SME

Cesta od turistiky k smart podrážke

Topánky s podrážkou od firmy Vibram sú dodnes značkou kvality na celom svete. K úspechu jej pomohli aj inovácie.

Podrážky firmy Vibram sú odolné voči vode a zabraňujú šmýkaniu.Podrážky firmy Vibram sú odolné voči vode a zabraňujú šmýkaniu. (Zdroj: Vibram)

Keď v roku 1935 zahynulo v talianskych Alpách šesť horolezcov, málokto tušil, že tragédia bude impulzom na založenie firmy na výrobu gumových podrážok. Horolezec Vitale Bramani nešťastnú výpravu prežil a zistil, že jeho priatelia zahynuli nielen pre zlé počasie, ale aj preto, že nemali kvalitné lezecké topánky, ktoré by sa na vlhkých skalách nešmýkali.

Guma z pneumatík

Práve to bol impulz pre V. Bramaniho, aby začal vymýšľať novú lezeckú podrážku. Kvalitná podrážka mala držať na šmykľavých a vlhkých povrchoch, mala byť ľahká, flexibilná a mala dlho vydržať. Ako hlavný materiál si vybral gumu, ktorá sa už v tom čase používala na výrobu pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu

Tie mali dezén, ktorý sa hodil aj na obuv. S projektom mu pomáhal priateľ Leopold Pirelli. Vtedy už vlastnil úspešnú firmu na výrobu pneumatík a vynaliezavého podnikateľa mohol aj finančne podporiť.

O dva roky si V. Bramani dal patentovať nový vynález gumovej podrážky pod ochrannou známkou Vibram, ktorú zložil zo svojho mena a priezviska. Na trh ju uviedol pod názvom Carrarmato. Nahradil tak dovtedajšie lezecké topánky, ktoré mali na podrážkach pripevnené železné cvočky. Bramaniho podrážka držala na rôznych povrchoch a bola veľmi odolná proti poškodeniu. Vynálezca ju testoval na sebe pri potulkách po horách.

Expanzia do sveta

V. Bramani najprv svoje gumové podrážky predával iba horolezcom. Počas druhej svetovej vojny sa však stali populárnymi aj medzi vojakmi, a preto už v roku 1945 otvoril prvú fabriku v talianskom meste Albizzate. Fabrika stojí a produkuje dodnes.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek kvalite podrážok bola ich obľúbenosť na začiatku päťdesiatych rokov obmedzená, šírila sa len medzi horolezcami v Taliansku. Ich popularitu za hranicami pomohli rozšíriť opäť horolezci. V polovici 50. rokov talianska expedícia zdolala himalájsky vrchol K2 v obuvi s podrážkami značky Vibram. O expedícii sa veľa písalo a to pomohlo spoločnosti zviditeľniť sa i zvýšiť predaj.

Z Talianska sa výroba rozšírila v polovici šesťdesiatych rokov do USA, neskôr aj do Brazílie a Číny. Napriek expanzii ostávala spoločnosť stále v rukách rodiny zakladateľa firmy. Vnuk Marco Bramani bol až do roku 2013 jej výkonným riaditeľom a dodnes je prezidentom spoločnosti a šéfom správnej rady. Jeho sestra Silvia bola tiež členkou správnej rady a podieľala sa aj na niekoľkých patentoch firmy.

SkryťVypnúť reklamu

Šport aj móda

Na konci 60. rokov pri- šla firma s novinkou – zmenila zloženie gumy na výrobu podrážky. Vysoké percento prírodnej gumy sa znížilo a nahradila ju syntetická. Každá má inú vlastnosť. Prírodná je elastická a syntetická zasa odolnejšia proti poškodeniu. To viedlo k tomu, že čas výroby sa skrátil, ale kvalita výrobkov zostala nezmenená.

V roku 1970 zomrel zakladateľ firmy a riadenie podniku prevzal jeho syn Cesare. Pod vedením Cesareho tržby spoločnosti naďalej rástli. Preto si Vibram v osemdesiatych rokoch dovolil rozšíriť sortiment podrážok aj na každodennú obuv.

Dnes už vibramky nie sú len turistickými „traktorkami“, používajú sa takisto pri bežeckých či vodných športoch, ako aj v motokrose. Topánky s podrážkami Vibram sa dokonca spájajú s módou, no nosia ich aj vojaci či záchranári. Veľkú pozornosť venujú vo firme dizajnu podrážky. Bramaniho slávny profilovaný dezén dnes kopírujú po celom svete.

SkryťVypnúť reklamu

Inovatívny prístup

Inovácie pomohli firme k mnohým novinkám vo svete obuvi. Technické oddelenie firmy sa venuje v prvom rade chemickému výskumu, testuje materiály a vytvára nové zmesi, z ktorých vznikajú budúce podrážky. Skúma najmä elasticitu, hustotu, tvrdosť, protišmykovosť a odolnosť. Každý produkt niekoľkonásobne testujú expertmi priamo v teréne. A to nie v hocijakom, ale v tom najťažšom, ako im ponúkajú Himaláje alebo púšť Karakum.

Vo firme sa snažia porozumieť aj biomechanike nohy a maximalizovať tak pohodlie pri chôdzi. Spolupracujú s lekármi a fyziológmi. V roku 2004 Vibram uviedol na trh obuv značky FiveFingers, ktorú vynašiel dizajnér Robert Fliri v spolupráci s Marcom Bramanim, vnukom zakladateľa spoločnosti.

Marco ako vášnivý jachtár mal pri športovaní problém, bosé nohy sa mu šmýkali na vlhkej lodi. Vymyslel preto obuv s protišmykovou podrážku, ktorá navyše chráni prsty pred poranením lanami. Vyzerajú ako prstové rukavice, ibaže sú určené na nohy. Vyznávači vodných športov po nich hneď siahli.

SkryťVypnúť reklamu

Súdne spory

Okrem úspechu mala firma s päťprstovým produktom aj problémy v podobe súdnych sporov. FiveFingers sa totiž začali používať aj na behanie. Vibram tvrdil, že jeho topánky pomáhajú znižovať riziko úrazov a posilňujú svaly na nohách. Spoločnosť však niektorí zákazníci zažalovali, lebo im gumové FiveFingers spôsobili opuchy. Tvrdili, že firma o pozitívnych účinkoch obuvi zavádzala.

Napokon Vibram urovnal súdny spor tak, že na vyplatenie kompenzácií zákazníkom vyčlenil 3,75 milióna dolárov. Napriek problémom bol tento produkt na trhu úspešný. V roku 2016 firma vyhlásila, že na webe našla viac ako 400-tisíc predaných „nepravých“ produktov v hodnote 17 miliónov eur. Straty na tržbách spoločnosť odhadovala na milióny dolárov ročne.

„Iba za rok 2011 sme stratili na tržbách okolo milióna eur len pri značke Five Fingers,“ povedal Paolo Manuzzi, generálny manažér Vibramu, pre taliansky denník Il Sole24. Spolu s firmou MarkMonitor dali vymazať okolo dvoch stoviek „fejkových“ webov, ktoré predávali ich produkty. Dnes má firma ročné tržby v stovkách miliónov eur a jej zisky sa pohybujú v miliónoch eur ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Inteligentná podrážka

Najnovšie sa inovatívna firma zapojila aj do smart trendu. Každý bežec či chodec chce mať nielen pohodlnú obuv, ale k dispozícii aj smartfón či smart náramky a hodinky, ktoré mu merajú tep či odbehnuté kilometre. Pred troma rokmi spoločnosť uviedla na trh smart podrážku, ktorá dokáže cez bezkontaktné technológie komunikovať s inteligentným telefónom či hodinkami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 714
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 328
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 928
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 951
  5. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 824
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 794
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 218
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Katherina Reicheová

Vláda pôvodne počítala s tým, že ekonomika vykáže nulový rast.


TASR
Ilustračná fotografia.

Cena nafty by sa mohla ponoriť pod 1 euro a 45 centov.


SITA
Ilustračná fotografia.

Kryptomena prekonala svoje maximum z polovice augusta.


TASR
Ilustračná fotografia.

Druhým problémom je dodanie nesprávneho alebo poškodeného tovaru.


TASR
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 238
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 082
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 600
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 733
  5. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 10 089
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 919
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 938
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 641
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu