Pondelok, 30. marec, 2020 | Meniny má Vieroslava

Cesta od turistiky k smart podrážke

Topánky s podrážkou od firmy Vibram sú dodnes značkou kvality na celom svete. K úspechu jej pomohli aj inovácie.

Podrážky firmy Vibram sú odolné voči vode a zabraňujú šmýkaniu.Podrážky firmy Vibram sú odolné voči vode a zabraňujú šmýkaniu. (Zdroj: Vibram)

Keď v roku 1935 zahynulo v talianskych Alpách šesť horolezcov, málokto tušil, že tragédia bude impulzom na založenie firmy na výrobu gumových podrážok. Horolezec Vitale Bramani nešťastnú výpravu prežil a zistil, že jeho priatelia zahynuli nielen pre zlé počasie, ale aj preto, že nemali kvalitné lezecké topánky, ktoré by sa na vlhkých skalách nešmýkali.

Guma z pneumatík

Práve to bol impulz pre V. Bramaniho, aby začal vymýšľať novú lezeckú podrážku. Kvalitná podrážka mala držať na šmykľavých a vlhkých povrchoch, mala byť ľahká, flexibilná a mala dlho vydržať. Ako hlavný materiál si vybral gumu, ktorá sa už v tom čase používala na výrobu pneumatík.

Tie mali dezén, ktorý sa hodil aj na obuv. S projektom mu pomáhal priateľ Leopold Pirelli. Vtedy už vlastnil úspešnú firmu na výrobu pneumatík a vynaliezavého podnikateľa mohol aj finančne podporiť.

O dva roky si V. Bramani dal patentovať nový vynález gumovej podrážky pod ochrannou známkou Vibram, ktorú zložil zo svojho mena a priezviska. Na trh ju uviedol pod názvom Carrarmato. Nahradil tak dovtedajšie lezecké topánky, ktoré mali na podrážkach pripevnené železné cvočky. Bramaniho podrážka držala na rôznych povrchoch a bola veľmi odolná proti poškodeniu. Vynálezca ju testoval na sebe pri potulkách po horách.

Expanzia do sveta

V. Bramani najprv svoje gumové podrážky predával iba horolezcom. Počas druhej svetovej vojny sa však stali populárnymi aj medzi vojakmi, a preto už v roku 1945 otvoril prvú fabriku v talianskom meste Albizzate. Fabrika stojí a produkuje dodnes.

Napriek kvalite podrážok bola ich obľúbenosť na začiatku päťdesiatych rokov obmedzená, šírila sa len medzi horolezcami v Taliansku. Ich popularitu za hranicami pomohli rozšíriť opäť horolezci. V polovici 50. rokov talianska expedícia zdolala himalájsky vrchol K2 v obuvi s podrážkami značky Vibram. O expedícii sa veľa písalo a to pomohlo spoločnosti zviditeľniť sa i zvýšiť predaj.

Z Talianska sa výroba rozšírila v polovici šesťdesiatych rokov do USA, neskôr aj do Brazílie a Číny. Napriek expanzii ostávala spoločnosť stále v rukách rodiny zakladateľa firmy. Vnuk Marco Bramani bol až do roku 2013 jej výkonným riaditeľom a dodnes je prezidentom spoločnosti a šéfom správnej rady. Jeho sestra Silvia bola tiež členkou správnej rady a podieľala sa aj na niekoľkých patentoch firmy.

Šport aj móda

Na konci 60. rokov pri- šla firma s novinkou – zmenila zloženie gumy na výrobu podrážky. Vysoké percento prírodnej gumy sa znížilo a nahradila ju syntetická. Každá má inú vlastnosť. Prírodná je elastická a syntetická zasa odolnejšia proti poškodeniu. To viedlo k tomu, že čas výroby sa skrátil, ale kvalita výrobkov zostala nezmenená.

V roku 1970 zomrel zakladateľ firmy a riadenie podniku prevzal jeho syn Cesare. Pod vedením Cesareho tržby spoločnosti naďalej rástli. Preto si Vibram v osemdesiatych rokoch dovolil rozšíriť sortiment podrážok aj na každodennú obuv.

Dnes už vibramky nie sú len turistickými „traktorkami“, používajú sa takisto pri bežeckých či vodných športoch, ako aj v motokrose. Topánky s podrážkami Vibram sa dokonca spájajú s módou, no nosia ich aj vojaci či záchranári. Veľkú pozornosť venujú vo firme dizajnu podrážky. Bramaniho slávny profilovaný dezén dnes kopírujú po celom svete.

Inovatívny prístup

Inovácie pomohli firme k mnohým novinkám vo svete obuvi. Technické oddelenie firmy sa venuje v prvom rade chemickému výskumu, testuje materiály a vytvára nové zmesi, z ktorých vznikajú budúce podrážky. Skúma najmä elasticitu, hustotu, tvrdosť, protišmykovosť a odolnosť. Každý produkt niekoľkonásobne testujú expertmi priamo v teréne. A to nie v hocijakom, ale v tom najťažšom, ako im ponúkajú Himaláje alebo púšť Karakum.

Vo firme sa snažia porozumieť aj biomechanike nohy a maximalizovať tak pohodlie pri chôdzi. Spolupracujú s lekármi a fyziológmi. V roku 2004 Vibram uviedol na trh obuv značky FiveFingers, ktorú vynašiel dizajnér Robert Fliri v spolupráci s Marcom Bramanim, vnukom zakladateľa spoločnosti.

Marco ako vášnivý jachtár mal pri športovaní problém, bosé nohy sa mu šmýkali na vlhkej lodi. Vymyslel preto obuv s protišmykovou podrážku, ktorá navyše chráni prsty pred poranením lanami. Vyzerajú ako prstové rukavice, ibaže sú určené na nohy. Vyznávači vodných športov po nich hneď siahli.

Súdne spory

Okrem úspechu mala firma s päťprstovým produktom aj problémy v podobe súdnych sporov. FiveFingers sa totiž začali používať aj na behanie. Vibram tvrdil, že jeho topánky pomáhajú znižovať riziko úrazov a posilňujú svaly na nohách. Spoločnosť však niektorí zákazníci zažalovali, lebo im gumové FiveFingers spôsobili opuchy. Tvrdili, že firma o pozitívnych účinkoch obuvi zavádzala.

Napokon Vibram urovnal súdny spor tak, že na vyplatenie kompenzácií zákazníkom vyčlenil 3,75 milióna dolárov. Napriek problémom bol tento produkt na trhu úspešný. V roku 2016 firma vyhlásila, že na webe našla viac ako 400-tisíc predaných „nepravých“ produktov v hodnote 17 miliónov eur. Straty na tržbách spoločnosť odhadovala na milióny dolárov ročne.

„Iba za rok 2011 sme stratili na tržbách okolo milióna eur len pri značke Five Fingers,“ povedal Paolo Manuzzi, generálny manažér Vibramu, pre taliansky denník Il Sole24. Spolu s firmou MarkMonitor dali vymazať okolo dvoch stoviek „fejkových“ webov, ktoré predávali ich produkty. Dnes má firma ročné tržby v stovkách miliónov eur a jej zisky sa pohybujú v miliónoch eur ročne.

Inteligentná podrážka

Najnovšie sa inovatívna firma zapojila aj do smart trendu. Každý bežec či chodec chce mať nielen pohodlnú obuv, ale k dispozícii aj smartfón či smart náramky a hodinky, ktoré mu merajú tep či odbehnuté kilometre. Pred troma rokmi spoločnosť uviedla na trh smart podrážku, ktorá dokáže cez bezkontaktné technológie komunikovať s inteligentným telefónom či hodinkami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  2. Upracte si v právnych záležitostiach, advokáti poradia zadarmo
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  4. Staráte sa o chorého člena rodiny? Na toto máte nárok
  5. Bude dobre!
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. "Škoda riskovať!"
  8. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta
  1. Bude dobre!
  2. V pôrodnici v Šaci sa rodí stále viac detí
  3. Chic, fully-equipped offices in prime Bratislava locations
  4. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  5. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  6. Ako na daň z príjmu z predaja nehnuteľnosti?
  7. Ako postupovať pri dani z príjmu z prenájmu nehnuteľností?
  8. Férová nadácia O2 dá 50 000 EUR na online vzdelávanie
  9. EUBA predlžuje termín podávania prihlášok do 15. apríla 2020
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  1. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 41 732
  2. "Škoda riskovať!" 15 898
  3. Môže nám hroziť nedostatok potravín, varujú farmári 14 033
  4. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 12 147
  5. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 11 989
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 11 431
  7. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 360
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 879
  9. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta 9 595
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 204

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Fico má pravdu!

Poslanec Fico vraví, že epidémie podľa nieho niekto umelo vytvára kvôli ekonomickému zisku. Môže mať pravdu.

Minúta po minúte: Na Slovensku pribudlo 22 nových prípadov koronavírusu

Od pondelka sú otvorené ďalšie obchody, niekde sa tvoria rady.

Galantéria v Bratislave.
Robert Goebbels
Ubytovacie zatiadenie ministerstva vnútra pri Gabčíkove.