Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Cesta od turistiky k smart podrážke

Topánky s podrážkou od firmy Vibram sú dodnes značkou kvality na celom svete. K úspechu jej pomohli aj inovácie.

Podrážky firmy Vibram sú odolné voči vode a zabraňujú šmýkaniu.Podrážky firmy Vibram sú odolné voči vode a zabraňujú šmýkaniu. (Zdroj: Vibram)

Keď v roku 1935 zahynulo v talianskych Alpách šesť horolezcov, málokto tušil, že tragédia bude impulzom na založenie firmy na výrobu gumových podrážok. Horolezec Vitale Bramani nešťastnú výpravu prežil a zistil, že jeho priatelia zahynuli nielen pre zlé počasie, ale aj preto, že nemali kvalitné lezecké topánky, ktoré by sa na vlhkých skalách nešmýkali.

Guma z pneumatík

Práve to bol impulz pre V. Bramaniho, aby začal vymýšľať novú lezeckú podrážku. Kvalitná podrážka mala držať na šmykľavých a vlhkých povrchoch, mala byť ľahká, flexibilná a mala dlho vydržať. Ako hlavný materiál si vybral gumu, ktorá sa už v tom čase používala na výrobu pneumatík.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie mali dezén, ktorý sa hodil aj na obuv. S projektom mu pomáhal priateľ Leopold Pirelli. Vtedy už vlastnil úspešnú firmu na výrobu pneumatík a vynaliezavého podnikateľa mohol aj finančne podporiť.

O dva roky si V. Bramani dal patentovať nový vynález gumovej podrážky pod ochrannou známkou Vibram, ktorú zložil zo svojho mena a priezviska. Na trh ju uviedol pod názvom Carrarmato. Nahradil tak dovtedajšie lezecké topánky, ktoré mali na podrážkach pripevnené železné cvočky. Bramaniho podrážka držala na rôznych povrchoch a bola veľmi odolná proti poškodeniu. Vynálezca ju testoval na sebe pri potulkách po horách.

Expanzia do sveta

V. Bramani najprv svoje gumové podrážky predával iba horolezcom. Počas druhej svetovej vojny sa však stali populárnymi aj medzi vojakmi, a preto už v roku 1945 otvoril prvú fabriku v talianskom meste Albizzate. Fabrika stojí a produkuje dodnes.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek kvalite podrážok bola ich obľúbenosť na začiatku päťdesiatych rokov obmedzená, šírila sa len medzi horolezcami v Taliansku. Ich popularitu za hranicami pomohli rozšíriť opäť horolezci. V polovici 50. rokov talianska expedícia zdolala himalájsky vrchol K2 v obuvi s podrážkami značky Vibram. O expedícii sa veľa písalo a to pomohlo spoločnosti zviditeľniť sa i zvýšiť predaj.

Z Talianska sa výroba rozšírila v polovici šesťdesiatych rokov do USA, neskôr aj do Brazílie a Číny. Napriek expanzii ostávala spoločnosť stále v rukách rodiny zakladateľa firmy. Vnuk Marco Bramani bol až do roku 2013 jej výkonným riaditeľom a dodnes je prezidentom spoločnosti a šéfom správnej rady. Jeho sestra Silvia bola tiež členkou správnej rady a podieľala sa aj na niekoľkých patentoch firmy.

Skryť Vypnúť reklamu

Šport aj móda

Na konci 60. rokov pri- šla firma s novinkou – zmenila zloženie gumy na výrobu podrážky. Vysoké percento prírodnej gumy sa znížilo a nahradila ju syntetická. Každá má inú vlastnosť. Prírodná je elastická a syntetická zasa odolnejšia proti poškodeniu. To viedlo k tomu, že čas výroby sa skrátil, ale kvalita výrobkov zostala nezmenená.

V roku 1970 zomrel zakladateľ firmy a riadenie podniku prevzal jeho syn Cesare. Pod vedením Cesareho tržby spoločnosti naďalej rástli. Preto si Vibram v osemdesiatych rokoch dovolil rozšíriť sortiment podrážok aj na každodennú obuv.

Dnes už vibramky nie sú len turistickými „traktorkami“, používajú sa takisto pri bežeckých či vodných športoch, ako aj v motokrose. Topánky s podrážkami Vibram sa dokonca spájajú s módou, no nosia ich aj vojaci či záchranári. Veľkú pozornosť venujú vo firme dizajnu podrážky. Bramaniho slávny profilovaný dezén dnes kopírujú po celom svete.

Skryť Vypnúť reklamu

Inovatívny prístup

Inovácie pomohli firme k mnohým novinkám vo svete obuvi. Technické oddelenie firmy sa venuje v prvom rade chemickému výskumu, testuje materiály a vytvára nové zmesi, z ktorých vznikajú budúce podrážky. Skúma najmä elasticitu, hustotu, tvrdosť, protišmykovosť a odolnosť. Každý produkt niekoľkonásobne testujú expertmi priamo v teréne. A to nie v hocijakom, ale v tom najťažšom, ako im ponúkajú Himaláje alebo púšť Karakum.

Vo firme sa snažia porozumieť aj biomechanike nohy a maximalizovať tak pohodlie pri chôdzi. Spolupracujú s lekármi a fyziológmi. V roku 2004 Vibram uviedol na trh obuv značky FiveFingers, ktorú vynašiel dizajnér Robert Fliri v spolupráci s Marcom Bramanim, vnukom zakladateľa spoločnosti.

Marco ako vášnivý jachtár mal pri športovaní problém, bosé nohy sa mu šmýkali na vlhkej lodi. Vymyslel preto obuv s protišmykovou podrážku, ktorá navyše chráni prsty pred poranením lanami. Vyzerajú ako prstové rukavice, ibaže sú určené na nohy. Vyznávači vodných športov po nich hneď siahli.

Skryť Vypnúť reklamu

Súdne spory

Okrem úspechu mala firma s päťprstovým produktom aj problémy v podobe súdnych sporov. FiveFingers sa totiž začali používať aj na behanie. Vibram tvrdil, že jeho topánky pomáhajú znižovať riziko úrazov a posilňujú svaly na nohách. Spoločnosť však niektorí zákazníci zažalovali, lebo im gumové FiveFingers spôsobili opuchy. Tvrdili, že firma o pozitívnych účinkoch obuvi zavádzala.

Napokon Vibram urovnal súdny spor tak, že na vyplatenie kompenzácií zákazníkom vyčlenil 3,75 milióna dolárov. Napriek problémom bol tento produkt na trhu úspešný. V roku 2016 firma vyhlásila, že na webe našla viac ako 400-tisíc predaných „nepravých“ produktov v hodnote 17 miliónov eur. Straty na tržbách spoločnosť odhadovala na milióny dolárov ročne.

„Iba za rok 2011 sme stratili na tržbách okolo milióna eur len pri značke Five Fingers,“ povedal Paolo Manuzzi, generálny manažér Vibramu, pre taliansky denník Il Sole24. Spolu s firmou MarkMonitor dali vymazať okolo dvoch stoviek „fejkových“ webov, ktoré predávali ich produkty. Dnes má firma ročné tržby v stovkách miliónov eur a jej zisky sa pohybujú v miliónoch eur ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Inteligentná podrážka

Najnovšie sa inovatívna firma zapojila aj do smart trendu. Každý bežec či chodec chce mať nielen pohodlnú obuv, ale k dispozícii aj smartfón či smart náramky a hodinky, ktoré mu merajú tep či odbehnuté kilometre. Pred troma rokmi spoločnosť uviedla na trh smart podrážku, ktorá dokáže cez bezkontaktné technológie komunikovať s inteligentným telefónom či hodinkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  3. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  4. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  5. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  9. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  1. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 911
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 11 742
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 754
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 505
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 994
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 478
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 6 319
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 282
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 149
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 900
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19.

Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení? (otázky a odpovede)

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Píše Peter Sýkora - Fórum

Môže byť povinné očkovanie proti koronavírusu etické?

Kritizované obmedzovanie slobody počas pandémie je eticky úplne v poriadku.

V prvej vlne očkovania podstupujú vakcináciu zdravotníci a zamestnanci sociálnych zariadení.
Milan Krajniak - kandidát na prezidenta SR vo voľbách 2019
Cynická obluda

Paradox géniov

Je možné, že elementárna gramatika slovenského jazyka je fakt tá najkomplikovanejšia vec vo vesmíre?

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka Bratislavy.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.
Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.