SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Stavbu diaľnice pri Ružomberku zdržujú obyvatelia, tvrdí NDS

Primátor mesta Ružomberok podľa NDS uviedol nepresné, zavádzajúce a protichodné informácie.

Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014.Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014. (Zdroj: (TASR))

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) považuje stanovisko mesta Ružomberok k problémom s obnovením prác diaľnici D1 Hubová - Ivachnová za zmätočné, neodôvodnené a poškodzujúce jej dobré meno.

Primátor mesta Igor Čombor podľa diaľničiarov uviedol nepresné, zavádzajúce a protichodné informácie.

"Primátor Ružomberka tvrdí, že mesto a okolité obce jednoznačne súhlasili so zmenou trasy diaľnice a výberom variantu V2. Jeden z rozkladov pritom podal výbor mestskej časti Hrboltová v zastúpení poslankyne Ružomberka Anny Šanobovej," informoval vo štvrtok hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Výhrady v rozklade sa týkajú aj vybraného variantu , pričom mestský výbor Hrboltovej s trasovaním nesúhlasí a požaduje západný portál tunela Čebrať a predĺženie tunela o ďalších šesťsto metrov," uviedla hovorkyňa.

Už sa mohlo stavať

Ak by sa s prácami začalo bez právoplatného záverečného stanoviska EIA, Európska komisia by stavbu nepreplatila a mohla by uplatniť korekcie aj na financie, ktoré už na stavbu dala v minulosti.

MICHAELA MICHALOVÁ, HOVORKYŇA NDS.

Čombor považuje konanie NDS za "absurdné a smerujúce k tomu, ako nestavať, na čo mesto Ružomberok už dlhodobo upozorňuje".

NDS to dôrazne odmieta. "Ak by voči záverečnému stanovisku EIA neboli podané rozklady zo strany obyvateľov Ružomberka, výstavba na pozastavených častiach úseku D1 Hubová - Ivachnová mohla odštartovať 9. apríla, kedy malo nadobudnúť právoplatnosť záverečné stanovisko," priblížila Michalová.

Práve NDS podľa nej vydala zhotoviteľovi stavby, Združeniu Čebrať (OHL ŽS, a. s. a Váhostav - SK, a. s.) pokyn na mobilizáciu, teda aby zabezpečil personálne a technické kapacity pre odštartovanie výstavby na pozastavených častiach diaľnice k 9. aprílu.

SkryťVypnúť reklamu

Nemôže sa stavať v rozpore so smernicami

Práce na razení tunela Čebrať môžu podľa NDS pokračovať až po právoplatnosti posudzovania vplyvov na životné prostredie, o čom primátora Ružomberka opakovane informovali.

Prečítajte si tiež: NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli Čítajte 

"Ak by sa s prácami začalo bez právoplatného záverečného stanoviska EIA, Európska komisia by stavbu nepreplatila a mohla by uplatniť korekcie aj na financie, ktoré už na stavbu dala v minulosti," upozornila Michalová.

"Pokračovanie prác na pozastavených častiach diaľnice bez právoplatného stanoviska EIA by bolo v rozpore so smernicami Európskej komisie a znemožnilo by celkové čerpanie eurofondov na dopravnú infraštruktúru z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra," poznamenala hovorkyňa. NDS o celom procese dostavby úzko rokuje so zástupcami EK a agentúrou Jaspers.

SkryťVypnúť reklamu

Nejednostnosť Ružomberčanov

NDS preto považuje za nepochopiteľné vyjadrenia primátora Ružomberka , ktorý spomenul úmyselné komplikácie a nezhody medzi NDS, zhotoviteľom a subdodávateľmi. Skutočným dôvodom, prečo sa nestavia, je podľa NDS rozklad podaný obyvateľmi Ružomberka.

Prečítajte si tiež: Diaľničiari sa nedohodli s občanmi Hrboltovej, výstavba sa odkladá o tri mesiace Čítajte 

"Predstavitelia mesta protestujú proti obnoveniu razenia tunela a súčasne sa domáhajú pokračovania výstavby. NDS ako stavebník dôsledne dodržiava stavebný zákon a všetky podmienky výstavby zahrnuté v stavebnom povolení ako aj ešte prísnejšie pravidlá Európskej komisie na čerpanie fondov určených na výstavbu diaľnic," uviedla Michalová.

Do záverečného stanoviska EIA bolo podľa NDS zapracovaných spolu 159 požiadaviek verejnosti a autorizovaných špecialistov na proces EIA, ktoré NDS a zhotoviteľ budú počas výstavby akceptovať a realizovať.

SkryťVypnúť reklamu

"Stavenisková doprava bude absolútne vylúčená z mestskej časti Hrboltová, západný portál tunela Čebrať bude odsunutý do maximálnej možnej vzdialenosti od zastavanej mestskej časti Hrboltová, osadí sa dočasná protihluková stena pri mestskej časti Hrboltová, poľné cesty sa zachovajú pre rekreačné účely a zrealizovaných bude ďalšie množstvo opatrení v prospech obyvateľov Ružomberka," dodala Michalová.

Spomínaná poslankyňa Ružomberka podľa NDS navrhuje posúdiť variant stavby, ktorý sa už v predchádzajúcich fázach prípravy ukázal ako nerealizovateľný.

Mesto Ružomberok podáva ministerstvu dopravy a výstavby podnet na stavebný dohľad pre nestavanie diaľnice D1 Hubová - Ivachnová.

"Došla nám trpezlivosť s touto absurdnou situáciou. Podľa našich zistení sa stávame v tejto dráme nevýstavby rukojemníkmi úmyselných komplikácií,“ uviedol v stredu pre médiá primátor Ružomberka Igor Čombor.

SkryťVypnúť reklamu

Komplikácie podľa neho predstavujú nezhody medzi NDS a spoločnosťami OHL ŽS a Váhostav - SK a ďalšie komplikácie majú súvisieť s firmou zodpovedajúcou za geologický projekt a práce - CADECO.

Podľa ružomberskej radnice vyjadrenia NDS z minulého týždňa na adresu Ružomberka pobúrili obyvateľov mesta a regiónu a hraničia s osočovaním.

Mesto a okolité obce, ktoré sú účastníkmi konania v procese EIA na diaľnici D1 Hubová - Ivachnová, súhlasili so zmenou trasy diaľnice a výberom variantu V2.

"Preto tvrdenia NDS o tom, že Ružomberčania blokujú výstavbu diaľnice, prekračujú hranice úcty voči obyvateľom, ale aj zákonom," uviedol Čombor. Dodal, že tiež nesúhlasí s podanými rozkladmi dvoch obyvateľov mestskej časti Hrboltová, no rešpektuje ich právo tak urobiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 2. 2023)
USD 1.074
AUD 1.542
CZK 23.782
JPY 140.810
CAD 1.439
GBP 0.888
HUF 388.730
PLN 4.739
CHF 0.988
SEK 11.342

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Trhu s ojazdenými autami sa darí
  2. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  6. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  7. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  8. Na bezpečnom internete záleží
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 499
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 051
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 663
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 222
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 756
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 711
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 640
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 280

Blogy SME

  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 111
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 924
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 702
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 585
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 614
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 510
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 540
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 522
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poisťovňa NN

Od dôchodkovej spoločnosti čoskoro dostanete výpis, ktorý by ste si mali otvoriť.


3. feb
Kečupy v Bille

Pozrite si veľké porovnanie cien privátnych a značkových produktov.


18 h
Privátne značky tvoria čoraz väčšiu časť sortimentu na pultoch slovenských predajní.

Podiel privátnych značiek obchodných reťazcov rastie, pre výrobcov to má výhody aj nevýhody.


17 h
Dočasná autobusová stanica v Bratislave.

O parcely v lukratívnych lokalitách môže byť veľký záujem.


7. feb

Blogy SME

  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 111
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 924
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 702
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 585
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 614
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 510
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 540
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 522
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu