BRATISLAVA. Pre pondelkový (14.5.) výpadok medzibankového platobného systému SIPS (Slovak Interbank Payment System) môžu mať niektoré banky problémy s cezhraničnými platbami.
"Národná banka Slovenska v nadväznosti na informáciu o nefunkčnosti systému SIPS dňa 14. 5. 2018 oznamuje, že neboli zrealizované niektoré cezhraničné platby. Každá banka zvolí pri riešení tejto situácie vlastný postup, preto je potrebné aby sa klienti obrátili na svoju banku," uviedol slovenský regulátor.
Informovala o tom Národná banka Slovenska.
Tuzemské medzibankové prevody by už v bankách mali byť spracované, niektoré cezhraničné SEPA platby však majú meškanie a neboli zrealizované.
O výpadku medzibankového platobného systému SIPS informovala národná banka v pondelok (14. 5.).
Išlo o vôbec najväčší výpadok zúčtovacieho systému odkedy bol v roku 2003 spustený.
Reakcie bánk
Niektoré slovenské banky pre TASR uviedli, že platby z iných bánk spracovali ešte v pondelok večer a klienti by ich už mali mať na účtoch.
Platobný styk v národnej banke podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej už funguje a všetky medzibankové prevody boli zaúčtované. "Pokiaľ ide o odchádzajúce platby od nás do inej banky, záleží na banke príjemcu, či už tieto platby zaúčtovala," pripomenula Cesnaková.
Problémy však pretrvávajú pri niektorých cezhraničných platbách.
"Neboli realizované niektoré cezhraničné SEPA platby, banka osloví dotknutých klientov," priblížila hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková s tým, že sa vyskytli problémy pri niekoľkých individuálnych cezhraničných SEPA inkasách do bánk na Slovensku, ktoré nie sú členom systému SIPS.
Odmietnuté inkasá podľa Ďuďákovej banka priamo komunikuje s bankou príjemcu. Tatra banka podľa hovorkyne Zuzany Žiaranovej nerealizuje zahraničné platby cez NBS.
Meškanie jeden deň
Zahraničné SEPA platby majú z dôvodu problému na strane národnej banky aktuálne meškanie jeden deň, priblížila Cesnaková. Československá obchodná banka (ČSOB) uviedla, že boli vykonané proaktívne kroky pre minimalizovanie vplyvu výpadku zúčtovacieho centra NBS na transakcie klientov.
"Klienti už nemusia v tomto smere vyvíjať žiadnu aktivitu," zdôraznila Anna Jamborová z oddelenia komunikácie ČSOB.
Na SLSP sa klienti aktuálne obracajú najmä so sťažnosťami, že banka príjemcu ešte nemá zaúčtované peniaze, ktoré odoslali.
"Pokiaľ by došlo k penalizovaniu klienta zo strany jeho dodávateľa, klient postupuje štandardným spôsobom, t. j. podá reklamáciu," dodala Ďuďáková.
Slovákom neprichádzali peniaze

Ako včera informoval denník SME, celodenný výpadok v praxi znamenal, že keď klient napríklad Tatra banky zadal prevod do Slovenskej sporiteľne, peniaze mu z účtu odišli alebo boli zablokované, ale neboli pripísané na účet príjemcu v sporiteľni (neboli zúčtované).
Národná banka Slovenska po odstránených technických problémov nespresnila, čo bolo ich príčinou. Rovnako nie je známe, kedy sa technické problémy objavili. Komerčné banky sa o nich dozvedeli z NBS v pondelok ráno.
Špekuluje sa, že išlo o softvérovú chybu pri spracúvaní tabuľkového rozpisu platieb, ktoré každá banka posiela do Národnej banky Slovenska. Tieto tabuľky následne banka spracuje a distribuuje ďalej, aby prijímajúce banky vedeli, koľko peňazí majú na účet adresáta pripísať.
Výpadok neovplyvnil medzinárodné platby do tretích štátov (mimo Európskeho hospodárskeho priestoru) ako je USA či Čína. Problémy nemali dopad ani na vnútrobankové prevody (z účtu v jednej banke na účet v tej istej banke) a platby kartami (tie sa zúčtovávajú inak).