SME

Liberalizácii verejnej osobnej dopravy môže pomôcť centrálna koordinácia

Je potrebné zriadiť dopravnú autoritu ako subjekt na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy, informoval riaditeľ IDH.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Liberalizáciu železničnej osobnej dopravy treba riešiť ako súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy, navrhuje to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH).

Sústrediť sa je podľa neho potrebné najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy.

Ako v pondelok informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký, vnímajú previazanosť zámerov Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) - liberalizovať železničnú dopravu a meniť systém objednávania a koordinácie verejnej osobnej dopravy koncepčne prostredníctvom tzv. dopravnej autority.

SkryťVypnúť reklamu

"Nie celkom rozumiem aktivite ministerstva dopravy a výstavby v tejto oblasti. Na jednej strane deklaruje záujem, zriadiť dopravnú autoritu - subjekt, ktorý by mal byť objednávateľom a koordinátorom verejnej osobnej dopravy, na druhej strane pripravuje kroky, ktoré takúto efektívnu koordináciu môžu znemožniť," uviedol Cenký.

Prečítajte si tiež: SMS lístky vo vlaku sú drahé a limitované časom Čítajte 

Reagoval tak na zámer rezortu dopravy pripraviť súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na tratiach Košice - Moldava nad Bodvou a Žilina - Rajec, ako aj na ďalších vybraných regionálnych tratiach v rámci plánovanej liberalizácie.

Ostatné trate, vrátane trasy Bratislava - Komárno, majú byť zverejnené v najbližších mesiacoch, aby sa mohli začať súťažiť už v budúcom roku.

Plánované snahy ministerstva zriadiť dopravnú autoritu považuje riaditeľ IDH za úvodný krok k systémovému riešeniu verejnej osobnej dopravy na Slovensku a riešeniu liberalizácie osobnej železničnej dopravy ako jednej jeho súčasti.

SkryťVypnúť reklamu

"Hlavné úlohy a činnosti dopravnej autority, podporené strategicko-plánovacími dokumentmi, napríklad plán dopravnej obslužnosti, Dopravný generel, Stratégia verejnej osobnej dopravy, dopravná politika štátu, úzko súvisia s liberalizáciou verejnej osobnej dopravy, jej cieľmi, postupmi a dosiahnutými efektmi," poznamenal Cenký.

Liberalizáciou jednej trate, alebo malej časti dopravy podľa neho možno otestovať taký významný krok, akým je liberalizácia.

Prečítajte si tiež: Od nedele je súčasťou bratislavskej integrovanej dopravy aj Regiojet Čítajte 

"Preto nechcem hodnotiť, či výber trate a plánovaný spôsob liberalizácie bol, alebo nebol vhodný. Nepoznám totiž dôvody a zámery ministerstva dopravy," dodal Cenký.

Plánované zvýšenie objemu výkonov na úseku Košice - Moldava nad Bodvou po súťaži podľa riaditeľa IDH nie je závislé na liberalizácii.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak by ministerstvo dopravy chcelo, môže objednávkou na Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) zvýšiť objem výkonov aj dnes," uzavrel Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 4. 2025)
USD 1.095
AUD 1.807
CZK 25.139
JPY 160.650
CAD 1.551
GBP 0.856
HUF 407.000
PLN 4.269
CHF 0.935
SEK 10.978

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 628
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 703
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 810
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 964
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 88 108
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 112
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 500
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 223
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Dôvodom je naplnenie limitu 5000 doručených žiadostí.


TASR
Dominic LeBlanc.

Odvetné clá začnú platiť v stredu.


TASR
Americký prezident Donald Trump.

Najväčšiu stratu zaznamenala spoločnosť Trump Media and Technology Group.


TASR 5
Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Biely dom naplnil hrozbu.


ČTK 106
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 88 108
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 112
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 500
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 223
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu