SME

Strategický plán pre prístav v Bratislave by mal zdvihnúť úroveň vodnej dopravy

Sovensko ako najväčší producent automobilov na obyvateľa môže využívať vodnú dopravu aj na prepravu vozidiel.

Bratislavský nákladný prístav.Bratislavský nákladný prístav. (Zdroj: TASR - Pavel Neubauer)

BRATISLAVA. Budúci rozvoj prístavných služieb v Bratislave by mal určiť strategický plán, ku ktorému prizvala spoločnosť Verejné prístavy aj odbornú verejnosť.

Cieľom je najmä zvýšenie úrovne vodnej dopravy v SR, ktorá je doplnením pre iné dopravné módy.

Jej výhody najmä pre nákladnú dopravu predstavil na konferencii v Bratislave generálny riaditeľ spoločnosti Verejné prístavy Gabriel Szekeres.

Spoločnosť má k dispozícii "Masterplan 1", od ktorého sa chce odraziť a aktualizovať ho prostredníctvom pripomienok odbornej a širšej verejnosti a reagovať tak na zmenené podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú plány

"Práve preto sme si zvolili cestu Masterplanu 2, kde cez tú dopytovú štúdiu chceme sa opýtať naozaj tých ľudí, ktorí sú tu v tejto lokalite a pôsobia na vode, že čo by tu chceli mať," priblížil Szekeres.

Spoločnosť chce komunikovať s najväčšími výrobcami, ktorí zabezpečujú export a import, s logistickými spoločnosťami aj s ľuďmi, ktorí radi chodia k vode v oblasti osobného prístavu.

"Je, samozrejme, našou takou prioritnou úlohou dostať vodnú dopravu aj v rámci Slovenska na úroveň, ktorá tu bola, povedzme, pred tými 25 rokmi," skonštatoval Tomáš Kalina, projektový koordinátor zo Žilinskej univerzity v Žiline.

Podľa Kalinu ide o najlacnejší mód dopravy, ktorý má preukázateľne najnižšie vplyvy na životné prostredie, zároveň je doplnkovým spôsobom dopravy, ktorý môže pomôcť predovšetkým preprave tovarov na cestách.

SkryťVypnúť reklamu

Odbremenenie cestnej dopravy

"Práve vodná doprava má možnosť odľahčiť túto preťaženú cestnú sieť hlavne na väčšie vzdialenosti," dodal Kalina, pričom ako ďalší benefit uviedol bezpečnosť a neobmedzenú dostupnosť 24 hodín denne sedem dní v týždni.

Pripomenul, že Slovensko ako najväčší producent automobilov na obyvateľa môže využívať vodnú dopravu aj na prepravu vozidiel.

V rámci tvorby strategického plánu je potrebné posúdiť aj vplyv na životné prostredie. Na strategickom environmentálnom hodnotení SAE projektu budúceho rozvoja prístavu sa podieľa aj Tomáš Šembera zo spoločnosti Ekojet. Ako zdôraznil, vplyvy na prostredie sa začínajú, keď ľudia vystúpia z lodí na breh.

"Dôležité sú tie následné vplyvy, ktoré sú na tej druhej strane, na tej pevnine," ozrejmil, pričom dôležitým limitom je územný plán hlavného mesta Bratislava, ktorý vymedzuje chránené územia. Tie by mali byť z rozvoja vynechané.

SkryťVypnúť reklamu

Land-lord model

Oblasti plánovania zahŕňajú nákladnú, osobnú aj rekreačnú dopravu na rieke, priblížil Peter Habo, konateľ spoločnosti Proprietary Partners, ktorá sa zaoberá analýzou a ekonomickou stránkou projektu.

"Návrhy s najvyšším potenciálom pre obyvateľstvo a hospodárstvo budú odporučené na realizáciu formou projektov," doplnil Habo s tým, že návrh stratégie bude formou SEA následne prerokovaný zástupcami verejnej správy a ochrany životného prostredia.

Pri komerčných projektoch bude preferovaný tzv. land-lord model, to znamená, že Verejné prístavy sú vlastníkom pozemkov a partneri vstupujú do projektu s financovaním.

Pri verejne prospešných projektoch sa bude preferovať financovanie z verejných prostriedkov.

Odborná verejnosť má na pripomienky čas približne dva mesiace, keďže proces tvorby "Masterplanu" je podľa Kalinu pomerne náročný. "Zmluvne stanovené termíny sa pohybujú v priebehu tohto roku," spresnil s tým, že do konca tohto roka by mal byť odovzdaný celý projekt.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 8 004
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 482
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 905
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 772
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 871
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 583
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 3 007
  8. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 2 600
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 24 982
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 9 784
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 890
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 236
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 974
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 897
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 3 465
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej 3 307
  1. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  2. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  3. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  4. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  5. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  6. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  7. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  8. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
SkryťZatvoriť reklamu