BERLÍN. Nemecké mestá zápasia so znečistením ovzdušia a v ich boji im argumenty poskytuje nový odborný posudok. Profesor Georg Wachtmeister z Technickej univerzity Mníchov vo svojej analýze uvádza, že úpravy dieselových motorov emisnej triedy Euro 5 sú možné "s únosnými nákladmi".
Analýza na objednávku spolkového ministerstva dopravy vyčíslila tieto náklady zhruba na 3000 eur na každé vozidlo. To poskytlo muníciu prívržencom úprav.
Na pôde vlády sa totiž už celé mesiace vedú spory o tom, či automobilky majú technicky upraviť staršie naftové autá, aby zabránili zákazom vjazdu do miest. Priemysel to doteraz striktne odmietal.
Najlepšie a najbezpečnejšie riešenie spočíva v tom, aby úpravy vykonali samotní výrobcovia. Do motorov by bolo možné zabudovať zariadenia, ktoré by s pomocou roztoku močoviny zredukovali emisie oxidov dusíka (NOx).
Len automobilky majú šancu vykonať úpravy "bez výrazného zhoršenia spotreby", píše sa v štúdii, o ktorej informoval Spiegel. Dostatočný priestor v motoroch pravdepodobne existuje, keďže takéto zariadenia sa montujú do áut určených pre americký trh. Ako alternatívu uvádza štúdia zariadenia od dodávateľov.
Šéf organizácie Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch povedal: "Pre dieselové koncerny je Wachtmeisterov posudok debakel, keďže celá ich argumentácia sa teraz rozpadla ako domček z kariet." Zelení vytýkajú ministrovi dopravy Andreasovi Scheurovi, že utajoval posudok, ktorý vznikol už v januári. Podľa šéfa frakcie Antona Hofreitera ide o "ďalší úder pre 'kamarádšaft' medzi ministrami dopravy a automobilovými bosmi". Opakovane požadoval technické úpravy na náklady výrobcov.
Ministerstvo aj napriek posudku v piatok zdôraznilo právne, technické a finančné pochybnosti o úpravách motora. Tento posudok je len jedným z viacerých, ktoré si ministerstvo objednalo.
Členovia vlády sa stále nezhodli a aj kancelárka Angela Merkelová vyjadrila pochybnosti. Naproti tomu ministerka životného prostredia Svenja Schulzeová žiada úpravy na náklady výrobcov, čo si podľa nej vyžadujú najmä vysoko zaťažené mestá.
Nemecku hrozí žaloba EÚ, keďže desiatky obcí prekračujú limity znečistenia zdraviu škodlivými NOx. Európska komisia však zatiaľ odložila rozhodnutie o žalobe, ktoré pôvodne chcela prijať do konca apríla. Automobilky prisľúbili aktualizáciu softvéru pre ďalších 2,8 milióna vozidiel, nie je však jasné, či to postačí na zníženie znečistenia pod limitné hodnoty. V koaličnej zmluve strany podmienili technické úpravy tým, že musia byť technicky možné a ekonomicky únosné.
Zákazy vjazdu hrozia vo viacerých mestách, okrem iného v Hamburgu, Berlíne a Mníchove. Spolkový správny súd takéto zákazy vo februárovom rozhodnutí označil za prípustné, hoci to zníži hodnotu starších dieslov. Sudcovia však žiadajú primeranosť zákazov a prechodné obdobia.
Vláda s cieľom vyriešiť tento problém uvoľní miliardu eur na program pre čistejšie ovzdušie. Peniaze sa majú použiť na úpravu autobusov, ktoré premávajú v centrách miest.
K zníženiu zaťaženia oxidmi dusíka by malo prispieť aj zlepšenie toku dopravy. V rokoch 2016 a 2017 sa hodnoty v mnohých mestách znížili, no zhruba v 70 metropolách sú podľa predbežných údajov Spolkového úradu životného prostredia stále príliš vysoké.