Sami sprostredkovatelia často hovoria, že ich práca je pre klienta zadarmo. V skutočnosti je to zložitejšie. Priamo ich platí finančná inštitúcia – provízia je zahrnutá v cene finančného produktu.
Náklady na sprostredkovanie tak v konečnom dôsledku idú z peňaženky spotrebiteľa. Práve tu chce zasiahnuť ministerstvo. „Cieľom má byť zamedzenie negatívneho javu, keď klient znáša všetky náklady spojené s uzavretím poistnej zmluvy v prvých rokoch po uzatvorení poistnej zmluvy,“ vysvetľuje rezort financií.
Ak dnes klient zruší životnú poistku do dvoch rokov, z peňazí, ktoré už zaplatil, nedostane ani euro. Zatiaľ. Po novom si však už finančné inštitúcie pri životnej poistke nebudú môcť uplatniť všetky náklady hneď na začiatku, ale budú ich musieť rozložiť v čase.
Zmena sa chystá aj pri hypotékach, kde bude odmena ohraničená maximálnou výškou. „Regulácia provízií nespôsobí obmedzenie zaťaženia klientov poplatkami, spôsobí obmedzenie a dostupnosť regulovaných produktov obyvateľom a pokles produkcie finančných inštitúcií,“ reaguje generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov Darina Huttová.
Pridaná hodnota
Súčasťou zákona bude aj povinnosť informovať o výške odmien. Tie sa môžu na prvý pohľad javiť vysoké. Za jednu bežnú zmluvu životného poistenia alebo hypotéky to môže byť päťsto, tisíc, či dokonca viac eur.
V tejto sume sú však zohľadnené aj náklady na prenájom kancelárie, cestovné výdavky, analytická podpora a vzdelávanie, ale i fakt, že uzatvorenie jednej zmluvy môže trvať celé dni. Na províziu tiež netreba hľadieť iba optikou jej výšky k priemernej mzde.

Ak napríklad vďaka dobrej rade ušetrí klient pri hypotéke päťtisíc eur, odmena vo výške tisíc eur sa už javí primeraná. A objektívne treba povedať, že sprostredkovatelia majú celkom významný podiel na znižovaní úrokovej sadzby.