SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o rok

Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad medzinárodnou arbitrážou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o jeden rok.

Namiesto zmluvného ukončenia do konca roku 2019 by mala trvať až do konca roku 2020. Dvojrúrový tunel Višňové (7,5 km) mať byť prerazený do konca minulého roka, nový očakávaný termín je v lete tohto roka.

NDS sa pripravuje na medzinárodnú arbitráž

"Na úseku podľa nášho odhadu dôjde k časovému zdržaniu zhruba jeden rok oproti termínu (dokončenia) koniec roku 2019. Predpokladáme, že zhruba na konci roku 2020 by technicky malo byť reálne spustiť prevádzku na úseku," informoval v pondelok na stretnutí s médiami investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.

SkryťVypnúť reklamu

NDS v súvislosti s meškaním stavebných prác na tomto úseku, vrátane razenia tunela Višňové, si nárokuje u zhotoviteľa sankciu vo výške 2 mil. eur za každý mesiac omeškania.

Združenie stavebných spoločností Salini Impregilo a Dúha, a. s., ktoré úsek stavajú od leta 2014, sa odvoláva na zhoršené geologické podmienky na stavbe.

Rozhodnúť by mal nezávislý stavebný dozor. Ak sa NDS so zhotoviteľom nedohodne, uvažuje nad využitím medzinárodnej arbitráže za pomoci zahraničného odborníka.

"Vzhľadom na veľmi zložité geologické podmienky v strede masívu prerazenie tunela očakávam niekedy v letných mesiacoch tohto roku. Podali sme nárok na uplatnenie sankcie, ktorý bude vyhodnotený spoločne s nárokom zhotoviteľa na zhoršené geologické podmienky," uviedol Hájek.

SkryťVypnúť reklamu

"Pravdepodobne sa nedohodneme a bude musieť dôjsť k medzinárodnej arbitráži, ktorú pripravujeme. Bude musieť prísť pravdepodobne zahraničný odborník, ktorý určí, do akej miery je zdržanie z viny zhotoviteľa a do akej miery z viny zhoršených geologických podmienok," vysvetlil Hájek.

Úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala je vo výstavbe od leta 2014, zmluvná cena dosahuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

V omeškaní sú aj ďalšie dva úseky D1. Úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) mal byť pôvodne hotový začiatkom tohto roka, výstavba sa podľa predpokladov môže predĺžiť o jeden a štvrť roka do mája 2019. Súčasťou úseku budú dva dvojrúrové tunely Ovčiarsko (2367 metrov) a Žilina (651 metrov).

Stavebné práce trvajú od roku 2014, zmluvná cena predstavuje 427,2 mil. eur bez DPH. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností Doprastav, a. s., Strabag, s. r. o.,, Váhostav - SK, a. s. a Metrostav, a. s.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na D1 pri Ružomberku pozastavili

Úsek D1 Hubová - Ivachnová (15 km) pri Ružomberku mal byť odovzdaný do prevádzky vlani v lete. Pre nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli Čebrať boli práce na časti úseku pozastavené, trasa sa musí zmeniť (bude kratšia o tristo metrov) a tunel bude dlhý namiesto dvoch kilometrov o tisíc šesťsto metrov viac.

Prečítajte si tiež: Obnovenie výstavby na diaľnici pri Ružomberku sa posúva Čítajte 

Lehota výstavby sa tak predĺži o päť rokov predbežne do leta 2022.

Zhotoviteľom úseku je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav - SK. Práce sa začali v roku 2014, zmluvná cena 227,3 mil. eur bez DPH by sa z dôvodu dodatočných prác mala zvýšiť predbežne o 61 mil. eur.

Ministerstvo životného prostredia SR z dôvodu zmeny stavby vydalo koncom februára záverečné stanovisko v rámci posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA). Účinnosť malo nadobudnúť od apríla, no pre námietku sa lehota môže posunúť o dva, alebo tri mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

NDS predtým už vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác pred razením tunela Čebrať, právoplatnosť stanoviska EIA je však podmienkou začatia razenia v tuneli. Príprava projektovej dokumentácie by mala trvať zhruba jeden rok od právoplatnosti EIA, môže to byť však aj skôr.

V pôsobnosti NDS je v súčasnosti vo výstavbe celkovo šesť diaľničných úsekov D1 a D3 v celkovej dĺžke takmer 68 km, ako aj diaľničný privádzač D1 Lietavská Lúčka - Žilina v dĺžke 2,6 km.

Výstavbu úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy v dĺžke 59 km v rámci PPP projektu má na starosti koncesionárska spoločnosť Zero Bypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Práce sa naplno stále nezačali ani dva roky od podpisu koncesnej zmluvy, hoci jednotlivé úseky by mali byť hotové v roku 2020. Predpokladá sa predĺženie lehoty výstavby zhruba o rok až dva.

SkryťVypnúť reklamu

V utorok sa na tejto stavbe koná kontrolný deň s účasťou ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a koncesionára.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 9. 2022)
USD 0.971
AUD 1.498
CZK 24.687
JPY 140.460
CAD 1.329
GBP 0.895
HUF 421.930
PLN 4.857
CHF 0.954
SEK 10.958

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 931
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 844
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 816
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 932
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 749
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 712
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 190
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 972
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 756
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 411
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 549
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 647
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 683
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 557
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 398
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruskí regrúti v náborovom centre v Batajsku v Rostovskej oblasti.

Analytik opisuje, aká bude zima na bojisku a čo zmenia pseudoreferendá.


16 h
Majiteľ ŠK Slovan Bratislava Ivan Kmotrík st. so svojim synom.

Ako reagovali údajní záujemcovia o futbalový Slovan?


14 h
Vicepremiér Štefan Holý (Sme rodina).

Peniaze nie sú limit, budú na 40-tisíc nájomných bytov, tvrdí vicepremiér.


17 h
Kráter na mieste útoku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Zľava nemecký minister hospodárstva Robert Habeck, cez videohovor kancelár Olaf Scholz a vpravo minister financií Christian Lindner.

Nemecko neočakáva ďalšie dodávky plynu z Ruska.


TASR 19 h
Štefan Czucz

Podnikateľ bol považovaný za mecenáša SMK, neskôr za vplyvného muža v pozadí strany Most-Híd.


27. sep
Logo podcastu Index

Problémom je vysoká zadlženosť, ale aj podliehanie spotrebným trendom.


a 1 ďalší 29. sep
Ilustračná fotografia.

Spoločnosti očakávajú mierne zdržania.


TASR 28. sep

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 972
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 756
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 411
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 549
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 647
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 683
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 557
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 398
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu