Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Pre udržateľné mestské štvrte je kľúčová doprava

Rozvoj miest nie je len o architektúre, infraštruktúre a realitách, je to proces s názorom, kde musia byť zapojení hráči z rôznych oblastí, hovorí Juha Kostiainen, viceprezident YIT.

Juha KostiainenJuha Kostiainen (Zdroj: YIT)

S Juhom Kostiainenom, viceprezidentom fínskej developerskej spoločnosi YIT, ktorá má niekoľko projektov aj v Bratislave, sa Profit zhováral vo Viedni na konferencii UFDC o budúcnosti miest.

Máte skúsenosti s riadením projektovania rôznych mestských častí. Čo všetko zahŕňa proces budovania udržateľných miest?

"Najprv poviem niečo o tom, čo je to mestský dizajn. Spája sa v ňom viacero oblastí – urbanizmus, architektúra, krajinná architektúra, realitné developerstvo. Všetky sa nejakým spôsobom prelínajú, mestský dizajn dáva mestu formu.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to iba otázka plánovania, ale je v tom aj názor. Umožňuje lepšie porozumieť celému procesu plánovania ako spolupráce medzi profesionálmi a inými hráčmi. Dôležitá je, samozrejme, finančná stránka. Treba si uvedomiť aj ekonomické hranice z uhla pohľadu developera.

Ak uvažujeme o udržateľnosti, je to z veľkej časti o technológiách a energetickej efektívnosti. Dôležité je, aby boli do plánovania zahrnuté priestory na neformálnu komunikáciu medzi ľuďmi, miesta, kde sa ľudia môžu stretávať.

Pre zdravý a udržateľný rozvoj miest sú však prvoradé dva faktory. Prvým je dobre fungujúce dopravné prepojenie s okolitými osídleniami. A v rámci neho najmä koľajová doprava – vlaky, električky, metro. Má väčšiu kapacitu a je aj pohodlná.

Vo Fínsku sa toto hľadisko v minulosti zanedbávalo. Preto je veľa miest, kde ľudia potrebujú jazdiť na vlastných autách, s čím, samozrejme, súvisia emisie. Len v uplynulých desiatich rokoch nastala zmena prístupu.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým faktorom je hustota osídlenia, musí tam byť dostatok obyvateľov a pracovných príležitostí, aby tam prišli služby. Z nášho výskumu vyplynulo, že keď sa hustota osídlenia zdvojnásobí, ekonomická produktivita narastie o osem percent, čo je veľmi pôsobivý údaj.

Má to teda aj ekonomický rozmer. Vo Fínsku je výstavba zložitá, pretože dobrú úroveň hustoty majú iba oblasti v okolí Helsínk. V rozľahlých oblastiach Laponska na severe žije okolo 200-tisíc ľudí a v Helsinkách 1,2 milióna."

Znamená to, že si vyberáte projekty na miestach, kde je istá hustota osídlenia? Sú preto zaujímavé pre vás najmä projekty v zahraničí, a teda aj na Slovensku?

"Slovensko vykazuje vysoký ekonomický rast, ktorý je vo Fínsku teraz nula percent, a je tu cítiť skutočné tvorivé nadšenie. Sám som bol v Bratislave niekoľkokrát, navštívil som naše projekty Stein 2 a Zwirn.

SkryťVypnúť reklamu

Často doma hovorím ľuďom, že by sa sem mali prísť pozrieť, s akou vervou sa tu ľudia púšťajú do práce. Ale sedemdesiat percent našich aktivít prebieha stále vo Fínsku.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5BXQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5BXQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 185
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 521
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 537
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 218
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 011
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 721
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 567
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 417
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 412
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 307
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Fiktívne faktúry, predaj bez bločku, karusely. Ako sa podvádza s DPH?

DPH prinesie do štátnej kasy viac ako 6 miliárd eur.

Ilustračné foto.
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

V supermarketoch s potravinami po vypuknutí krízy ľudia chýbali. Nahradili ich zamestnanci zo sektoru cestovného ruchu, ale aj pracovníci siete kníhkupectiev.