, analýza, testovanie, obchod či marketing,“ spresnila Turiničová.
IT svet a literatúra?
Najznámejším projektom firmy mimo sveta IT je literárna cena Anasoft litera. „Písanie kníh aj softvéru sú tvorivé činnosti. Pri čítaní kníh sa podporuje kreatívna schopnosť mozgu vytvárať si vlastné predstavy,“ vysvetľuje Turiničová. Spoločnosť vychádza z toho, že čítanie kníh podporuje tvorivé schopnosti. „Veď aj naši programátori sú spisovatelia počítačového kódu,“ dodáva manažérka.
Pri vzniku Anasoft litery podľa nej spoločnosť pred 13 rokmi ani náhodou nepredpokladala, že sa stane najúspešnejšou a najrešpektovanejšou literárnou cenou na Slovensku. „Aj keď veľké ambície sme mali,“ priznáva Turiničová. Súťaž Anasoft každý rok podporuje desiatkami tisíc eur.
Dnes platí, že toto literárne ocenenie posúva slovenských spisovateľov dopredu. Pre autorov, ktorým sa podarí dostať do finále, toto umiestnenie znamená znásobenie počtu predaných kníh.

Na samotnú literárnu cenu sa v priebehu rokov nabalili viaceré sprievodné podujatia. K súťaži dnes už patria aj besedy so spisovateľmi po celom Slovensku pod názvom Živý bič, finalisti zo svojich diel čítajú na celoslovenskom podujatí Anasoft litera uvádza. Z knihy aktuálneho víťaza Anasoft litera čítajú herecké osobnosti na podujatí Noc literatúry.
„Tešíme sa aj z novej ceny René, ktorá posúva literatúru medzi mladú generáciu – medzi gymnazistov,“ dodala Turiničová.
Bezpapierová kancelária
Zodpovedná firma pristupuje rozumne k životnému prostrediu. Anasoft má na konte viacero softvérových aplikácií, ktoré podporujú digitálnu transformáciu podnikov.
Jedným z nich je napríklad riešenie pre takzvanú bezpapierovú kanceláriu.
Systém, ktorý vyvinula spoločnosť, sa využíva pri správe nehnuteľností – bez papierov riadi účty a údaje viac ako pol milióna bytov.
„My v Anasofte zvykneme byť prvými testermi našich riešení. Preto aj záväzné dokumenty, poštu a ostatné doklady podpisujeme v tablete,“ dodala Turiničová.
Ochranu životného prostredia podľa jej slov berú vo firme vážne. „Testujeme elektrické automobily a jazdíme na nich. Podporujeme výzvy, ktoré napomáhajú životnému prostrediu, ako je napríklad recyklácia odpadov,“ uzavrela marketingová manažérka.