Autor je koordinátorom BSCF v Americkej obchodnej komore na Slovensku
“Viete, čo robí centrum zdieľaných (podnikových) služieb?”, “Poznáte niektoré takéto centrá na Slovensku?”, “Máte nejaké skúsenosti s outsourcovaním biznis procesov a služieb?”.
Keď sme pre dvoma rokmi pripravovali naše prvé video na sociálne siete, spýtali sme sa tieto otázky študentov na bratislavských univerzitách. Veľmi rýchlo sme zistili, že väčšina študentov netuší, že Slovensko je jednou z najrýchlejšie rastúcich lokácií pre centrá podnikových služieb (BSC) v strednej a východnej Európe.
Vláda SR vo svojom strategickom dokumente z leta 2016 uznáva sektor podnikových služieb za tretí najsilnejší pilier slovenskej ekonomiky vzhľadom na ich významnú prítomnosť v Bratislave a Košiciach, ako aj rastúci ekosystém v menších mestách vrátane Nitry, Trnavy, Považskej Bystrice, Nových Zámkov či Prešova.
Sektor BSC na Slovensku sa právom pýši svojim medziročným 10% nárastom počtu zamestnancov v priebehu uplynulých 5 rokov, pričom aktuálne zamestnáva vyše 35 000 vysokokvalifikovaných zamestnancov. Jedným z dôvodov, prečo centrá podnikových služieb budú ak naďalej rásť napriek akútnemu nedostatku kvalifikovaných odborníkov na slovenskom pracovnom trhu je, že ponúkajú prácu vyžadujúcu kombináciu analytických, komunikačných a IT zručností.
Aby mohli ponúkať služby svojím klientom v ich jazyku, BSC spoločnosti zamestnávajú ľudí ovládajúcich rôzne svetové jazyky. Plynulé ovládanie angličtiny je nevyhnutnou podmienkou, pričom pridanou hodnotou je znalosť druhého, resp. tretieho jazyka. Flexibilita pracovných podmienok a dostupnosť vysokokvalifikovaných domácich i zahraničných odborníkov budú určujúcimi faktormi konkurencieschopnosti slovenského BSC sektora v budúcnosti.
Fórum centier podnikových služieb (BSCF) Americkej obchodnej komory už od svojho vzniku v roku 2014 ponúka efektívne riešenia problémov v sektore BSC, pričom aktuálne zastupuje 30 centier podnikových služieb a predstavuje tak hlas vyše 90% všetkých zamestnancov sektora na Slovensku. Slovensko je naozaj modernou a úspešnou krajinou. Zahraniční investori ho už dávno nevnímajú ako lacnú montážnu dielňu či call centrum, ale skôr ako lokalitu s vysokou hodnotou.
Blízka budúcnosť prinesie výzvy v podobe inovácií, lepšie pripravenej a motivovanej pracovnej sily, robotizácie a automatizácie procesov. Preto si myslím, že Slovensko by malo vkladať svoju energiu do sektorov s najvyššou pridanou hodnotou, akým sú centrá podnikových služieb, a investovať svoje zdroje hlavne do rozumu namiesto svalov.
Autor: Peter Rusiňák