SME

Slováci pred nákupmi pravidelne porovnávajú ceny, pomáha im pri tom internet

Ľudia sa najčastejšie orientujú v cenách pomocou internetových porovnávačov, ukázal prieskum.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Kúpiť tovar bez porovnania cien vo viacerých obchodoch je pre väčšinu Slovákov niečo nepredstaviteľné.

Viac ako tri štvrtiny ľudí pravidelne porovnávajú pred nákupmi ceny tovaru u jednotlivých predajcov. Mnohí na ich kontrolu využívajú súčasne viaceré spôsoby, pričom najčastejšie sledujú ponuky konkurenčných obchodov na internete.

Je zaujímavé, že tradičný spôsob, teda návštevu viacerých kamenných prevádzok, ešte aj v dnešnej dobe využíva skoro polovica opýtaných.

Jeden Slovák z sto ceny neporovnáva

Na druhej strane, vôbec nikdy ceny neporovnáva len jeden zo sto Slovákov. Dôkladné porovnávanie cien sa týka hlavne nákupov elektroniky, ale aj vybavenia domácností či kúpy dovoleniek. Pre spoločnosť Home Credit to zistil prieskum agentúry STEM/MARK.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dobierka je slovenské špecifikum, platbu kartou u kuriéra brzdia obchody Čítajte 

Keď idem niečo kupovať, tak to rozhodne chcem mať výhodnejšie a za menej peňazí. Takto uvažuje väčšina Slovákov. Viac ako tri štvrtiny ľudí totiž pravidelne porovnávajú pred nákupmi ceny tovaru vo viacerých konkurenčných obchodoch.

Ďalších vyše 20 percent opýtaných to robí aspoň príležitostne. Na druhej strane takých, čo vôbec nikdy neporovnávajú ceny je naozaj veľmi málo - len jedno percento.

"Ako vidieť, porovnávanie cien je medzi Slovákmi stále veľmi rozšírené, rovnako populárne je to ale aj v susednej Českej republike. Ľudia v stredoeurópskom regióne jednoducho často idú predovšetkým po cene výrobkov. Tú si sledujú rôznymi spôsobmi, modernými aj tradičnými, pričom je bežné, že ceny porovnávajú viacerými metódami súčasne," komentuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.

SkryťVypnúť reklamu

S prehľadom o cenách pomáha internet

Najviac ľudí, až 85 percent, sa orientuje v cenách pomocou internetových porovnávačov. Len o niečo menej je takých, ktorí si ceny kontrolujú priamo na webových stránkach jednotlivých predajcov.

Medzi nakupujúcimi však stále fungujú aj letáky obchodníkov. V klasickej papierovej alebo elektronickej podobe si v nich ceny všímajú až dve tretiny opýtaných. Tradičný spôsob, čiže chodenie po viacerých kamenných prevádzkach, ešte aj v súčasnosti využíva skoro polovica Slovákov. Čoraz väčšej obľube sa tešia aj inovatívne riešenia.

Približne 15 percent ľudí si kontroluje ponuky prostredníctvom aplikácií v telefónoch, v prevažnej miere ide predovšetkým o mladšie ročníky.

V dnešnej dobe sa už málokto odhodlá kúpiť si drahý televízor alebo chladničku s mrazničkou bez toho, aby sa poriadne zorientoval v aktuálnej ponuke a samozrejme v cenách u viacerých predajcov.

SkryťVypnúť reklamu

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že porovnávanie cien sa týka najčastejšie práve nákupov spotrebnej elektroniky, teda napríklad televízorov, počítačov či mobilov. Výrobok takejto kategórie si kúpi bez porovnania cien len päť ľudí zo sto.

Slováci si ceny všímajú pri drahšom tovare

Podobne to funguje aj pri bielej elektronike, ako je trebárs kúpa práčky alebo chladničky, kde sa porovnaním cien na trhu riadi skoro 90 percent ľudí. Prieskum ukázal, že väčšina ľudí porovnáva ceny predovšetkým pri drahších položkách. Po elektronike potom ide najčastejšie o nábytok, dovolenky, oblečenie či vybavenie pre dom a záhradu.

Prečítajte si tiež: Spokojnosť s nákupom z e-shopu závisí od kuriéra Čítajte 

"Vidíme teda, že Slováci sa snažia za tovar zbytočne neplatiť navyše ani euro. Ak sa chystajú investovať do drahšieho elektrospotrebiča, sedačky alebo kosačky, veľmi starostlivo skúmajú, ktorý obchod im ponúkne tú najlepšiu cenu," približuje Ondrušek.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci z mesačných rozpočtov domácností ukrajujú veľkú časť náklady spojené s nákupom potravín, nie všetkých Slovákov až tak trápi ich cena. Čo sa kde dá zohnať lacnejšie v tomto prípade rieši len šesť z desiatich ľudí. Ešte o niečo menej respondentov, približne polovica, si vyberá finančné produkty a služby tak, že si porovnajú ich výhodnosť a ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 989
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 26 122
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 439
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 851
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 495
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 152
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 925
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 746
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Americkému turizmu hrozia škody v miliardách dolárov.


TASR 3
Logo Volkswagenu.

Cieľom je vyhnúť sa vysokým americkým clám.


TASR 1
Plniaca linka jedlého oleja v Palme z konca 60. rokov.

Značky Heliol a Raciol prežili, v bratislavskej fabrike sa však už nevyrábajú.


Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor presvedčil úradníkov z magistrátu.


7
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 989
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 26 122
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 439
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 851
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 495
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 152
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 925
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 746
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu